1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Iodokus Focus 3 Ecoboost 2.0L ST3 - 5e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 20 jun 2014.

  1. Nee dat is het niet Joost de medeweggebruikers kennen je inmiddels en gaan bij voorbaat al aan de kant :schater::schater:
     
  2. Joost, het begint een beetje saai te worden in je topic :badgrin::schater::badgrin::schater:
     
  3. Ik weet het, kan er niets aan doen ik heb nu eens een Focus zonder problemen :thumbs:
    Dat is de goden verzoeken natuurlijk :mrgreen:
     
  4. Saai hoor, zo'n Focus zou ik niet willen hebben ;);)
     
  5. #405 Iodokus, 29 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2016
    Toe maar kijkende naar mijn laatste login datum, 15 februari 2016, was dit dus een hele lange radio stilte. Drukte, geen tijd, geen zin noem maar op, is de onderliggende reden geweest zal ik maar zeggen ;)

    De afgelopen maanden zijn er wel wat momenten geweest die er voor gezorgd hebben dat de ST voor het eerst buiten de reguliere beurten om de handtastelijkheden van de Ford monteur heeft moeten ondergaan. Beide keren gelukkig zonder vervelende bijkomstigheden.

    1) Het alarm vond het nodig om zonder enige reden meerdere keren in het holst van de nacht af te gaan. Na de ST een nacht onafgesloten buiten te hebben laten staan, dit was de enige manier om het alarm tot stoppen te dwingen, heb ik de auto weggebracht en onderwijl raad en daad gezocht bij de Engelse ST bezitters. De Ford monteur heeft niets kunnen vinden maar vanuit de UK kreeg ik het advies alle deurschakelaars, inclusief motorkap en achterklep, eens goed in te spuiten met WD40. Deze raad heb ik opgevolgd en sindsdien slaap ik weer lekker door.

    2) Verder een vreemde elektrische storing met de mededeling "Koplamp Storing Onderhoud zsm" en Stuurbekrachtiging Storing Onderhoud zsm" waarna de ST doodleuk stilviel, best apart als er niets meer gebeurd terwijl je het gaspedaal intrapt :???:

    Ook met dit voorval naar de garage gegaan al waar men constateerde dat er tientallen foutmeldingen waren opgeslagen waaruit men min of meer kon afleiden dat er een stroomstoring had plaatsgevonden. De accu is eens goed opgeladen en dat heeft tot nu toe (2,5 maand geleden gebeurd) uitstekend geholpen. Waarom weet ik ook niet aangezien ik dagelijks 120 tot 150 kilometer afleg, waarschijnlijk wil de ST dat ik nog meer kilometers afleg per dag :schater:

    Buiten deze twee ongeplande garage bezoeken om, heb ik helaas de eerste blikschade mogen ervaren. Hoewel een schaafwondje toch jammer en dan zie je maar weer dat een aanrijding in een klein hoekje zit. Drukte op de A6, snelheid nog geen 70 Km/u, een malloot die twee auto's en een busje voor mijn zijn/haar auto er zodanig voor gooit dat auto één een noodstop moet maken, auto twee duikt vol op de achterkant van auto één, busje stopt op een halve centimeter van de bumper van auto twee en ik kon helaas net niet ver genoeg naar rechts om het plastic kapje van de bumper van het busje helemaal te ontwijken. Gevolg auto één en twee afgeschreven en de ST een schaafwondje, maar goed het is niet anders. Overigens is alles weer uitstekend opgelost door Prof. Dr. Ed van EVM Restyling, wat een vakman :thumbs:

    Nu na bijna 2 jaar in mijn bezit en een kleine 75000 kilometer verder heb ik nog altijd geen seconde spijt gehad de 1.6L Ecoboost in te ruilen voor de 2.0L. Ja het verbruik is wat hoger (1:11,5 ivp 1:13,5) en ja het totaal kostenplaatje is anders (lees hoger) maar het genot van het dagelijks rijden met de ST overstijgt al deze nadelen ruimschoots. En om te laten zien dat je ook met een ST een "Gevorderde Eco-rijder" kan zijn lever ik bij deze het bewijs (op dit moment overigens alweer achterhaald :schater:)

    [​IMG]
     
  6. Klasse! Gelukkig was er dus eigenlijk niks aan de hand met de auto. En fijn dat het ongeluk niet erger is afgelopen. Andere weggebruikers zijn een gevaar op de weg:nocheer: ik spreek uit ervaring. :nocheer:
     
  7. Jammer van de schade, Joost. Edwin is inderdaad een goeie kerel, hij was ook bij ons op de Sharknosemeeting, vorige week zondag. Heeft nog wat hagelschade uit de motorkap van mijn cabrio gehaald.

    Fijn dat alles verder (bijna helemaal) op rolletjes verloopt.
     
  8. Gevorderde Ecorijder:cheer::cheer: dat had ik niet achter je gezocht:schater:
    Leuk verslag:)
     
  9. Joost netjes hoor, zelf heb ik nog nooit zo een blaadje gezien snap er niks van.:schater:
     
  10. Een klein kusje zo nu en dan mag als je hem maar niet afschrijft. Je gemiddelde verbruik kan ik veelal van dromen maar ja zoals je zegt ST rijden geeft een stukje voldoening. Wel wat vaker inloggen hé de komende periode. ;)
     
  11. Even doorzetten en hij is ook eco kampioen :mrgreen:

    Of dit is de max bij de ST, heb die melding bij mijne niet gezien
     
  12. [​IMG]
    [​IMG]

    Ook met ST ;-)
     
  13. :schater: Wat zo'n melding al niet te weeg kan brengen :schater:

    Ik zal iedereen geruststellen de melding is al weer een paar 1000 kilometer geleden verdwenen. Ik kreeg de melding in een week waar ik nogal wat snelweg kilometers heb moeten maken zonder files. Helaas komen dergelijke weken maar zelden voor en dan doel ik op weinig file ;)
     
  14. Tja waar zal ik eens beginnen. In tegenstelling tot eerdere berichten met de ST in het positieve middelpunt, is het middelpunt gebleven maar het positieve heel erg verdwenen. Nu weet ik wel dat ik niet moet zeuren het is immers maar een auto en in vergelijk met de ongein die de laatste tijd het 8 uur journaal haalt is dit voorval natuurlijk peanuts maar toch kan ik wakker van liggen.

    Déjà vu
    Een ieder die mijn topics de afgelopen jaren heeft gevolgd weet dat ik nogal wat problemen heb gehad met mijn vorige Focus MK3 1.6 Ecoboost (182pk). De 1.6 motoren hielden het niet langer vol dan zo'n 45000 km wat ons uiteindelijk heeft doen besluiten eerder dan gepland gehoor te geven aan de ST kriebels, die zijn dus nooit echt weggegaan na het inruilen van de MK2 ST.

    De oorzaak motor problemen is nooit echt helder geworden, maar het speculatie front wijst al snel naar de tuning. Dus om toekomstige motor problemen te voorkomen was de stap naar een motor met standaard meer vermogen snel gezet. Maar als zo vaak bleek ook dit net niet genoeg te zijn, althans voor een periode van 6 maanden want de Superchips tuning heb ik afgelopen winter weer ongedaan gemaakt omdat ik de ST te nerveus vond reageren op het gaspedaal. Normaliter is dat niet zo erg maar als je net als ik heel veel file kilometers rijdt dan is dat bijzonder onrustig. Kortom geld uitgegeven en niet zo heel lang van de uitgave genoten.

    Maar van waar dan die Déjà vu. Nou daar komt het: de ST heeft binnen 2 jaar ruim 75000 kilometer op de teller waarvan 12000 voorzien van tuning. De tuning wordt ondertussen al meer dan 25000 kilometer niet meer gebruikt ondanks dat is daar nu toch het einde van een 2L Ecoboost.

    Het relaas
    Op dit moment zit ik midden in de oplevering van een groot project waardoor ik dagelijks enkel honderden kilometers moet rijden, geen straf in een ST geloof me. De eerste week heerlijk dagelijks op en neer maar week twee was hele andere koek. Op de A30 thv parkeerplaats De Veenen was een hiccup voelbaar en reageerde de ST beduidend minder op het rechtervoetje. Omdat ik wel eens eerder een elektronische storing heb ondervonden die snel was opgelost door de ST even uit te zetten en weer te starten leek me dat in dit geval ook een goede oplossing.

    Bij het naderen van de parkeerplaats minderde ik snelheid en voelde gelijk dat er de motor in onbalans was wat mij deed vermoeden dat het hart van de ST maar op 3 pitten ipv 4 pitten probeerde leven in de brouwerij te houden, niet goed dus. Gelijk Ford assistance gebeld en binnen 30 minuten stond ik samen met een hele aardige ANWB mijnheer naar het zeer beroerd pompende ST hart te kijken, "een stukkende bobine" zei de ANWB mijnheer vastbesloten. "Ik breng je wel even naar de Ford dealer in Veenendaal" was zijn vervolg. Zo gezegd zo gedaan. Auto afgeleverd bij de Ford dealer in Veenendaal, leenauto opgehaald en op naar de klant.

    Gaande weg de dag heb ik een aantal keer contact gehad met de dealer in Veenendaal maar tijdens het laatste contact moment van de dag zonk de moed me in de schoenen. Na diverse tests te hebben uitgevoerd was de conclusie "geen compressie op cilinder 1". Ik werd 4 jaar terug gezet in de tijd naar het moment waarop ik die woorden voor het eerst hoorde die vervolgens 2 jaar later nog eens fijn werden herhaald. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk, weer een blok stuk en dit keer niet een 1.6 maar een 2.0L gemaakt om die extra paarden moeiteloos te kunnen temmen.

    De reparatie
    Ik heb het wel eens eerder gezegd, ik ben echt heel erg blij met mijn Ford dealer en durf te zeggen dat ik een goede band met hen heb opgebouwd in de afgelopen 17 jaar. Ook nu kon ik weer terugvallen op een uitmuntende service en bereidheid te helpen waar ze maar konden. Geheel tegen de standaard in heeft men bij Schurer-Kamphuis gehoor gegeven aan mijn verzoek de auto bij de Ford dealer in Veenendaal op te halen, let wel kostenloos, zodat het verdere onderzoek en de daaruit voortvloeiende reparatie bij het voor mijn vertrouwde adres te kunnen laten uitvoeren. En zo geschiedde.

    Twee dagen later kreeg ik een telefoontje en werd me medegedeeld wat de precieze oorzaak was van de compressie problemen. De zuiger van cilinder 1 had het begeven en goed ook. Net onder de kop van de zuiger, daar waar de eerste zuigerveer geplaatst is, ontbrak een stuk van ongeveer 2 bij 3 centimeter. De rest van de cilinder had daardoor flinke schade opgelopen nog maar te zwijgen van de metaaldeeltjes welke her en der uit het blok gevist konden worden. Zonder enige twijfel einde Ecoboost 2.0L

    Mijn ervaring met een dergelijk schade en de manier waarop Ford daarmee omgaat is, zoals waarschijnlijk bekend, uitstekend. Zowel Ford DE als Ford NL hebben nog nooit moeilijk gedaan en dat werd ook deze keer weer bevestigd. Ford DE heeft op basis van de beschreven en gefotografeerde schade gelijk carte blanche gegeven tav de reparatie of beter gezegd het vervangen van de gehele motor.

    De ST staat inmiddels al weer een week voor de deur en het nieuwe blok heeft de eerste 1000 kilometer reeds verorberd en er zullen er nog vele volgen dat weet ik zeker.

    Wat dit keer de oorzaak is geweest is ook nu weer volkomen onduidelijk. Het Europese 2.0L blok staat, voor zo ver ik weet, bekent als betrouwbaar in tegenstelling tot zijn Amerikaanse neef, die is ondertussen dan ook vervangen. Racen is er niet bij, af en toe een keer de Autobahn maar geen gekkigheid op de Nederlands (snel)wegen. Het roze papiertje, tegenwoordig het roze stukje plastic, is letterlijk brood noodzakelijk. Onderhoud wordt stipt uitgevoerd en de benzine is nooit een ander kwaliteit dan Shell of BP, zeg het maar?

    Eén ding is zeker er gaat binnenkort enige tuning plaatsvinden en wel in de vorm van een grotere intercooler. Ze kunnen mij bij Ford vertellen wat ze willen maar de Ecoboost motoren worden loeiheet dus elke vorm van extra of beter koeling komt de motor alleen maar ten goede.

    Tot slot
    Ik hoop dat dit de laatste keer is dat ik iets moet schijven over motor problemen, ik ben er nu echt wel klaar mee ondanks het feit dat het me tot op heden geen cent gekost heeft. Ook zaken waaraan geen financiële consequenties verbonden zijn kunnen behoorlijk van invloed zijn op je gemoedsrust, al was het alleen maar omdat de ST echt een heerlijke rijders auto is en als ik daar 3 weken niet mee kan rijden word ik heel erg chagrijnig.

    Eind goed al goed, nu is het tijd voor een korte vakantie.
     
  15. Dam breuk van de eerste zuigerveer wordt eigenlijk altijd en bij een Turbo zeker veroorzaakt door pingelen/detonatie.
    Wat gezien moet worden door de pingelsensor !

    kan komen door
    - tuning
    - arm mengsel door slechte injector (moet een foutloop geven)-
    - slechte onsteking.
    - inlaat kanaal dicht/kleppen vervuilt ?

    De laatste drie zouden ook door het het motormanagment moeten gezien worden door verstoorde Lamda waarde.

    Krijg je nog een uitslag waaraan het lag ?
     
  16. Een heel verhaal Joost en weer een beleving. Top dat je nog altijd vertrouwen in het merk hebt en houd mede door de goede service van de garage. Nog veel fijne km met de focus en een fijne vakantie.
     
  17. #417 Iodokus, 19 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2016
    De zuigerveer is niet gebroken, de zuiger echter wel.


    Nee dat gebeurd eigenlijk nooit tenzij je iemand kent bij Ford DE daar worden de motoren naar toegestuurd.

    Overigens is alles uitgelezen maar er waren geen foutmeldingen. Er waren, net als de voorgaande keren, ook geen meldingen tijdens het rijden.


    Dank je wel :)
     
  18. Tjonge Joost, wat een naar verhaal maar goed opgelost door Ford :thumbs:
    Positieve aan het verhaal is dat je ST nu nog langer mee kan ;)
    Fijne vakantie en veel probleemloze kilometers met de ST.
     
  19. Heel bijzonder inderdaad, nog niet eerder over gehoord bij de 2L Ecoboost. (Meer) Succes gewenst met deze nieuwe krachtbron.
     
  20. Das klote, Joost!! Ik snap heel goed dat je erg narrig worst van dit soort gedoe. Inderdaad, geen financiële schade, maar toch heel erg naar. Ook het vertrouwen in deze motor zal minder zijn...

    Succes met je grote project, het terugkrijgen van vertrouwen in die fordmotoren en veel plezier op vakantie.
     

Deel Deze Pagina