JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. Heel veel diepe respect voor jou dat je dit allemaal doet en uitzoekt....
     

  2. Ik heb een complete Contitech distributieriemset besteld met spanner en de benodigde bouten voor de krukas en nokkenas pulleys. Op kenteken of VIN nummer kan je inderdaad niet achterhalen welke bout je moet hebben voor de krukaspulley. Er is echter wel een TSB waar de data beschreven staan van elke bout die is toegepast.

    Ik heb losse Contitech stretchbelts besteld zonder de bijbehorende tools. Ik heb namelijk al een set tools om stretchbelts te verwijderen/monteren die ik ook voor andere auto's gebruik.

    Ik kies er bewust voor om de waterpomp niet te vervangen. Mijn auto is geproduceerd op 28-01-2005. Bij auto's die zijn geproduceerd voor 04-2005 kan de waterpomp vrij eenvoudig worden vervangen zonder dat de distibutieriem los hoeft. Bij auto's die zijn geproduceerd na 04-2005 zijn er diverse dingen gewijzigd en moet de distributieriem wel los om de waterpomp te vervangen.
     
  3. Oke duidelijk. Het zou jammer zijn als je alles los hebt en je mist een aantal zaken. ;).
     
  4. Bedankt voor de handleiding!!!
     
  5. Goed bezig!!
     
  6. Hoe gemakelijk pak je paneel eruit JW?
     
  7. Je bedoelt de tellerunit ?


    HIER in dit topic kan je vinden hoe je de teller er uit moet halen.
     
  8. Omdat het gisteren al donker was toen ik de fase 2 GEM module/zekeringkast heb geplaatst heb ik toen bewust het dagrijverlichting relais en zekering er uit gelaten omdat ik het toen toch niet kon testen.

    Vanmiddag dus meteen maar het relais erin geplaatst op plaats R15 en de zekering op positie 135. Zoals ik al verwacht had werkte het meteen.

    Dit is 1 van de redenen dat ik een GEM module/zekeringkast wilde hebben die alle mogelijke opties ondersteund. Bij minder luxe versies ontbreken de contactpunten van het dagrijverlichting relais en/of zekeringen.
     
  9. Dit er bij mij al in, ik heb alleen maar het relais erin hoeven steken en het werkte :)
     
  10. Dus dat is de GEM met alle mogelijke opties? :)

    Bedankt!
     
  11. #411 JW, 15 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2012

    Bij mijn originele fase 1 GEM module was het ook alleen een kwestie van alleen het relais plaatsen.

    Van de fase 2 GEM modules zijn er echter veel versies waarvan een deel van de contactpunten voor relais en zekeringen ontbreekt (dit is waarschijnlijk een kwestie van kostenbesparing). Van alle fase 2 GEM modules die ik tot dusver in mijn handen heb gehad ontbraken de contactpunten van het dagrijverlichting relais.



    De GEM module/zekeringkast die ik heb met onderdeelnummer 7M5T-14A073-JF is volgens E-cat alleen toegepast in de Kuga en niet in de Focus 2. Als je dan verder gaat zoeken is deze GEM module wel een vervangend onderdeel voor de GEM modules die in de Focus 2 / C-max zijn toegepast.

    Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit 1 van de meest uitgebreide versies (als het al niet de meest uitgebreide versie is). Deze GEM module ondersteund zowieso de volgende opties:

    *Keyless start (startknop).
    *Keyless entry.
    *Alarm.
    *Bluetooth/Voicecontrol.
    *Cruise control.
    *Voorruitverwarming
    *Stoelverwarming
     
  12. Mogelijk dat ik me Fase I al ene heb die alles ondersteunt, want ik heb Cruise Control en Voorruitverwarming, ook hebben we achter console de stekkers klaar zien liggen voor zetelverwarming
     
  13. De meeste fase 1 GEM modules ondersteunen Cruise Control en voorruitverwarming. Bij mijn weten hebben alleen de hele kale versies een GEM dit dit niet ondersteund.

    Mijn oude Fase 1 GEM module heeft ook ondersteuning voor Cruise Control en voorruitverwarming maar weer geen ondersteuning voor bijvoorbeeld alarm.


    Een van de volgende dingen die ik wil inbouwen is het originele alarm. ik heb hier de meeste onderdelen al voor liggen. Daarnaast wil ik kijken wat er allemaal nodig is om de originele startknop in te bouwen en op de originele manier werkend te krijgen. Ik heb nu in ieder geval al een fase 2 tellerunit en GEM module die dit ondersteunen.
     
  14. Hoe kun je aan de Teller unit zien dan dat ie dit ondersteunt??
     
  15. Dus Fase I GEM zoals ik heb ondersteunt bijvoorbeeld dit allemaal niet, daar ze wel voorruitverwarming en CC hebben?

    Bedankt!
     
  16. Het rare is dat bij de ruitenwissers niet 1x wissen als ik het contact aanzet en hij op de automatische stand staan.
    Kan dit niet aan de software versie liggen of zoiets (Rom level 0509)
     
  17. In de fase 2 tellerunit kan je het type PATS systeem instellen. Voor auto's met startknop wordt een externe module gebruikt voor het PATS systeem en wordt het PATS systeem van de tellerunit uitgeschakeld. Bij auto's met startknop selecteer je dus niet "standard PATS" maar "old KVM system" (KVM staat voor Keyless Vehicle Module).

    In elke fase 2 teller kan je dit instellen. Bij een fase 1 teller is dit bij mijn weten nooit mogelijk.

    Hetzelfde geld voor de GEM module. Bij mijn weten is een startknop nooit geleverd op de fase 1. De GEM module zal deze optie dus ook niet ondersteunen.
     
  18. Ik weet zo'n Fase II GEM module te koop staan, met dat nummer dat je gepost hebt
     

  19. Bij mijn weten heeft dit niet met de softwareversie te maken. Ik heb hier ook nog een fase 1 GEM module liggen van begin 2007 met een andere software versie als mijn originele GEM module en bij deze wissen de ruitenwissers ook 1 keer als de regensensor op automatisch staat en het contact wordt aangezet.

    Wel is het zo dat de laatste serie Focus 2 fase 1 vanaf ongeveer half 2007 al voorzien is van het nieuwe model GEM module. Tevens is het zo dat alleen het nieuwe model GEM module nieuw nog wordt geleverd. Als je dus een oud model hebt en deze gaat kapot wordt deze dus automatisch vervangen door een nieuw model.


    Overigens heeft bij mijn weten Rom level 0509 niets met de GEM module te maken. Dit is het nummer van de laatste firmware update die voor de fase 2 tellerunit beschikbaar is. De ruitenwissers worden aangestuurd door de GEM module die signalen rechtstreeks signalen krijgt van de regensensor. De tellerunit heeft hier niets mee te maken.
     
  20. #420 Marco Morello, 15 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2012
    JW; de dagrijverlichting wat moet ik me daar bij voorstellen bij de MKII?
     

Deel Deze Pagina