1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Mooi hoor! En nu nog afwachten kwa felheid in volle zon.
    Tevens is een sproei installatie zonder wisser zinloos. Ook een vooruit wordt niet schoon zonder dat de ruiten wisser er overheen is gegaan. Goed dat het veranderd is in nederland
     
  2. staat de :focus3: erg mooi Wilco :rock:
     
  3. Mooie look!
    Maar wat kan je dan een werkt hebben van een paar nieuwe lampen! Je gaat er vanuit dat zoiets plug-en-play is.
     
  4. Met de meegeleverde halogeen lampen zijn de Sky Wing koplampen normaal gesproken gewoon plug and play. Wanneer je er echter net als ik een Xenon set in wil monteren en de ballasten hiervan zo netjes mogelijk onder op de koplamp wil bevestigen is het wat meer werk om alles netjes in te bouwen.


    Overigens valt de hoeveelheid tijd dat ik er mee bezig ben geweest nog wel mee. Alles bij elkaar zal ik er nog geen 5 uur mee bezig zijn geweest.
     
  5. Mooie update. Ben nu al benieuwd wat de volgende gaat worden.
     
  6. Erg mooie units! Staat hem goed.
     
  7. In vergelijking met de Sony radio met 8 speakers die ik in de Focus 2 had viel de geluidskwaliteit van de radio met 6 speakers die in mijn Focus 3 zit me helemaal niet tegen. Zowel de radio als de speakers klinken helemaal niet verkeerd. Het enige waar ik me aan ergerde was het resoneren van de deurpanelen bij lage tonen. Bij mijn Focus 2 was dit oorspronkelijk ook zo. Dit heb ik toen opgelost door de deurpanelen aan de binnenzijde te isoleren met geluidsisolatie platen.


    Omdat ik vanmiddag onverwacht vrij was heb ik maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken wat er mogelijk was bij de Focus 3. Hiervoor heb ik eerst de deurpanelen van de voorportieren verwijderd om te kijken of het ook hier mogelijk was om isolatie materiaal aan te brengen. Bij de Focus 3 zijn de deurpanelen zo gevormd dat ze vrij ver naar binnen liggen. Hierdoor is het niet mogelijk om zoals bij de Focus 2 het volledige deurpaneel te voorzien van geluidsisolatie. Rondom de speaker is echter wel wat ruimte om isolatie te plaatsen.

    Vervolgens heb ik als test de ruimte rondom de speakers zoveel mogelijk vol geplakt met stukjes geluidisolatie plaat die ik nog had liggen. Nadat ik de deurpanelen weer terug had geplaatst bleek het resoneren aanmerkelijk minder te zijn geworden.

    Nu ik weet dat de geluidisolatie platen ook het gewenste effect hebben als ze alleen rondom de speaker worden geplaatst wil ik binnenkort de isolatie die ik nu heb geplaatst vervangen door dikkere geluidsisolatie plaat welke de ruimte beter opvult en nog beter isoleert. Daarnaast moeten de achterste deurpanelen dan nog een keer gedaan worden maar dit combineer ik dan met het plaatsen van de tweeters in de deurpanelen van d achterportieren.
     
  8. Klopt, bij mij ook het geval.

    Geluid is redelijk maar behoorlijke resonanties inderdaad.

    Ik wilde ook al aan de slag met bitumen plak materiaal..

    Clipjes heel kunnen houden bij het demonteren of is het raadzaam was reserve clips aan te schaffen ?
     
  9. offtopic:"Even tussendoor [MENTION=7135]jjonkie[/MENTION] en [MENTION=142]JW[/MENTION] binnenkort houden we een meeting bij caraudioshop in Ede. Daar word uitgebreid ingegaan over isoleren. Misschien interessant?! " ontopic.
    ;)
     

  10. De clipjes zijn bij mij allemaal heel gebleven. Deze clips zijn dermate sterk dat je ze niet zomaar breekt. Daarentegen zitten de panelen hiermee dermate vast dat ze erg lastig te verwijderen zijn. Vooral bij de clip boven in het midden van het deurpaneel kan je weinig kracht zetten en is het lastig om de clip los te krijgen.

    Wel is er bij mij een bevestiging op het deurpaneel waar de clip op vast zit gebroken. Dit was ook geen wonder want het materiaal is ter plaatse erg dun en zat daarnaast ook vol luchtbellen waardoor het verzwakt was. Dit was echter op zich geen probleem omdat ik de bevestiging weer netjes terug kon lijmen. Zo als het nu zit is het sterker als dat het oorspronkelijk ooit is geweest.




    Klinkt interessant maar helaas heb ik vanwege andere verplichtingen simpelweg te weinig tijd om hier aan deel te nemen. Het is in ieder geval wel iets om even in het achterhoofd te houden.




    Verder ben ik na een week met de Sky Wing koplampen te hebben gereden hier zeer positief over. Alles functioneert zoals het moet. Zelfs de automatisch verlichting werkt prima in combinatie met de Kingco Xenon set. Wanneer de lichtschakelaar op "AUTO" staat schakelen de Xenon lampen pas in als de motor loopt. Hierdoor heb je niet (zoals bij de Focus 2) dat de Xenon lampen tijdens het starten van de motor uit gaan en vervolgens niet meer opstarten.
     
  11. #171 JW, 30 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Al sinds ik de Focus 3 heb liep ik met het idee om het 3.5 Inch monochrome MFD display dat origineel in mijn auto zat te vervangen door een groter kleuren MFD display.

    Nu had ik toevallig nog een 5 Inch kleuren MFD display liggen die ik 2 maanden geleden voor zeer weinig geld heb gekocht. Dit bleek echter een display voor Navigatie met SD slot te zijn.


    Vandaag had ik eindelijk weer eens wat tijd om me hier mee bezig te houden. Om te beginnen heb ik het radio front maar eens verwijderd om bij het MFD display te kunnen komen. Vervolgens heb ik het MFD display verwijderd en mee naar binnen genomen om te kunnen vergelijken en het display over te bouwen op het kunststof frame.

    Het 5 inch kleuren display dat ik had liggen is afkomstig uit een sloopauto waarvan de voorruit in stukjes lag. Hierdoor zijn er ook stukjes glas in de behuizing van het display terecht gekomen. Ik heb dus de behuizing van het display volledig uit elkaar gehaald om deze goed te kunnen reinigen. Na een grondige reinigingsbeurt waren alle stukjes glas en overig vuil verdwenen en zag het display er weer uit als nieuw.

    Vervolgens heb ik het display op het kunststof frame gemonteerd en het geheel weer in de auto gebouwd. Vervolgens heb ik het radio front gemonteerd om te kijken hoe deze aansloot op het grotere display. Officieel hoort bij een groter display ook een ander radiofront omdat het formaat van de opening die aansluit op het display een ander formaat heeft.

    Vreemd genoeg is de opening in het radiofront van het 3.5 Inch monochrome display groter als die van het radiofront van het 5 Inch display. Wanneer je het radio front van het 3.5 Inch display monteert in combinatie met een 5 Inch display is er aan beide zijkanten een metalen rand zichtbaar. Het radiofront is dus breder als het display. Daarnaast zit het scherm net iets te laag gemonteerd ten opzichte van de opening in het front.

    Omdat ik geen radiofront had voor het 5 Inch display heb ik besloten om wat kleine aanpassingen aan het 5 Inch display te doen. Op deze manier is het radiofront van het 3.5 Inch display gewoon te gebruiken.

    De metalen randen van het display die zichtbaar blijven als je het radio front van het 3.5 Inch display gebruikt heb ik beplakt met zwarte Carbon folie die ik nog had liggen. Vervolgens heb ik het display iets hoger geplaatst door vulringen tussen het kunststof frame en het display te plaatsen. Op deze manier zit het display netjes in het midden van de opening en zijn de metalen randen niet meer zichtbaar.

    Tenslotte heb ik met het FoCCCus programma de instelling voor het MFD display gewijzigd naar het 5 inch display.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Randjes afgewerkt met Carbon folie.



    [​IMG]

    Omdat het een display voor Navigatie met SD slot is wordt nu ook het navigatie menu bij de instellingen weergegeven. Op termijn wil ik ook de andere onderdelen die benodigd zijn voor navigatie bij elkaar verzamelen en zo het originele navigatie systeem achteraf inbouwen.

    Verder is er wat functionaliteit betreft niets veranderd na het plaatsen van het grotere display. Alle functies werken nog net zo als voorheen.
     
  12. Ziet er goed uit.
     
  13. #174 Kees37, 30 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2015
    Ziet er goed uit :thumbs:

    Moest je met FoCCCus de instellingen veranderen omdat anders het schermpje niet werkt? Of heb je dat uit voorzorg gedaan?
    Maar welk scherm had je er eerst in zitten dan? Edit: foto gezien op 1 van de eerste pagina's van dit topic
     
  14. Zoals voorspeld blijf je bezig! :baeh:

    Maar mooi hoor! :rock:
     
  15. Af en toe moet je een beetje geluk hebben. Het display dat ik er nu in heb zitten kost nieuw ruim €600,-. Als je bedenkt dat ik er letterlijk maar een paar Euro voor heb betaald zal duidelijk zijn dat ik hier geen moment over na heb moeten denken. Zelfs als het display niet geschikt zou zijn geweest had het me slechts een paar Euro gekost.


    Binnenkort maar eens op zoek gaan naar een radio bedieningspaneel voor navigatie. Nadeel hiervan is dat ze relatief weinig aangeboden worden en de meeste aanbieders denken dat ze goud in handen hebben. Sommigen durven voor een gebruikt paneel meer te vragen als een nieuwe. Een nieuw bedieningspaneel kost €100,- bij de dealer wat op zich ook nog wel te overzien is.

    Aan de andere kant heb ik er absoluut geen haast mee en maak ik er graag een sport van om onderdelen zo voordelig mogelijk te pakken te krijgen.



    Verder heb ik inmiddels ook 2 binnenverlichtingen met LED verlichting en leeslampjes uit een Titanium liggen. Morgen maar eens kijken om hier de ontbrekende bedrading voor te trekken en ze te monteren.
     

  16. Oorspronkelijk zat er een 3.5 Inch monochroom (blauw/zwart) display in mijn auto. Oorspronkelijk werden verschillende opties gecombineerd met een 4.2 Inch kleuren display. Vanaf een bepaalde productiedatum is Ford hierop gaan bezuinigen en kreeg je ineens een monochroom display.

    Het display werkte gewoon goed en zonder foutcodes nadat ik deze had aangesloten. Vervolgens heb ik het display eerst geconfigureerd als 4.2 Inch display en later als 5 Inch display om te kijken wat dit voor effect had. ook met deze instellingen bleek het display prima te functioneren.

    Het enige dat me wel opviel is dat als het display geconfigureerd is als 3.5 of 4.2 Inch display er geen foutcodes in staan terwijl als deze geconfigureerd is als 5 inch display er een foutcode in staat vanwege de GPS antenne die (nog) niet is aangesloten.
     
  17. Ik weet nog van mijn vorige :focus3: dat ik geen instellingen heb veranderd toen ik van de standaard radio naar de Sony versie ben gegaan.
     
  18. Allereerst: netjes gedaan.
    Doe je dit puur op de gok of had je hier al iets over gelezen?

    Kan je zomaar een andere antenne monteren, aanmelden en hoppa: navigatie aanwezig?

    Zit de navigatie module in het display?

    Even een vraag tussendoor: Zou ik in mijn :focus3: uit 2011 een sync module kunnen monteren of heb ik dan een andere audio unit met bedienpaneel nodig?
    Niet dat ik ontevreden ben met wat ik nu heb...:lol:
     
  19. #180 JW, 30 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2015
    Of dit display ging werken was een beetje een gok. Ik wist wel dat het mogelijk is om het display te vervangen door een ander formaat display maar je moet dan wel een display hebben dat geschikt is. Wanneer je een display hebt dat te oud of te nieuw is en hierdoor niet compatible is kan het zijn dat functies niet goed of zelfs helemaal niet meer werken. Derhalve heb ik bewust specifiek naar een display gezocht waarvan de productiedatum zo dicht mogelijk bij de productiedatum van mijn auto lag. Op deze manier is de kans het grootste dat het goed werkt.


    Voor zover ik heb kunnen ontdekken (ik heb me er verder nog niet echt in verdiept) bestaat het navigatiesysteem uit het display met SD slot, het bedieningspaneel met NAV knop en de GPS antenne. De GPS antenne aansluiting zit achter op het display. Binnenkort wil ik me hier wat verder in verdiepen.


    Als je het SYNC systeem achteraf in wil bouwen zal je ook het complete audiosysteem moeten vervangen. Dit houdt in dat je het display, het bedieningspaneel, de radio unit en de audio stuurbediening knoppen zal moeten vervangen door exemplaren welke SYNC ondersteunen. Daarnaast zal ook de bedrading voor SYNC ontbreken omdat het SYNC systeem in 2011 simpelweg nog niet bestond. Dit houdt in dat de complete kabelboom vervangen zal moeten worden of dat alle ontbrekende bedrading zal moeten worden aangebracht.
     

Deel Deze Pagina