1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Is dit apk afkeur?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 10 dec 2011.

  1. Is dit apk afkeur, er lekt een beetje dikke smeerolie/vet uit (gaat om de draagarm linksvoor)?
    http://flic.kr/p/aSYcCp
     
  2. op olielekkage wordt op hede niet getoetst bij apk
    er zijn plannen omdit in toekomst erin te zetten maar dan moet wel een duidelijkheid zijn
    zolang dit niet makkelijk te doen is zal de regel ook niet komen

    je moet alleen kijken of er geenspelling zit buitenom de rubber
    dus je kunt kijken op spelling totdat het rubber gaatvervormen
    dit is je spelling dit mag 1mm
    http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20Permanente%20Eisen%2001-04-2011.pdf
    artikel 46
    als je fussee dus meer dan 1mm spelling heeft is dit afkeur
    waar deze spelling zit wordt dus niet geschreven maar in algemeen 1mm
    verder kan het zijn dat orgineel spelling op zit af fabriek deze spelling moet er dan afgehaald worden
    vw beetle oud ding heeft dit op zijn fusee dus zitten


    simpel gezegd als je met wiel op en neer beweegt en je voelt geen spelling dan zal de kans op afkeur zeer laag liggen
    (tenzij ze met bandijzer daar voelen)

    belangrijkste wat je moet weten
    wat keurmeester A goed vindt
    kan keurmeester B afkeur vinden
    Keurmeester B gaat via de goeie veilige kant op
    Keurmeester A moet dan hopen dat steekproefcontroleeur hem in gelijk steldt
    maar kan ook zelfde gedachte hebben als Keurmeester B
    als laatste is dan zijn dit meer de kosten voor de zaak
    ivm tegen de klant is gezecht dat voor bijvoorbeeld 250euro auto gekeurd wordt en gebreken verholpen worden die voor apk nodig zijn
    je kan moeilijk dan tegen de klant zeggen
    dat steekproefcontroleeur de wagen heeft afgekeurd en nu 1 keer voor de veren vervangen moeten worden
    dan verlies je deze klant wel als klant als bedrijfzijnde



    tevens met deze foto zeg ik goedkeur
    spelling weet ik dus niet en kan ik niet beoordelen op de hand van een foto
     
  3. Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal morgen de krik er onder zetten. Overigens noemt men dit de fuseekogel? Ik dacht dat die aan de kant van je wiel zat? Zou ik nu misschien toch worden gestraft voor mijn bochtenwerk:badgrin:.
     
  4. De spelling gaat alleen over de fusseekogel. Maar wordt bedoelt ook draagarmrubbers. De draagarm mag niet ijzer op ijzer zijn. En geen spelling vertonen buitenom het rubber.
     
  5. Laatste reactie van je gemist, gek. Ik hoor ook bij een bocht naar rechts, tussen de 10 en 40km/h op een klinkerweg, een klonk klonk geluid (is al twee jaar zo, maar stoor me er niet aan). Rechtdoor hoor ik geen rare geluiden. Dus het zou zomaar kunnen dat die op het ijzer zit. Ik voelde geen speling trouwens.

    Maandag krijgt die zijn beurt dus ik hoor het wel, nieuw draagarm zal ik toch wel aan 600 euro moeten denken? Blijft onderhoud, de 1.6 tdci maakt inversteren voor mij soms lastig. Omdat het niet geheel onrealistisch is dat ik nog maar kort van een nieuwe draagarm zal genieten. Eerst maar eens afwachten wat ik te horen krijg;).

    Ik zal de uitslag en rekening nog posten. Mocht iemand er wat aan hebben:P.
     
  6. 600 euro? :loco:
    Zo duur zijn die draagarmen niet. Montage is ook geen uren werk.
    Wel moet hij uitgelijnd worden nadien.

    Een draagarm kost bij Ford zo'n 175 euro
    Aftermarket van bijvoorbeeld TRW (is de Ford OEM leverancier) slechts 90 euro
    Paar nieuwe bouten erbij en 2 uurtjes werk (ruim genomen)

    Misschien 600 euro inclusief de beurt ;)
     
  7. Oh dat valt me dan mee;), Bedankt! Bij de dealer is dit dan denk ik:
    200euro loon en 185 euro materiaal, dus ongeveer 400 euro + grote beurt, bijelkaar 800 euro. Dat is goed te doen!

    Edit wat een rekenfout!:lol:

    Misschien dat ik de apk maar uitstel (pas in maart uiterlijk nodig), dan ergens anders de aftermarket draagarm eronder laat zetten verschil is wel er groot.
     
  8. Je woont niet erg bij mij in de buurt, anders deed ik het voor je (voor weinig ;) )
     
  9. Wat vraag je hiervoor en waar woon je? Mocht het nodig zijn en zou de prijs van de dealer exeptioneel hoog zijn dan heb je kilometers rijden er zo uit (diesel).
     
  10. Nou dan wil ik hem er ookw el opzetten voor je en wateringen is aan te rijden voor je :mrgreen:
     
  11. Ik zit in de buurt van Zwolle, dat is zo ongeveer de andere kant van het land.
     
  12. In de buurt van Zwolle....

    Vergeleken bij Delft wel.... :schater:

    Maar idd. is wel te doen. Maaruh the Judge?;)
     
  13. Ook goed ik hoor het wel wat je rekent, dan heb ik vergelijkings materiaal met de prijs van de dealer. Zodat als ik gebeld word maandag weet ik wat ik beslis!

    Ik vind het niet erg om meer bij een dealer te betalen maar het moet niet te gek worden;).

    Wateringen is wel lekker dichtbij dus dat heeft mijn voorkeur:P.
     
  14. Was geen apk afkeur, ik heb het niet gemeld en heb niks over te horen gekregen. De auto is zelfs twee keer gekeurd 1 keer door een fordmonteur andere keer door steekproef rdw, dus hij nog op en top conform apk:dance:.

    Kwam vloeiend door de roettest, ik denk dat het gedeeltelijk afdichten van de egr hieraan heeft bijgedragen. Sindsdien rookt die vrijwel niet.

    Was wel een smak geld, was niks extra's aan de hand alleen een 9 jaar/180.000km beurt plus apk 450 euro! Auto rijdt wel weer lekkerder, reageert een stuk agressiever op gas geven bij weinig toeren.
     

Deel Deze Pagina