1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. 235 is een lekkere breede slof mooie wielen trouwens. Ik sweer bij 18 inch

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  2. #702 JW, 22 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag zijn de nieuwe banden bezorgd. Dit was eerlijk gezegd eerder als dat ik verwacht had. Ik heb de banden afgelopen maandagavond rond 20:30 besteld en vanmiddag had ik ze al voor 13:00 in huis.

    De DOT code van de banden is 0217. De banden zijn dus zo'n 5 weken oud en hebben dus in ieder geval niet lang ergens in een magazijn gelegen.


    Tevens heb ik vandaag ook de naafdoppen met Ford logo die ik besteld had binnen gekregen. De naafdoppen zien er kwalitatief goed uit maar helaas kloppen de maten niet met wat er in de advertentie stond vermeld.

    Zo stond in de advertentie dat de naafdoppen een diameter zouden hebben van 63 mm en zouden de nokken waarmee de naafdoppen worden vastgeklikt een diameter moeten hebben van 50 mm. De naafdoppen die ik heb ontvangen hebben een diameter van 61,8 mm en de nokken waarmee de doppen worden vastgeklikt hebben een diameter van 55 mm.

    Wanneer ik de naafdoppen vergelijk met de foto's in de advertentie zijn deze duidelijk ook anders.

    Ik heb dus meteen maar een mailtje naar de verkoper gestuurd met het verzoek om dit op te lossen. Ik ben benieuwd hoe deze dit oplost (anders wordt het een gevalletje kopersbescherming).


    Wanneer ik de naafdoppen die ik oorspronkelijk had besteld niet meer te pakken mocht kunnen krijgen kan ik de naafdoppen die ik nu heb gebruiken. Het is bij deze naafdoppen echter meer werk en wat lastiger om een adapter te maken om ze netjes te centreren en vast te kunnen klikken.


    [​IMG]



    Binnenkort eerst maar eens een afspraak maken om de banden op de velgen te laten monteren.
     
  3. welk type moeren ga je nu gebruiken voor deze velgen Wilco ?
     
  4. Ik ga voorlopig de wielmoeren gebruiken die bij de velgen zijn meegeleverd. Dit zijn 1-delige gegalvaniseerde wielmoeren. Mogelijk dat ik nog een set zwarte covers over de wielmoeren zet.

    Voor zover ik nu kan zien denk ik dat de originele Global Wheelnuts voor lichtmetaal ook zouden moeten passen. Mogelijk dat ik later nog eens een setje Global Wheelnuts voor lichtmetaal aanschaf wanneer dit inderdaad blijkt te passen.


    Toen ik mijn auto kocht heb ik meteen de originele 16 Inch lichtmetalen velgen met bijbehorende Global Wheelnuts laten vervangen door mijn eigen 17 Inch velgen met de bijbehorende oude type 2-delige wielmoeren van mijn Focus 2 fase 1. De originele 16 Inch lichtmetalen velgen met bijbehorende Global Wheelnuts zijn vervolgens onder de Focus 2 gegaan en zijn dus niet in mijn bezit.
     
  5. Ah oke, ik heb namelijk twee setjes moeren, en ik gebruik er maar een omdat zowel winter als zomer velgen Global zijn.

    De andere set wil ik gebruiken voor net gekochte :focus3: van een vriend van me. Hij wil zijn V50 velgen overzetten op de :focus3:

    Ik zal eens een foto opzoeken van beide moeren want ik denk dat het beide global is maar ze zien er net iets anders uit. Ik zal het wel even posten in het topic dat je daar voor hebt aangemaakt.
     
  6. #706 JW, 25 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmorgen ben ik even bij de lokale bandenspecialist langs gegaan met de bedoeling om een afspraak te maken om mijn nieuwe banden op de nieuwe velgen te laten monteren en hierna te balanceren.

    Hij bleek het niet al te druk te hebben en gaf aan dat hij eventueel vanochtend hier al tijd voor had. Een half uur later heb ik dus de banden en velgen bij hem gebracht. Gezien ik nog wat andere dingen te doen had heb ik de afspraak gemaakt om ze 1,5 uur later weer op te halen.

    Zoals afgesproken lagen de wielen 1,5 uur later netjes klaar. Ik heb er in overleg voor gekozen om het plaklood (zoveel mogelijk) onzichtbaar achter de spaken op het velgbed te plakken. Gezien mijn velgen vrij smalle spaken heeft is dit niet heel eenvoudig en gaat er wat meer tijd in zitten om de velgen op deze manier te balanceren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoals ik van hem gewend ben heeft deze bandenspecialist wederom vakwerk afgeleverd. Al het plaklood is keurig netjes achter de spaken geplakt en vrijwel niet zichtbaar. Wellicht niet goedkoop maar gezien de kwaliteit van het geleverde werk heb ik dit er graag voor over.


    Nu alleen nog de naafdoppen. Helaas kan de aanbieder waar ik de 63 mm naafdoppen had besteld (en de verkeerde 62 mm naafdoppen leverde) deze niet meer leveren. Na hierover te hebben geklaagd heeft hij aangeboden om 90% van het aankoopbedrag terug te storten en dat ik de verkeerde naafdoppen mag houden. Ik heb besloten om hier mee akkoord te gaan en de 61,8 mm naafdoppen passend te maken.
     
  7. Heel mooie velgen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
     
  8. Mooie velgen.zullen netjes staan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  9. dat zal flink wat werk geweest zijn voor de bandenboer, kan me zo maar voor stellen dat die band een aantal keren heeft moeten draaien op de velg om tot het gewenste resultaat te komen.
    staat erg mooi :thumbs:
     
  10. #710 JW, 25 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Inmiddels heb ik ook een nette oplossing gevonden om de naafdoppen te kunnen monteren.

    De naafdoppen die ik heb ontvangen zijn ruim 1.5 mm kleiner als het gat in de velg. Dit is op zich niet zo'n probleem zolang de naafdop netjes in het midden van het gat centreert. Omdat deze naafdoppen niet bij de velgen horen is dit uiteraard niet het geval.

    Om de naafdop netjes in het gat te laten centreren maak ik gebruik van 2 O-ringen welke rondom de nokken zijn geplaatst waarmee de naafdop normaal gesproken wordt vastgeklikt. De 1e O-ring heeft een dikte van 4.5 mm en de 2e O-ring heeft een dikte van 3.5 mm. Met deze O-ringen centreert de naafdop mooi in het gat van de velg en zit ook meteen behoorlijk vast.

    Om de naafdoppen vervolgens vanaf de achterzijde nog eens extra te borgen heb ik kunststof schijven gemaakt welke d.m.v. zelfborgende moertjes worden vastgezet op boutjes welke op de naafdoppen zijn gelijmd. De boutjes zijn met een industriële 2-componenten epoxylijm op de naafdoppen gelijmd. Om de droogtijd van de lijm aanzienlijk te verkorten heb ik de naafdoppen een half uurtje op 100 Graden Celsius in de oven gelegd (hierdoor verkort je de droogtijd van de lijm van zo'n 24 uur naar zo'n 20 minuten). Tussen de kunststof schijf en de naafdop gebruik ik wederom een 4.5 mm dikke O-ring. Hierdoor zit de naafdop muurvast in het gat van de velg geklemd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Persoonlijk vind ik deze naafdoppen er stukken beter uitzien als de naafdoppen die met de velgen worden meegeleverd. Buiten de tijd die ik bezig ben geweest met het uitdenken en maken van een goede oplossing om de naafdoppen netjes te centreren en vast te zetten hebben deze naafdoppen me uiteindelijk bijna niets gekost.
     
  11. Inventief, mooi resultaat!
     
  12. Banden boer is dat Leen Post? @JW
     
  13. Nee, Ik heb de banden laten monteren door Quickservice Hardeman. Dit is een klein familiebedrijfje dat nog geen kilometer bij mij vandaan zit. In het verleden had ik hiermee al goede ervaringen en dat is nu wederom bevestigd.

    Leen Post heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee.
     
  14. Er zijn er nog weinig die de tijd nemen om het zo netjes te plakken.



    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  15. Ziet er keurig uit.


    Ik mag hopen dat je niet je normale oven daarvoor gebruikt hebt?

    Anders zou ik deze oven even goed luchten. Epoxy's in de oven kan nare dingen achter laten...
     
  16. Nee, ik heb hiervoor de beschikking over een industriële oven.
     
  17. Mooie wielen. Ze lijken veel op die van de laatste ST!
     
  18. Vanmiddag heb ik de naafdoppen in de velgen gemonteerd. Door de constructie met de O-ringen en de kunststof schijven die ik heb bedacht zitten de naafdoppen echt muurvast in de velgen.

    Tevens heb ik ook meteen de centreer ringen in de velgen geplaatst. De velgen hebben een naafgat met een diameter van 70 mm en worden geleverd met kunststof centreer ringen van 70 mm naar 63.3 mm. De centreer ringen zijn elk voorzien van 4 nokjes waarmee ze in de velg klikken. Dit heeft echter als nadeel dat wanneer ze eenmaal zijn gemonteerd ze bijna niet meer los te krijgen zijn. Omdat ik de centreer ringen er uit wil kunnen halen om de ringen en de velg goed te kunnen reinigen heb ik er voor gekozen om de nokjes te verwijderen. De centreer ringen zitten uit zichzelf al zeer strak in het naafgat van de velg en blijven dus ook zonder de nokjes goed zitten. Om te voorkomen dat de centreer ringen als gevolg van corrosie vast gaan zitten heb ik een keramische montagepasta tussen de velgen en de centreer ringen gebruikt.

    Komende week zal ik de velgen nog even goed in de wheelwax zetten en daarna zijn ze klaar voor montage.


    Voordat ik de velgen monteer wil ik ook de remmen nog even goed reinigen en de remklauwen van een verse laag hittebestendige rode lak voorzien. 2 jaar geleden heb ik de remklauwen al eens voorzien van een laag hittebestendige rode lak. Ik was destijds al van plan om ze te voorzien van een tweede laag maar dat is er tot dusver nog niet van gekomen.
     
  19. #719 JW, 2 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Als afsluiting van 3 dagen Efteling ben ik gisteren met het gezin wat bij de McDonalds in Dordrecht gaan eten. Toen we een half uurtje later weer bij de auto kwamen was de ruit van het rechter achterportier er uit geslagen en bleek het grootste deel van de bagage (welke overigens niet zichtbaar was) te zijn verdwenen.

    De politie adviseerde ter plaatse te vragen of er op het parkeerterrein camera's aanwezig zijn. Helaas bleek dit op het gedeelte waar onze auto stond niet het geval te zijn. Vervolgens heb ik de grotere stukken glas die nog in de sponning zaten zo veel mogelijk verwijderd en de achterbank en voorstoelen zo goed en zo kwaad als het ging proberen schoon te maken. Gezien het op dat moment behoorlijk begon te regenen ben ik zo snel mogelijk naar huis gereden (wat met een ruit minder geen pretje is).

    Vervolgens heb ik de auto op mijn werk binnen gezet om te voorkomen dat deze nog verder in zou regenen en om de schade goed te kunnen bekijken. Na wat foto's te hebben genomen ben ik maar begonnen met het verwijderen van de grotere stukken glas die door de auto verspreid lagen. Vervolgens heb ik de stofzuiger maar gepakt om de gehele auto goed te stofzuigen. Gezien er hierna nog steeds stukjes glas glinsterden wanneer ik met een lamp in de auto scheen heb ik hierna de auto nogmaals gestofzuigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kleine stukjes Privacy Glass lagen door de hele auto (hier is overigens het grootste deel al opgeruimd).


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het deurpaneel rechtsachter is zwaar bekrast aan de bovenzijde.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het portier en zijscherm rechtsachter hebben diverse kleine krasjes en enkele grotere, diepere krassen.


    [​IMG]

    De hoedenplank is gescheurd en 1 van de kunststof inserts waarop de hoedenplank vastklikt en scharniert ontbreekt en heb ik tot op heden niet terug gevonden.

    Tenslotte heb ik de raamopening van de deur afgeplakt met krimpfolie en tape zodat ik de auto toch kan gebruiken. Tot op heden is dit perfect waterdicht en is er geen druppel water meer naar binnen gekomen.



    Morgen gaat de auto naar de schadehersteller en zal wanneer alles volgens planning verloopt na 3 tot 4 werkdagen weer klaar moeten zijn.

    De remklauwen schoonmaken en voorzien van een nieuwe laag hittebestendige rode lak en het plaatsen van de nieuwe 18 Inch velgen zal dus nog even moeten wachten.
     
  20. ******, wat ellende. Da's geen lekkere afsluiter.
     

Deel Deze Pagina