1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Joost] FF1 fase 1 --> nieuwe remschijven nodig?

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door jajm, 12 mei 2011.

  1. #1 jajm, 12 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2013
    Na het stellen van enkele vragen (dank voor de hulp!) lijkt het me toch wel even netjes om mezelf voor te stellen. Bij deze dus: hier ben ik (= Joost) ! Ik heb op 1 april (ja, leuk.. ;)) mijn eerste Ford Focus opgehaald, nadat ik mijn Volkswagen Polo uit 1998 heb "verkocht" voorzover dat nog kon. De Ford Focus is een model uit juni 2000 met een 1.8 liter motor.

    Wellicht ga ik hier nog wel even de linkjes naar mijn vragen plaatsen als ik tijd heb, evenals de aanpassingen die zijn gedaan. In het kort kan ik er al wel wat over zeggen:

    Gedaan bij aankoop / binnen garantieperiode
    - Nieuwe distributieriem + uitlaat bij aflevering
    - Nieuwe wielkast linksvoor (n.a.v. dit topic)

    Inmiddels zelf gedaan
    - Intervalschakelaar ruitenwissers (via 3.i.m.)
    - Nieuwe matjes (bij de dealer gehaald)
    - Setje 15" collection-velgen
    - Flat blades
    - Parrot carkit 3100
    - Continental TS830 winterbanden
    - USB/SD spelertje op de CD-wisselaar uitgang
    - Nieuwe accu (oktober 2011)
    - Nieuwe gasklepsensor (oktober 2011)
    - Nieuw thermostaathuis + binnenwerk (november 2011)
    - Nieuwe bougiekabels (november 2011)
    - Grote beurt (november 2011)
    - Kamei armsteun (november 2011)
    - "Nieuwe" stationairregelklep (oktober 2012)

    To do
    - Nieuwe wisser achter
    - Reparatie verschillende lijntjes achterruitverwarming
    - Airco-check
    - Nieuwe remschijven + remblokken
    - Nieuwe zomerbanden
     
  2. welkom op het forum
     
  3. Welkom Joost !
     
  4. Joost, welkom op het :ford::focus:-forum :thumbs:
     
  5. Welkom op het forum, Joost.
     
  6. Welkom!:thumbs:
     
  7. Naamgenoot [​IMG]
     
  8. Welkom Joost!
    Veel veilige kilometers gewenst.
     
  9. Zo, paar zaakjes zijn inmiddels geregeld (en in startpost aangepast). Parrot carkit zit erin en werkt naar volledige tevredenheid, evenals de flatblades en USB/SD CD-wisselaar. Inmiddels ook een nieuwe accu en winterbandjes, dus we zijn bijna winterklaar. Nu nog even ons motorprobleem oplossen (helpen jullie mee? --> Forumdraadje)
     
  10. :welcome: op het :ford: :focus: :focus2: :focus3: forum!
     
  11. Dank!

    Inmiddels startpost weer even ge-update. Zal binnenkort nog even mijn gestarte topics toevoegen om het overzicht compleet te houden. Nu vooral op zoek naar een Kamei armsteun als er één voor een leuke prijs langskomt. Toevallig op 2 gereageerd, maar op allebei geen reactie meer gehad: dat schiet niet op ;).
     
  12. Zo, Kamei armsteun ook in de pocket (nouja, in de auto eigenlijk ;)). Nu tijd voor een nieuw "probleempje": de bijna geheel defecte achterruitverwarming.
     
  13. Welkom Jost en veel plezier met je focus
     
  14. De auto is weer door de APK heen (had niet anders verwacht), maar Kwik-fit had wel een aantal aanmerkingen:

    - Potentieel lek aircopomp
    - Slippende koppeling
    - Scheef slijtvlak banden --> opnieuw uitlijnen
    - Afgesleten remschijven

    Nu laat ik puntje 1 sowieso even voor wat het is. Dat is op basis van een visuele (gratis) check gedaan en ik hecht er niet veel waarde aan. Ik laat hem (waarschijnlijk) in de zomer toch eens opnieuw afvullen, want dat is sinds ik de auto heb nog niet gedaan. E.e.a. schijnt bij Ford 120 eu te kosten (zolang er geen lekkage etc. is).

    Puntje 3 heb ik telefonisch al aangekaart. Ik heb ze gemeld dat ze dat nog maar eens moesten nakijken en toen ik de auto ging halen, bleek men het ineens "verkeerd gezien te hebben". Toch weer een niet te controleren reparatie van 70 eu laten wegstrepen.

    Blijft over de remschijven + blokken. Remschijven leverde volgens het rapportje 19mm dikte op, waar 20 toch wel minimaal was volgens de fabrikant (aldus Kwik-fit). Mij is aangeraden dit toch wel in de komende maanden te laten vervangen.

    Navraag leverde het volgende all-inclusive kostenplaatje op (inc. remvloeistof die ook aan vervanging toe is):

    - Kwik-fit: +/- 375 eu
    - Ford dealer: 310 eu
    - Vakgarage Terpstra: 275 eu

    Keuze op basis van prijs lijkt me duidelijk. Wat is jullie advies? Zo snel mogelijk de schijven vervangen? Of kan dat - gezien de gemeten waarde - nog wel eventjes wachten? En is 275 eu een schappelijke prijs als je de reparatie niet zelf kan uitvoeren?

    Het onderhoud laat ik vooralsnog bij Terpstra doen, daar heb ik goede ervaringen mee. Ik laat ze dan meteen wel even kijken naar de uitlijning als hij daar toch al staat.
     
  15. daar heb je het al, Kwik Fit probeerd je alles te verkopen, proberen de goedkoopste te zijn, maar zoeken elk "mankement" op.

    ik heb vorig jaar eens een auto van een kameraad laten keuren bij de Kwik Fit, ik heb hem zelf eerst nagekeken voor APK omdat ik ook APK keurmeester ben, en toen was auto die perfect

    hun hebben de auto nagekeken en kwamen met een prijsopgave van 1200 euro. waaronder een compleet nieuwe uitlaat, omdat er roest opzat!
    stelletje oplichters
     
  16. Ik heb dat idee ook vaak wel enigszins. Dat is voor mij ook een reden om daar geen verder onderhoud te laten doen. De prijs voor APK + kleine beurt (waarbij een groot deel van de kosten toch al oliewissel is) kon natuurlijk wel uit, maar vervolgens krijg je een waslijst met andere zaken. Er moet immers ergens iets worden terugverdiend!

    Afijn, raad je aan om - voor ik überhaupt de schijven laat vervangen - eerst nog eens te laten checken of het écht wel nodig is? Ik kan me overigens eigenlijk niet voorstellen dat ze over de dikte van de schijven niet eerlijk zouden zijn bij Kwik-fit. Vraag is wel: is vervanging bij 19mm écht nodig. Iemand?

    De andere zaken zoals aangedragen bij Kwik-fit laat ik wel even (opnieuw) checken als de schijven er toch al af gaan. Second opinion is nooit verkeerd :) en kan vast en zeker "gratis" als ik toch al bijna 300 aftik voor het andere onderhoud.
     
  17. De diverse merken geven aan dat de minimale dikte voor een remschijf aan de voorkant 20 mm is. In jouw geval zijn ze echt aan vervanging toe.
     

Deel Deze Pagina