Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. oh oke, tnx.
     
  2. Hoe is het eigenlijk met die Sky Wing koplampen?
    In het begin was je bang dat de uv coating los zou laten bij gebruik van xenon.
    Is er iets te zien van slijtage?
     
  3. Tot dusver ben ik zeer tevreden over de Sky-Wing koplampen. Ik heb ze er nu ruim 2 jaar in zitten en ben er nog steeds erg blij mee.

    Wel heeft de linker koplamp een heel klein plekje waar de UV coating los begint te laten. Dit heeft echter niets te maken met de Xenon set. Het plekje waar de UV coating los heeft gelaten is namelijk aan de bovenzijde van de koplamp en niet in het lichtbeeld. Ik heb het vermoeden dat dit is veroorzaakt door steenslag.

    Door te polijsten is er niets meer zichtbaar van de beschadigde UV coating. Wanneer het onverhoopt toch erger wordt ben ik van plan om de koplampen helemaal te polijsten en opnieuw te coaten.
     
  4. Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat er op mijn linker Sky-Wing koplamp een behoorlijke schaafplek zat. Blijkbaar heeft er iets of iemand tijdens mijn afwezigheid tegen de auto aangezeten.

    In eerste instantie had ik het idee om het koplampglas te vervangen. Losse koplampglazen (aftermarket) zijn in Azie verkrijgbaar via bijvoorbeeld Ebay of AliExpress. Helaas bleek nadat ik de koplampen uit de auto had verwijderd dat de Sky-Wing koplampen niet 100% dezelfde koplampglazen hebben als de originele Ford koplampen. De losse koplampglazen die worden aangeboden gaan dus niet 1 op 1 passen.


    Donderdagavond heb ik de Sky-Wing koplampen dus maar uit de auto gehaald en (tijdelijk) de originele halogeen koplampen weer gemonteerd.

    Gelukkig bleek nadat ik de betreffende koplamp goed had schoongemaakt de schade aan het koplampglas zeer oppervlakkig te zijn. Op het eerste gezicht zat de meeste schade in de UV coating van het glas. Dit heeft mij doen besluiten om de koplamp te wetsanden om zo te proberen om de schade te verwijderen.

    Om goed aan de koplamp te kunnen werken heb ik deze gisteren vastgezet op een workmate. Ik heb de koplamp laten rusten op een stuk plaatrubber en vervolgens vastgezet op de originele bevestigingspunten d.m.v. draadeinden. Op deze manier zit de koplamp muurvast en kan je er goed aan werken. Vervolgens ben ik begonnen om met waterproof schuurpapier korrel 1000 de UV coating weg te schuren. Dit bleek nog een aardige klus. De UV coating bleek op sommige plaatsen vrij dik te zijn. Na een 1.5 uur schuren had ik de coating volledig verwijderd. Na het koplamp glas goed schoongemaakt te hebben bleek op 2 kleine krasjes na de schade aan het glas al te zijn weggeschuurd. Vervolgens heb ik het koplamp glas nogmaals geschuurd. Dit keer met waterproof schuurpapier korrel 2500. Hierna heb ik het koplamp glas goed gereinigd. Nadat de koplamp volledig was opgedroogd was deze volledig egaal mat en was er niet meer doorheen te kijken.

    Vanmorgen ben ik begonnen met het polijsten van de koplamp. Ik heb hiervoor een cleaner voor kunststof en polyester van 3M gebruikt welke ik nog had staan. Na een klein stukje met de hand te hebben geprobeerd ben ik machinaal verder gegaan met de Bosch PEX 400 AE (welke ik al enkele jaren gebruik) en een 3M polishing pad die ik nog had liggen. Na een uurtje polijsten is het koplampglas weer volledig helder en krasvrij.


    De koplamp ziet er nu weer prima uit. Gezien de UV coating er niet meer op zit zal de koplamp echter wel veel sneller verkleuren/dof worden als gevolg van de UV stralen in zonlicht. Ik ben er nog niet over uit zelf met een product met UV bescherming wil gaan behandelen of de koplamp door een bedrijf van een nieuwe laag UV coating wil laten voorzien.
     
  5. Je zou silica coating kunnen gebruiken wellicht ? C quartz dlux bijvoorbeeld.
     
  6. #826 JW, 20 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2017
    CQuartz DLUX is inderdaad een mogelijke optie.

    Verder zit ik nog te denken aan producten zo als bijvoorbeeld Gyeon - Q² Trim, IGL Ecocoat Headlight of Innotec Liquid Glass.

    Tevens zijn er ook diverse UV blokkerende 1 componenten en 2 componenten lakken verkrijgbaar speciaal voor het herstel van koplampen.



    De komende dagen de voor/nadelen en standtijd van de verschillende producten maar eens vergelijken voor ik een besluit neem wat ik ga doen.
     
  7. Met Innotec werken wij ook en gaat jarenlang mee, nog nooit hoeven nabehandelen.

    Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
     
  8. Vandaag maar eens van het mooie weer gebruik gemaakt om de auto maar weer eens te wassen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Eerlijk gezegd was het al weer even geleden dat de auto uitgebreid was gewassen. Na de inbraakschade en het herstel dat op zijn zachtst gezegd niet naar tevredenheid was was ik er wel even helemaal klaar mee. Hierdoor en door andere bezigheden is het uitgebreid wassen van de auto er de afgelopen tijd een beetje bij ingeschoten (de auto is wel regelmatig afgespoten).

    tijdens het herstel van de inbraakschade is de linker zijkant vanaf het voorportier tot aan de achterbumper opnieuw gespoten. Helaas zijn ze de portiergreep van het achterportier blijkbaar vergeten. Deze zit vol met krassen. Tevens zitten er ook diverse krassen op de daklijst vlak boven de ruit die er is uitgeslagen. Binnenkort maar eens kijken of ik dit zelf netjes kan herstellen.

    Na enige tijd met de 18 Inch velgen te hebben gereden kan ik niet anders zeggen dan dat dit prima bevalt. In combinatie met de Eibach Pro-Kit veren is het weliswaar behoorlijk stug maar de wegligging is aanzienlijk verbeterd. De rijhoogte is precies goed. Om hier de wijk uit te komen moet ik over een fors hoge drempel. Hier kan ik nu net over heen zonder de voorbumper te raken.

    Op dit moment heb ik even tijdelijk de originele heldere halogeen koplampen in de auto zitten. Dit omdat ik de Sky-Wing koplamp die ik heb gepolijst eerst wil voorzien van een beschermende coating voordat deze weer wordt gemonteerd.
     
  9. Het is toch makkelijk dat je de halogeenunits nog hebt liggen. Ik vind toch de skywings mooier :)
     
  10. Een set reserve koplampen is in dit geval inderdaad wel erg handig. Dit is ook de reden dat ik de originele halogeen koplampen nog heb bewaard. Bij verkoop leveren ze zowieso weinig op en ze liggen me hier op zolder niet in de weg.

    De Sky-Wing koplampen staan inderdaad stukken beter.
     
  11. Ziet er strak uit, Wilco!
    Komen de zwarte kunststof delen nog in kleur?
     
  12. Vooralsnog heb ik geen plannen om het ongespoten zwarte kunststof in kleur te spuiten. Persoonlijk vind ik het ongespoten zwarte kunststof op een donkere kleur ook veel minder storend als op een lichte kleur.
     
  13. #833 JW, 28 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    [​IMG]

    Ondanks dat mijn velgen een ET waarde hebben van 48 mm en dus al 7 mm verder naar buiten komen als de originele 18 inch velgen die Ford op de Focus 3 monteert, vind ik de achterwielen naar mijn smaak nog net iets te ver naar binnen staan.

    Derhalve heb ik het idee om aan de achterzijde spacers te plaatsen. Ik zit te denken aan spacers met een dikte van zo tussen de 5 mm en 8 mm Ik wil echter geen spacers die achter de velg op de naaf worden geplaatst. Dit omdat ik dan langere tapeinden moet plaatsen en de velg niet goed meer centreert op de naaf (de spacer komt immers tussen de velg en de naaf).


    Als alternatief zit ik te denken aan een zelfde soort spacer zoals Ford ook standaard op de Focus 2 RS heeft toegepast.

    [​IMG]

    Deze spacer wordt achter de wielnaaf gemonteerd en zorgt er voor dat zowel de wielnaaf als de bracket met remklauw verder naar buiten komt. Naast de spacers zijn hiervoor langere bouten voor de wielnaven en remklauw brackets benodigd.

    Helaas pasen de originele RS spacers niet op de focus 3. Ik wil dus aan de hand van het principe van de RS spacers zelf een paar passende spacers voor de Focus 3 maken.

    Binnenkort wil ik om de spacers te kunnen maken een wielmaaf demonteren om te bekijken of dit uberhaupt gaat werken en ik niets over het hoofd zie. Tevens kan ik dan meteen de afmetingen van de spacer en de steek van de boutgaten opmeten en vastleggen. Aan de hand daarvan wil ik dan de spacers maken.



    Nu de 18 Inch velgen er een paar maanden naar volle tevredenheid onder zitten begin ik langzaam maar zeker te overwegen om afscheid te nemen van de originele 17 Inch 8-spaaks Y-design velgen die voorheen onder de auto zaten. Naar alle waarschijnlijkheid gaan deze dus binnenkort in de verkoop.
     
  14. Hallo JW,

    Ga je de spacers zelf maken of wil je dit uitbesteden? Eventueel kan ik je dan helpen met een SolidWorks model en tekening. Scheelt misschien in de kosten.

    Sjors
     
  15. Interessant, ik hou me aanbevolen voor een setje wanneer de productie op gang is ;-)
     
  16. Ik denk dat de auto wel een andere uitstraling krijgt met die spacers aan de achterzijde. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

    Enne, mochten de velgen de verkoop ingaan, laat het dan even weten;)
     
  17. Ik werk bij een lasersnijbedrijf en als ik weet van wat voor materiaal het is kan ik even kijken wat het kost om ze te laten snijden. Bij grotere aantallen kan ik met de prijzen spelen. HB400 is een slijtvast materiaal wat misschien wel goed toepasbaar is wellicht is dat een optie. Hoor het wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  18. Voorlopig ga ik uit van 2 stuks. De bedoeling is om deze te frezen gezien ik dit op mijn werk kan doen en het dus niets kost. Geschikt materiaal (CR-MO) om de spacers uit te vervaardigen heb ik al liggen.

    Nu alleen nog een keer de tijd zien te vinden om een wielnaaf te demonteren.
     
  19. Ook ik had zelfde probleem, maar gelukkig kwam ik per toeval achter dat Volvo C70 (cabrio op basis ff2) zelf ook spacer van 7mm op achteras gebruiken. Die zitten nu ook op m'n Focus mk2 fase 2 ST. Onderdeelnummer Volvo 9181598.

    Groeten Erwin.
     
  20. Het was me bekend dat de Volvo C70 ook standaard voorzien is van spacers. Deze passen echter alleen op de Focus 2 en niet op de focus 3.
     

Deel Deze Pagina