1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Introductie van de Ford Focus I

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Crown, 6 jun 2007.

  1. Model: Ford Focus

    Markten: Alle

    Onderwerp Introductie van de Ford Focus

    Samenvatting

    In deze TSB wordt de nieuwe Ford Focus gepresenteerd. Deze TSB bevat informatie over werkplaatsliteratuur en over wagen-systemen en beschrijft nieuwe componenten.

    Stel u zo snel mogelijk met behulp van de beschikbare middelen op de hoogte van alle details van het nieuwe product, zodat u de klant van meet af aan een optimale service kunt bieden.


    Ford Focus - Algemeen

    De Ford Focus is de nieuwe middenklassewagen in het Ford-modelprogramma en kenmerkt zich door zijn volledig nieuwe carrosseriedesign.

    l Drie-/vijfdeurs hatchback.

    l Vierdeurs notchback.

    l Turnier.

    l 1,4/1,6 l Zetec-SE motoren met 55 kW (75 pk) resp. 74 kW (100 pk).

    l 1,8/2,0 l Zetec-E motoren met 85 kW (115 pk) resp. 96 kW (130 pk).

    l Vanaf 11/98 met 1,8 l Endura-DI turbodieselmotor met directe brandstofinspuiting en turbolader met 66 kW (90 pk).

    l Noodreservewiel.

    l De Turnier wordt met stopblokken afgeleverd voor het omhoog brengen van de wagen.

    l Antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD).

    l Traction control door ingrijpen van de motorregeling (SFTC).

    l Traction control door ingrijpen van het remsysteem (BTC).

    l Nieuw ontwikkelde voor- en achterwielophanging.

    l Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)

    l Nieuwe koplampen met verbeterde lichtopbrengst

    l Wagens met airbag zijn van torsieveren in de gordelrol en pyrotechnische gordelspanners voor de voorstoelen voorzien.

    l Bestuurdersairbag is standaard, passagiersairbag en zij-airbags zijn als optionele passieve veiligheidsvoorzieningen leverbaar.

    l "Full-size"-airbags.

    l De motorkap kan uit veiligheidsoverwegingen uitsluitend met de contactsleutel worden ontgrendeld.

    l Reparatievriendelijke carrosserie.

    l Vanaf 05/99 met 4F27E-automatische transmissie in combinatie met de 1,6 l Zetec-SE-motor.

    l Nieuw instrumentenpaneel met geïntegreerde LCD-display van de boordcomputer.

    l Reiscommunicatiesysteem (TAS)

    l Geïntegreerde mobiele telefoon


    Afleveringsinspectie

    Met de aanschaf van een Ford Focus hebben de klanten een grote aankoopbeslissing genomen. Ze verheugen zich op het moment dat ze hun nieuwe wagen in ontvangst kunnen nemen en de verwachtingen op de dag van de aflevering zijn dan ook hooggespannen.

    Wanneer de wagen niet onberispelijk is voorbereid, ook al betreft het slechts een enkel mankement, dan zal het enthousiasme snel in teleurstelling en ontevredenheid omslaan.

    Daarom is een perfect uitgevoerde afleveringsinspectie van elke Ford Focus uitermate belangrijk.

    Voor het bereiken van een perfecte kwaliteit van de af|everingsinspectie mag niets aan het toeval worden overgelaten. Funktiecontroles, proefrit en optische wagenvoorbereiding moeten systematisch punt voor punt worden uitgevoerd. Dit is uitsluitend mogelijk door gebruik te maken van de Afleveringsinspectie-controlelijst.

    l De controlelijsten moeten bij iedere afleveringsinspectie worden gebruikt.

    l De werkzaamheden moeten systematisch punt voor punt worden uitgevoerd.

    l Een grondige proefrit is absoluut noodzakelijk.

    l Alle geconstateerde mankementen moeten voor aflevering van de wagen worden verholpen.

    l Voordat de wagen wordt afgeleverd moet de controleverklaring van de verkoopafdeling met betrekking tot de onberispelijke staat van de wagen beschikbaar zijn.



    * Het overzicht met toegestane reparatietijden voor de Ford Focus wordt in september 1998 vooraf via de bekende elektronische systemen (Euromec, DARTS, PCDDE) aan de dealerbedrijven toegezonden. Het betreft een, in vergelijking met de bestaande toegestane reparatietijden, meer gebruiksgericht, beperkter aantal werkzaamheden. De volgende uitgave van gedrukte reparatietijden zal in november '98 beschikbaar zijn.

    Zoals reeds vermeld in TSB 91/1998, zijn voor op de vereiste wijze uitgevoerde reparaties aan Ford Focus-modellen in totaal 10 nieuwe speciale gereedschappen voor hoofddealers en officiële dealerbedrijven en 2 nieuwe speciale gereedschappen voor carrosseriereparatiebedrijven nodig.

    Belangrijke technische details van de afzonderlijke bouwgroepen en systemen van de wagen


    100-02 Wagen omhoog brengen



    WAARSCHUWING
    Bij reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan wagens met traction control mag de motor NIET worden gestart met ingeschakelde versnelling wanneer een van de aangedreven wielen contact met de ondergrond maakt. Wanneer de motor in deze situatie wel wordt gestart , kan de wagen van de veiligheidsbokken of van de hefbrug af rijden. Dat kan tot persoonlijk letsel en/of schade aan de wagen leiden.


    LET OP:
    Voor het opkrikken en ondersteunen van de wagen mogen ALLEEN de in bovenstaande afbeelding aangegeven punten worden gebruikt. Wanneer deze instructie niet wordt opgevolgd, kan dat tot beschadigingen aan de carrosserie en het onderstel leiden.



    204-00 Wielophanging - Algemeen

    De voorwielophanging van de Ford Focus bestaat in hoofdlijnen uit Mc Pherson veerpoten, onderste wieldraagarmen, een torsiestabilisator en een op meerdere punten aan de carrosserie bevestigd subframe. De rubber bussen van de onderste wieldraagarmen zijn horizontaal geplaatst.




    De nieuwe bovenste veerpootbevestigingen geven de veer- en dempingskrachten gescheiden aan de carrosserie door. Het voordeel van deze constructie is, dat voor veer- en dempingskrachten afzonderlijke bevestigingsrubbers met verschillende stijfheid kunnen worden toegepast.

    De multilink-achteras van de Ford Focus dragen bij aan de dynamische rij-eigenschappen en de demping van afrolgeluiden.

    Opmerking:
    Bij onderhoudswerkzaamheden aan de multilink-achteras moeten bij het uit- en inbouwen van rubber bussen de wieldraagarmen worden belast.



    204-04 Wielen en banden

    De wiel/band-combinaties worden afhankelijk van het type wagen, motor en uitrusting geleverd. Standaard worden banden met geoptimaliseerde rolweerstand gebruikt.

    l 175/70 R 14 T of 185/65 R 14 H op stalen velg 5 ½ J x 14 en

    l 195/55 R15 H of 195/60 R 15 V op stalen/lichtmetalen velgen 6 J x 15.

    Het 4 x 15 " noodreservewiel is van een 125/80 R15 band voorzien. Wanneer 195/60 R15 winterbanden worden gebruikt, moeten deze op alle vier de wielen worden gemonteerd. Wanneer de wagen is uitgerust met 195/55 R15 of 195/60 R15 banden mogen geen sneeuwkettingen worden aangebracht. Zie voor aanvullende informatie Service-Microfilm (Groep 204-04).


    205-04 Aandrijfassen voorwielaandrijving

    De Ford Focus is uitgerust met aandrijfassen van gelijke lengte. Een tussenas met middenlager verbindt de versnellingsbak met de rechter aandrijfas.

    l De buitenste aandrijfaskoppelingen zijn zodanig gewijzigd dat ze kleiner en lichter konden worden uitgevoerd.

    l De beschermhoezen van de buitenste aandrijfaskoppelingen zijn vervaardigd van thermoplastische kunststof en zijn daardoor uitstekend bestand tegen invloeden van buitenaf zoals steenslag, opspattend water en continu-belasting.

    l De exacte montagepositie van de beschermhoezen op de aandrijfaskoppelingen wordt door de nauwkeurige pasvorm van de beschermhoezen bepaald.

    l De aandrijfaskoppelingen zijn op de spievertanding van de assen opgeperst, en zijn bovendien extra met borgringen vastgezet. De klempassing verbetert de gelijkmatigheid van de krachtoverbrenging aanzienlijk, doordat de verbindingen spelingvrij zijn.

    l In de aandrijfaskoppelingen worden twee nieuwe vetsoorten (XS4C-M1C230BA - binnenste aandrijfaskoppeling; XS4C-M1C230AA - buitenste aandrijfaskoppeling) met verbeterde smeercapaciteit gebruikt.




    206-00 Remsysteem B Algemeen

    De werking van het Ford Focus antiblokkeerremsysteem (ABS) komt in grote lijnen overeen met die van andere antiblokkeerremsystemen. De hydraulische regeleenheid en de elektronische module zijn tot een bouwgroep (HECU) samengevoegd.

    De hydraulische regeleenheid bestaat uit een aluminiumblok met solenoïdekleppen en een elektrisch aangedreven pomp. De elektronische module bestaat uit een printplaat met mircoprocessoren, geïntegreerde software en de magneetspoelen voor de solenoïdekleppen in de hydraulische module.

    De elektronische module en de hydraulische regeleenheid kunnen afzonderlijk worden vervangen, maar kunnen niet worden gerepareerd.

    Alle Focus varianten met ABS zijn met elektronische remkrachtverdeling (EBD) uitgerust. EBD vervangt de in conventionele remsystemen gebruikte drukafhankelijke remdrukregelaars (PCRV). EBD is een softwareprogramma dat aan het conventionele ABS is toegevoegd en dat voor een betere regeling van de remkracht aan de achterwielen zorgt.

    Wagens met ABS zijn ook met rem/antislipregeling (BTCS) leverbaar. Bij tractieverschillen aan de aangedreven wielen wordt het doordraaiende aangedreven wiel door de rem/antislipregeling afgeremd.

    Bovendien is de Focus naast de rem/antislipregeling met tractieregeling door ingrijpen van de motorregeling (SFTC) leverbaar. SFTC vermindert het doordraaien van de aangedreven wielen door ingrijpen van het remsysteem alsook de motorregeling.

    SFTC vermindert het motorkoppel en verbetert daarmee de richtingsstabiliteit van de wagen. De hydraulische module van varianten met SFTC is langer en is van vier extra kleppen voorzien.

    l Geringere belasting van het remsysteem.

    l Geringere belasting van de aandrijflijn.

    l Verbeterde richtingsstabiliteit.

    l Verbeterde stuureigenschappen.

    l Kortere reactietijd.

    l Werkt onafhankelijk van de wagensnelheid.

    LET OP:
    Voor het verwijderen van de achterste wielnaaf moet bij wagens met ABS de ABS-sensor worden verwijderd.


    De Focus is bovendien met actieve wielsensoren uitgerust. Elk wiel is uitgerust met een wielsensor met een microprocessor, die een digitaal signaal naar de elektronische module stuurt.

    In het materiaal van de ABS-sensorring is een magnetisch profiel voor de codering van de signalen geïntegreerd.


    206-06 Hydraulisch remsysteem

    In Duitsland, Denemarken en Nederland wordt standaard een vierkanaals antiblokkeersysteem van het type ITT Mk20E-I geleverd (voor andere landen is ABS een optie).

    Traction control (TCS resp. bij de 1,4 l Zetec-SE motor en de 1,8 l Endura-DI turbodieselmotor BTCS) is als optie leverbaar in combinatie met ABS.

    Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) is ook als optie leverbaar. ESP omvat ABS en TCS.

    Drukafhankelijke remdrukregelaars (PCRV) worden in alle 3-, 4- en 5-deurs modellen en in de Turnier met Zetec-SE motor en normaal laadvermogen zonder ABS ingebouwd. De remdrukregelaars bevinden zich direct op de hoofdremcilinder op de aansluitingen voor de remleidingen achter.

    Een lastafhankelijke remdrukregelaar (LAV) wordt bij de Turnier zonder ABS toegepast.

    Alle wagens met ABS beschikken over elektronische remkrachtverdeling (EBD). De remkrachtverdeling (EBD) vervangt de lastafhankelijke remdrukregelaar (LAV) evenals de drukafhankelijke remdrukregelaar (PCRV).




    206-10 Aanvullend remsysteem

    De Ford Focus kan als een van de eerste wagens in zijn klasse worden uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). ESP is verkrijgbaar voor wagens met benzinemotoren met een cilinderinhoud vanaf 1,6 l.

    ESP registreert de intentie van de bestuurder aan de hand van de stuurhoeksensor op de stuurkolom en de ABS-sensoren bij de wielen. Met behulp van de gierhoeksensor, de dwarsversnellingssensor en de ABS-sensoren aan de wielen wordt het gedrag van de wagen geregistreerd.

    ESP is in staat door gericht afremmen van de afzonderlijke wielen en door vermindering van het motorkoppel door de motorregeling een wagen die dreigt uit te breken weer in het juiste spoor te brengen.

    De ESP-module bouwt met de elektronische regeleenheid binnen enkele milliseconden een druk van 130 - 180 bar op. Deze druk wordt door de ESP-module op de remcilinder van het wiel gezet dat moet worden afgeremd.

    Door het gericht afremmen van afzonderlijke wielen wordt een moment opgewekt dat op het zwaartepunt van de wagen inwerkt. De wagen maakt daardoor een gecontroleerde draaibeweging in de richting waarin de bestuurder de wagen stuurt.

    ESP kan ook ingrijpen in de motorregeling. Indien nodig kan zo het motorkoppel worden verminderd. Dat betekent een vermindering van de krachten die de slip veroorzaken en daarmee een verbetering van de rijstabiliteit.

    Opmerking:
    Raadpleeg voor verdere informatie over ESP de Technische Service Training CG 7745/S "Focus".

    303-00 Motor - Algemeen


    Zetec-SE Motor

    De 1,4 l Zetec-SE motor is in principe gelijk aan de in de Fiesta en de Puma toegepaste 1,4 l Zetec-SE motor. Voor toepassing in de Ford Focus is het vermogen echter gereduceerd en is het koppel aan de specifieke omstandigheden aangepast.

    De 16V-DOHC motoren - een 1,4 l motor met 55 kW (75 PS) en een 1,6 l motor met 75 kW (100 PS) - zijn net als bij de Fiesta en de Puma dwars voorin ingebouwd.

    l gewijzigde olie-aanzuigleiding van kunststof

    l grotere carterinhoud bij de 1,6 l Zetec-SE motor.

    l gewijzigde cilinderkoppakking

    l grotere uitlaatklepspeling bij de 1,6 l Zetec-SE motor.

    l rechter motorsteun met geïntegreerd hijsoog en bevestigingspunten voor de dynamo (een geheel).

    l pingelregeling via pingelsensor (KS)

    l gewijzigde brandstofverdeelleiding met verticale brandstoftoevoer

    l cilinderkoptemperatuursensor (CHT) in plaats van koelvloeistoftemperatuursensor (ECT).

    l gemodificeerde koelvloeistofuitlaat door het wegvallen van de ECT-sensor en de koelvloeistoftemperatuurvoeler.

    l geen EGR-systeem nodig om te kunnen voldoen aan de actuele emissienormen.

    l gasklephuis van kunststof met gewijzigde TP-sensor

    l Luchtmassameter (MAF) met geïntegreerde inlaatluchttemperatuursensor (IAT) in een kunststof huis.


    Zetec!E Motor

    De in de Ford Focus toegepaste 1,8 l (85 kW/115 PS) en 2,0 l (97 kW/130 PS) Zetec!E motoren behoren tot de ook in de Mondeo en Cougar aangebrachte nieuwe generatie Zetec-E motoren.

    l gewijzigd oliecarter

    l gewijzigde olie-aanzuigleiding

    l dichter bij de motor aangebrachte driewegkatalysator

    l gewijzigd uitlaatspruitstuk

    l gewijzigd inlaatspruitstuk

    l gewijzigd gasklephuis

    l cilinderkoptemperatuursensor (CHT) in plaats van koelvloeistoftemperatuursensor (ECT).

    l gemodificeerd thermostaathuis door het wegvallen van de ECT-sensor en de koelvloeistoftemperatuurvoeler.

    Opmerking:
    Raadpleeg voor meer gedetailleerde informatie over de wijzigingen de Technische Service Training CG 7745/S "Focus"



    1,8l Endura-DI turbodieselmotoren

    In de Ford Focus wordt een nieuwe dwars voorin gemonteerde 1,8 l turbodieselmotor met directe inspuiting en tussenkoeler (66 kW (90 PS)) toegepast, die op de 1,8 l Endura-DE turbodieselmotor is gebaseerd.

    Het cilinderblok en de cilinderkop van de Endura-DE zijn op vele punten gewijzigd in verband met de directe inspuiting van de Endura-DI motor.

    l Garrett-GT15 uitlaatgasturbo met tussenkoeler

    l Aandrijving van de nokkenas door de inspuitpomp via een tandriem.

    l Aandrijving van de inspuitpomp door de krukas via een dubbele ketting.

    l Volledig elektronisch geregelde verdelerinspuitpomp van Bosch (VP 30)

    l 5-gaats verstuivers en verstuiverhouders met twee veren

    l G-rotor-oliepomp, op de krukas gemonteerd

    l Elektronisch geregelde uitlaatgasrecirculatie (EGR)

    l Tweewegkatalysator

    De 1,8 l turbodieselmotor met directe inspuiting voldoet aan de 94/12/EG ('96 EEC-emissienorm).

    De cilinderkop is van gietijzer vervaardigd en baseert op die van de Endura-DE motor.

    l De gloeibougies en de verstuivers zijn verplaatst vanwege de in de zuigerbodem uitgespaarde verbrandingskamers.

    l De verstuivers worden in de boringen gestoken en vervolgens met drukstukken op hun plaats gehouden.

    Opmerking:
    Raadpleeg voor gedetailleerde informatie over de vernieuwingen aan de 1,8 l Endura-DI turbodieselmotor de Technische Service Training CG 7747/S.



    303-03 Koelsysteem

    Door de in de Focus gehanteerde motorregelstrategie wordt de storingsgevoeligheid van het koelsysteem verminderd. Wanneer de motor oververhit mocht raken of koelvloeistof mocht verliezen, kan desondanks nog, echter wel met verminderd vermogen, met de wagen gereden worden zodat een werkplaats kan worden opgezocht.


    303-14 Motorregeling

    LET OP:
    De pingelsensor (KS) (indien aanwezig) mag niet met de cilinderkop of de carterventilatie in contact komen.


    Bij Focus Zetec-SE motoren is een pingelregelsysteem ingebouwd. De pingelsensor (KS) bevindt zich in een uitsparing van de carterventilatie.

    LET OP:
    De cilinderkoptemperatuursensor (CHT) moet telkens na het uitbouwen worden vervangen. De CHT-sensor wordt bij het inbouwen vervormd waardoor hij na hernieuwd inbouwen verkeerde temperatuurwaarden afgeeft, hetgeen tot storingen in de motorregeling kan leiden.


    De CHT-sensor bevindt zich in de cilinderkop en meet de actuele cilinderkoptemperatuur. Dat maakt een koelvloeistoftemperatuursensor (ECT) overbodig.


    307-01 Automatische transmissie

    l Het is een volautomatische, elektronisch geregelde viertraps transmissie die specifiek voor gebruik in combinatie met voorwielaandrijving is ontworpen.

    l De afkorting 4F27E betekent: 4 - Viertraps transmissie; F - Voorwielaandrijving; 27 - max. ingangskoppel naar de koppelomvormer: 270 ft Lbf (365 Nm); E - volledig elektronisch geregeld.

    l Vanaf MJ ' 99: wordt de transmissie uitsluitend in combinatie met de 1,6 l Zetec-SE motor geleverd.

    l De transmissie-olie is bedoeld voor de gehele levensduur en hoeft dus niet te worden ververst.

    l De elektrische en hydraulische functies worden door de 104-pens EEC V aandrijflijnregeleenheid geregeld.

    l Om het brandstofverbruik te minimaliseren, schakelt de PCM in de 3e en 4e versnelling, afhankelijk van de gaskleppositie en de rijsnelheid, de overbruggingskoppeling in.

    l De transmissie beschikt over een elektronische synchrone schakelregeling (ESSC = Electronic Synchronus Shift Control). Deze garandeert voor een hoger schakelcomfort gedurende de volledige levensduur van de transmissie. Dit is mogelijk, doordat de afzonderlijke elementen door de modulatiekleppen direct of via accumulatoren aangestuurd worden.

    l Enerzijds wordt de schakeltijd gecontroleerd en anderzijds wordt gecontroleerd of het schakelen synchroon verloopt.

    l Wanneer de PCM een verschil constateert met de opgeslagen referentiewaarden met betrekking tot schakeltijd en synchroon schakelen, wordt de drukopbouw, resp. -afbouw dienovereenkomstig aangepast.

    l Bij het uitvallen van belangrijke elektrische onderdelen zorgt een hydraulisch noodloopprogramma ervoor dat toch nog met de wagen kan worden gereden, zij het met enige beperkingen.

    l Via de diagnose-aansluiting (DLC) in de passagiersruimte is het mogelijk om een diagnose aan de transmissie met behulp van FDS 2000 uit te voeren.

    Opmerking:
    Raadpleeg voor verdere gedetailleerde informatie over het ESSC de Technische Service Training CG 7748/S "Focus - 4F27E automatische transmissie".





    308-00 Handgeschakelde versnellingsbak en koppeling - Algemeen

    De in de Ford Focus toegepaste, bekende handgeschakelde versnellingsbakken (MTX-75 und iB5) zijn gewijzigd.


    MTX-75 handgeschakelde versnellingsbak

    In plaats van de voorheen gebruikte MTX-75 handgeschakelde versnellingsbak met bediening via schakelstangen wordt in de Focus een MTX-75 handgeschakelde versnellingsbak uit de Mondeo '97 met kabelbediening toegepast.

    l Het schakelhendelhuis is van kunststof en wordt vanaf MJ 99 ¼ toegepast. De eerste wagens behouden de bekende uitwendige schakelbediening van de Mondeo MJ '97.

    l De selectiekabel is zwart van kleur, de schakelkabel wit. Om verwisseling bij het inbouwen te voorkomen zijn de koppelingen van de kabels verschillend van uitvoering.


    iB5 handgeschakelde versnellingsbak

    Bij de Ford Focus wordt voor de iB5 handgeschakelde versnellingsbak voor het eerst een kabelbediening toegepast in plaats van de conventionele bediening met schakelstangen.

    l Vanwege de kabelbediening is ook het inwendig schakelmechanisme gewijzigd.

    l De kabels zijn verschillend van kleur en kunnen alleen samen worden vervangen.

    l Als afdichting tussen de beide versnellingsbakhuishelften wordt vloeibare pakking gebruikt (zie ook TSB 86/98)


    308-02 Koppelingsbediening

    Beide versnellingsbakken, MTX-75 en iB5, zijn uitgerust met een hydraulisch bediende koppeling.

    De koppelingshoofdcilinder is bij beide systemen hetzelfde.

    Vanwege de verschillende posities van de aandrijfaskeerringen en de verschillende voorste versnellingsbakhuishelften van de MTX-75 en de iB5 versnellingsbak zijn de hulpcilinders verschillend.

    Om het in- en uitbouwen van de leidingen te vergemakkelijken is de koppelingshoofdcilinder voorzien van verlengde kunststof afsluitingen De leidingen kunnen vanuit de motorruimte worden losgenomen door de borgklemmen te verwijderen.

    412-00 Verwarming/ventilatie - Algemeen

    Ten behoeve van een gelijkmatige luchtverdeling in de wagen werd een nieuw verwarmings- en ventilatiesysteem ontwikkeld. Een gemakkelijk te bedienen draaischakelaar met vijf standen (hoofdruimte, hoofdruimte/beenruimte, beenruimte, beenruimte/defrost en defrost ) bedient de luchtverdeelkleppen.

    Voor de Scandinavische markt zijn wagens met dieselmotor standaard uitgerust met een dieselbrandstof-gestookte standverwarming zoals die ook voor de Mondeo leverbaar is.

    Indien gewenst kan de wagen met een airconditioning worden geleverd . Deze werkt volgens het smoorklep-principe. De temperatuur wordt door de gebruiker met de hand ingesteld.

    Standaard wordt een microfilter ingebouwd. Dit bevindt zich onder de luchtinlaat in de paravan. Het filterelement kan gemakkelijk worden losgemaakt en moet overeenkomstig het onderhoudsinterval worden vervangen om een probleemloze werking te garanderen.


    414-02 PCM gestuurde dynamo

    De Focus ist met het "Smart-Charge" stroomverzorgingssysteem uitgerust, dat een constante, optimale laadtoestand van de accu garandeert. De accu is bovendien van een laadstroommeter voorzien, waarmee de laadtoestand van de accu gemakkelijk kan worden gecontroleerd. Deze vernieuwingen verbeteren de prestaties en de levensduur van de accu.


    415-00 Audiosysteem B Algemeen

    De in de Focus ingebouwde audiosystemen hebben radio's met een groot frontpaneel. Alle audiosystemen zijn uitgerust met een verlichte draaiknop voor de volumeregeling en een groene LCD-display. Alle audiosystemen zijn uitgerust met vier in de bekleding van de voor- en achterportieren aangebrachte luidsprekers.

    l Serie 4000 - Radio/cassettespeler met RDS.

    l Serie 5000 - Radio/cassettespeler met RDS en afstandsbediening.

    l 6000CD - Radio/CD-speler met RDS en afstandsbediening

    l CD-wisselaar voor 6 CD's (voor audiosysteem 5000).

    De CD-wisselaar bevindt zich onder de passagiersstoel.


    417-01 Buitenverlichting



    l H4L-50/55W-gloeilamp voor dimlicht en grootlicht.

    l hogere lichtopbrengst door de "Complex Shape"-reflector.

    l De koplampglazen zijn van een slagvaste polycarbonaat kunststof vervaardigd. De koplampglazen zijn daardoor bijzonder goed bestand tegen steenslag en lichte stoten. Door toepassing van kunststof wordt een gewichtsbesparing bereikt en is een complexe vormgeving van het koplampglas mogelijk. Reinigen van de koplampglazen met chemische reinigingsmiddelen moet worden vermeden.

    l Met de beschikbare reparatieset voor de koplampbevestiging kunnen tegen geringe kosten reparaties van kleine ongevalschades worden uitgevoerd.



    419-01 Anti-diefstalsysteem

    Opmerking:
    De Focus PATS-transponder is niet compatibel met de in vroegere modellen toegepaste transponders. Daarom is de PATS-sleutel voor de Focus blauw in plaats van rood van kleur.


    De Focus wordt met twee conventionele Tibbe-wagensleutels afgeleverd, die zijn voorzien van een transponder voor de communicatie met het PATS-systeem. Extra PATS-wagensleutels kunnen door de klant worden geprogrammeerd wanneer deze reeds over twee sleutels beschikt. Is dat niet het geval, dan kunnen extra wagensleutels met behulp van FDS 2000 worden geprogrammeerd. Maximaal kunnen 8 sleutels worden geprogrammeerd.

    De PATS-LED bevindt zich boven het klokje.

    Wanneer wordt geprobeerd om de wagen met een niet-geprogrammeerde sleutel te starten, schakelt de PCM de ``Anti-Scan"-modus in. Deze modus blokkeert 20 seconden lang het starten van de wagen, zelfs wanneer deze vervolgens met de juiste sleutel gestart wordt.





    Sleutels programmeren
    ³
    ³ 1 ³ Steek de eerste geprogrammeerde ³ 1 ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en ³ (geprogrammeer ³ ³
    ³ ³ zet de sleutel in stand ³ d) ³ ³
    ³ ³ "II". ³ ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 2 ³ Zet de sleutel in stand "0" ³ 1 ³ - ³
    ³ ³ en verwijder hem uit het slot. ³ (geprogrammeer ³ ³
    ³ ³ ³ d) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 3 ³ Steek de tweede geprogrammeerde ³ 2 ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het slot en zet hem ³ (geprogrammeer ³ ³
    ³ ³ in stand "II". ³ d) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 4 ³ Zet de sleutel in stand "0" ³ 2 ³ De ³
    ³ ³ en verwijder hem uit het slot. ³ (geprogrammeer ³ sleutelprogram ³
    ³ ³ ³ d) ³ meermodus is ³
    ³ ³ ³ ³ voor 10 ³
    ³ ³ ³ ³ seconden ³
    ³ ³ ³ ³ geactiveerd. ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 5 ³ Steek een niet-geprogrammeerde ³ 3 (niet ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en ³ -geprogrammeer ³ ³
    ³ ³ zet deze in stand "II". ³ d) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 6 ³ Zet de sleutel in stand "0" ³ 3 (niet ³ De sleutel is ³
    ³ ³ en verwijder deze uit het slot. ³ -geprogrammeer ³ geprogrammeerd ³
    ³ ³ ³ d) ³ . ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 7 ³ Wacht 5 seconden. ³ - ³ De ³
    ³ ³ ³ ³ sleutelprogram ³
    ³ ³ ³ ³ meermodus is ³
    ³ ³ ³ ³ gedeactiveerd. ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 8 ³ Controleer de nieuwe ³ 3 ³ - ³
    ³ ³ geprogrammeerde sleutel door de ³ (geprogrammeer ³ ³
    ³ ³ motor van de wagen te starten. ³ d) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 9 ³ Wanneer de motor niet aanslaat ³ - ³ - ³
    ³ ³ en het PATS-controlelampje ³ ³ ³
    ³ ³ knippert, moeten de stappen 1 ³ ³ ³
    ³ ³ tot 7 na een pauze van 20 ³ ³ ³
    ³ ³ seconden worden herhaald. ³ ³ ³
    ÀÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ

    Opmerking:
    Voor de stappen 1, 2, 3 en 4 is TELKENS slechts max. 5 seconden beschikbaar.


    Geprogrammeerde sleutels wissen
    ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
    ³ Stap ³ Handeling ³ Sleutel ³ Status ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 1 ³ Steek de eerste geprogrammeerde ³ 1 ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en zet de ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ sleutel in stand "II". ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 2 ³ Zet de sleutel in stand "0" en ³ 1 ³ - ³
    ³ ³ verwijder deze uit het slot. ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 3 ³ Steek de tweede geprogrammeerde ³ 2 ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en zet de ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ sleutel in stand "II". ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 4 ³ Zet de sleutel in stand "0" en ³ 2 ³ - ³
    ³ ³ verwijder deze uit het slot. ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 5 ³ Steek de tweede geprogrammeerde ³ 2 ³ - ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en zet de ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ sleutel in stand "II". ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 6 ³ Zet de sleutel in stand "0" en ³ 2 ³ - ³
    ³ ³ verwijder deze uit het slot. ³ (geprogramme ³ ³
    ³ ³ ³ erd) ³ ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 7 ³ Steek de eerste geprogrammeerde ³ 1 ³ Het ³
    ³ ³ sleutel in het contactslot en zet de ³ (geprogramme ³ controlelampje ³
    ³ ³ sleutel in stand "II". ³ erd) ³ knippert ³
    ³ ³ ³ ³ gedurende 5 ³
    ³ ³ ³ ³ seconden. ³
    ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
    ³ 8 ³ Zet de sleutel na 5 seconden in ³ 1 ³ De ³
    ³ ³ stand "0" en verwijder de ³ (geprogramme ³ sleutelprogramm ³
    ³ ³ sleutel uit het slot. ³ erd) ³ ering is ³
    ³ ³ ³ ³ gewist. ³
    ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ

    Opmerking:
    Voor de stappen 1, 2, 3 en 4 is TELKENS slechts max. 5 seconden beschikbaar.


    Opmerking:
    Wanneer tijdens het knipperen van het PATS-controlelampje in stap 7 het contact wordt uitgeschakeld, dan wordt het wissen onderbroken en worden geen geprogrammeerde sleutels gewist. Wanneer het wissen niet wordt onderbroken, dan zijn alle verdere sleutels, behalve de beide voor het wissen gebruikte sleutels, gewist.



    419-02 Afstandsbediening anti-diefstalsysteem

    De Focus is met een uitgebreid anti-diefstalsysteem uitgerust, dat de volgende vernieuwingen omvat: met keycode beveiligde radio's met elektronisch Voertuigidentificatienummer (VIN), vergrendeling met als extra leverbare radiografische afstandsbediening en afschermplaten voor alle portiersloten en het motorkapslot.


    501-00 Carrosserie - Algemeen

    De voorzijde van de wagen is met het oog op reparatiegemak geconstrueerd. De energie van lichte aanrijdingen wordt daarbij volledig door de geschroefde onderste dwarsbalk geabsorbeerd.

    Bij zwaardere aanrijdingen dienen de voorste langsliggers als vervormingselementen.

    Deze elementen kunnen zonder gebruik te maken van een meet- en richtsysteem worden vervangen. Het nieuwe element wordt met de nieuwe dwarsbalk met bouten vastgezet, met speciaal gereedschap 44-001 ten opzichte van de langsligger uitgericht en vervolgens gelast.


    501-10 Stoelen

    De passagiersstoel van de Focus is van een verstelling in twee richtingen voorzien en de bestuurdersstoel van een elektrische verstelling in vier richtingen (hoogteverstelling met de hand of elektrisch). De bestuurdersstoel is bovendien met een verstelbare lendensteun uitgerust. In bepaalde landen zijn verwarmde stoelen als extra leverbaar.

    De achterbankrugleuning van de Focus kan in twee delen (60/40 %) worden omgeklapt. De bedieningsknop voor de verstelling van de achterbankleuning van de drie/vijfdeurs- en Turnier-modellen is van een extra bevestiging voorzien, die voor de geleiding van de veiligheidsgordels voor de buitenste zitplaatsen op de achterbank dient.

    Zij-airbags zijn als extra leverbaar; de betreffende stoelen zijn gemakkelijk herkenbaar aan een ingeperst embleem aan de buitenzijde van de stoelrugleuning. Tevens is een waarschuwingssticker op de B-stijl naast de stoel aangebracht.


    501-11 Ruiten, frames en mechanismen

    Opmerking:
    Het "intelligente" ruitmechanisme wordt geïnitialiseerd wanneer de wagen de fabriek verlaat. Na iedere onderbreking van de stroomvoorziening (loskoppelen van de accukabels resp. Het lostrekken van de multistekker van het portier) moet het ruitmechanisme opnieuw worden geïnitialiseerd.


    Het "intelligente" ruitmechanisme van de Focus omvat vier motoren. Alle ruitbedieningsschakelaars zijn van de "one touch down"-functie voorzien. Telkens wanneer een ruit wordt gesloten, wordt de klembeveiliging geactiveerd. Wanneer de schakelaars in de achterportieren met de blokkeerschakelaar voor de achterste portierruiten zijn gedeactiveerd, kunnen ze wel nog met de schakelaars in het bestuurdersportier worden bediend.


    501-14 Handgrepen, sloten, vergrendelingen en bedieningsmechanismen

    LET OP:
    De wagensleutel mag bij werkzaamheden in de motorruimte niet in het motorkapslot steken omdat hij dan kan worden beschadigd.


    Standaard wordt de motorkap van de Focus met de wagensleutel ontgrendeld. Dit is een aanvullend veiligheidsdetail omdat de motorkap uitsluitend met de wagensleutel kan worden ontgrendeld.

    Het slot wordt door het zwenkbare Ford-embleem afgedekt. Het embleem kan met het veermechanisme als set worden vervangen.


    501-20A Actief beschermingssysteem

    WAARSCHUWING
    Bij wagens die met een passagiersairbag zijn uitgerust, mogen nooit kinderzitjes tegen de rijrichting in worden geplaatst. Alle wagens die van fabriekswege zijn uitgerust met een passagiersairbag (in bepaalde landen niet tot de standaarduitrusting behorend, maar uitsluitend als extra leverbaar) zijn van een waarschuwingssticker op het instrumentenpaneel voorzien.


    Alle zitplaatsen van de Focus beschikken over driepuntsgordels met automatisch oprolmechanisme. De middelste driepuntsgordel op de achterbank is in de rugleuning geïntegreerd. Bij de vierdeurs modellen is het oprolmechanisme in de hoedenplank ingebouwd. Bij wagens met airbag zijn de voorste veiligheidsgordels van een torsieveer in het oprolmechanisme voorzien, die de druk op de borstkas bij middelzware tot zware frontale botsingen vermindert.

    Focus-modellen met airbag zijn met pyrotechnische gordelspanners uitgerust.


    501-20B Passief beschermingssysteem B Airbag

    Het in de Focus toegepaste passieve beschermingssysteem (SRS) omvat een standaard bestuurdersairbag en een als extra leverbare passagiersairbag. Bij wagens met bestuurders- en passagiersairbag zijn bovendien zij-airbags als extra leverbaar.

    De zij-airbags zijn in de rugleuningen van de voorstoelen ingebouwd en worden door de airbagregeleenheid en de botssensors voor aanrijdingen van opzij geactiveerd, die ten behoeve van het herkennen van aanrijdingen van opzij links en rechts onder de voorstoelen zijn ingebouwd.

    De Focus is voorzien van airbags met centrale sensor en activering door wisselstroom in plaats van de conventionele activering door gelijkstroom.

    Opmerking:
    Service-instructie voor het lostrekken van de airbagstekker - passagierszijde:


    Ontgrendel de airbagstekker aan passagierszijde indien nodig met behulp van een gekromde borgveertang (voor binnenborgringen) en trek de airbagstekker aan passagierszijde los.




    Programma voor directe melding

    l Klant - Klacht

    l Dealerbedrijf - Directe melding

    l Technische service - Informatieverzameling/analyse

    l Ontwikkeling/Productie - Ontwikkelen van herstelprocedure

    l Technische Service - Technische Service Brief/OASIS

    l Dealerbedrijf - Reparatie

    Om ervoor te zorgen dat klachten van klanten met betrekking tot ontwikkeling en productie zo snel mogelijk worden gemeld, is het Programma voor directe melding van klachten ingevoerd.

    Voor een nauwkeurig onderzoek naar klachten van klanten is het noodzakelijk dat de DIRECTE MELDINGEN zo snel mogelijk en zo gedetailleerd mogelijk aan de TECHNISCHE SERVICEDIENST worden overgedragen.

    Vanwege de elektronische informatie-inzameling is het van belang dat voor elke wagen een afzonderlijke direct-meldingsformulier wordt ingevuld.

    Alleen door klachten van klanten direct te melden kunnen snel corrigerende maatregelen voor dergelijke klachten worden ontwikkeld.

    Dit geldt met name voor de eerste 180 dagen na de introductie van een nieuw model.
     
  2. SJesus, man zat je je te vervelen ofzo, maar ik heb er wel veel van opgestoken, dank je wel.
     
  3. Moeten we dit allemaal uit ons hoofd leren :?: :think:

    :lol!: (nee hoor, best handig voor de sleutelaars op dit forum )

    STevie
     
  4. Maandag 21 uur een examen.(Te winnen een voetreis naar rome)
     
  5. toch wel onder jouw begeleiding dan he?
     
  6. Ik heb geen vrienden dus geen leven :cry: Ik klam me nu heel erg aan het :ford: Focus forum vast :!: :liar:
     
  7. geweldig man!! hahaha, dit had ik nog niet gevonden op de TIS cd! maar dat kan wezen, omdat mijn model dr niet bij staat, hahahahaha :D :D :D
     
  8. Tja wat moet je hier nog aan toevoegen :lol:
     
  9. Interessant stukje lectuur.

    Hoop voor jou dat het een kwestie was van copy/paste, anders was het een behoorlijke karwei om het te posten :worship: .
     
  10. Copy/past kan dat ook dan :?: :rofl:
     

Deel Deze Pagina