Iodokus Focus 3 Ecoboost 2.0L ST3 - 5e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 20 jun 2014.

  1. wat is nu eigenlijk het verschil met de pipercross Joost?
    (behalve het vermogen/trekkracht)

    ik geloof dat de K en N een 'open' luchtfilter is, klinkt wel raar trouwens nu er een kap overheen zit en bij de pipercross niet toch?

    het prijsverschil is ook wel groot had ik begrepen dus vandaar deze vraag.
     
  2. #303 Iodokus, 17 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2015
    Gerard,

    Het filter van K&N, althans in dit geval, is inderdaad een open luchtfilter. Dat wil zeggen dat K&N het 57S-4000 systeem zo heeft gemaakt dat je een dop kan verwijderen waardoor een open filter systeem ontstaat (even heel kort door de bocht) Dit is goed te zien op de derde foto van deze post.

    Het Pipercross filter welke ik hiervoor gebruikte is een vervangingsfilter welke inplaats van het originele luchtfilter komt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de standaard behuizing. Op de tweede foto van deze post kan je twee covers zien. Eén met de tekst K&N en één zonder tekst, de tekstloze is de standaard cover die mee kwam met de ST. Het Pipercross luchtfilter zit dus net zo opgesloten als het standaard luchtfilter.

    Het K&N 57S-4000 systeem bestaat uit een luchtfilter en een cover. Het door K&N geleverde cover is helemaal glad van binnen waardoor de lucht beter door het luchtfilterhuis kan stromen. De cover van Ford is aan de binnenzijde voorzien van allerlei ribbels en obstakels, dit zou volgens K&N een nadelige werking hebben op de luchtstroom. Tevens heeft het filter aan de rechterkant van het filterhuis een extra opening waardoor de lucht wordt aangezogen, iets wat duidelijk hoorbaar is overigens ;)

    Het prijsverschil is mede te danken aan de cover die bij dit systeem geleverd wordt, maar de winst die ik alleen door het wisselen van het luchtfilter heb geboekt maakt dat meer dan goed.
     
  3. dankjewel voor de duidelijke uitleg Joost :thumbup:

    het standaard luchtfilterhuis wat naast het pipercross filter ligt had ik idd even over het hoofd gezien :oops: vandaar dat ik dacht dat het ook een open luchtfilter was.
     
  4. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] Anders kun je altijd in Sbro.nl zijn topic kijken. Simon zijn :rs: werd tenslotte door K&N als testauto gebruikt :)
     
  5. Weer vier maanden verder en bijna 34K op de teller maar nog steeds geen seconde spijt van het afscheid van de 1.6 Ecoboost :mrgreen:

    Verder weinig te melden anders dan een groot dank je wel richting René voor het uitvoeren van een hoog nodige detailing klus :dance: en Peter de Groot voor het verlagen zodat de ST nu iets lager is komen te liggen wat de wegligging zeker ten goede is gekomen.

    Op naar de voor mij magische kilometer stand van 42K het punt waarop de 1.6 Ecoboost het helaas liet afweten :nocheer:

    Wordt vervolgd..
     
  6. De ST laat het niet afweten hoor maak jij je maar geen zorgen.
     
  7. Voelt je :st: + verlaging vergelijkbaar met je 1.6 EcoBoost + verlaging of gaat het meer richting de 1.6 verlaging + Bilstein schokdempers?

    Gewoon afkloppen dat je de 42K probleemloos doorkomt (geldt ook voor jullie vakantie) ;)
     
  8. Het onderstel (lees de wegligging) van de ST voelt sowieso anders aan dan dat van een 1.6. Na verlagen, incl. de Bilstein set, was de 1.6 behoorlijk wat stugger geworden. Niet vervelend overigens maar wel duidelijk merkbaar. De ST is zonder verlaging al veel stugger dan een 1.6.

    Na verlaging is de ST niet echt stugger geworden, dus niet meer stuiter gedrag zal ik maar zeggen, alleen het overhellen in de bochten is zo goed als verdwenen en dat is toch wat je verwacht van een ST :P
     
  9. Fijn dat je zoveel plezier hebt aan de :st:, Joost!
     
  10. hoeveel lager ligt hij nu t.o.v. standaard? zie je het verschil goed?
     
  11. Voor 23mm lager (25 volgens Eibach) en achter 13mm (10 volgens Eibach) :mrgreen:
    Een ST ligt rondom af-fabriek ruim 10mm lager (14 in mijn geval) dan een "standaard" Focus.

    Ja het is goed zichtbaar, ik heb alleen nog geen goede foto's waarop dit verschil goed vergeleken kan worden.
     
  12. heb dit hele draadje doorgelezen, en ben erg onder de indruk van je auto.
    Alleen dat apple logo? waarom?? zo jammer :(
     
  13. #314 Iodokus, 14 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2015
    Omdat er meer is dan Ford waar mijn hart (en werk) ligt. Sinds ik mijn rijbewijs heb, 1985, prijkt er een logo van dit bedrijf op de heilige koe van dat moment. Eerst de regengoog variant later het huidige logo, long time Apple gebruiker dus :mrgreen:

    Om je gerust te stellen, het logo is op dit moment niet meer op de auto aanwezig dit ivm de recente detailing beurt die door René is uitgevoerd. Wat en wanneer er iets voor terugkomt weet ik nog niet.
     
  14. Ik heb zo zwaar gepolijst op dat rare vlekkie maar nu hoor ik gewoon dat het een Apple logo was. Pfff had dat even eerder gezegd haha.
    Tipje Joost: Geen fruit meer op de achterklep, ik heb wel een mooi autowasshop.nl logootje voor je
     
  15. :schater::schater:

    vind dit wel een leuke quote:

    [​IMG]

    En on-topic:

    qua uiterlijke verlaging enigsinds dus als de witte ecoboost. die zag er goed uit. niet te laag.
     
  16. Klopt, de ST ligt maar 3mm lager dan de 1.6 destijds.

    [​IMG]
     
  17. Wow, mooi gevulde wielkuipen Joost ;)
     
  18. Ziet er inderdaad mooi uit zo! Rijvlak mooi gelijk met opening spatbordrand.
    En shiny als het hoort! ;)
     
  19. Gevonden achterin een kast, ligt daar al een paar jaar stof te vangen, ooit gekocht voor een vorige generatie ST.

    Tja wat nu....... :twisted:


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina