1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Intercooler vs chippen

Discussie in 'Performance' gestart door Focus RS madness, 3 sep 2009.

  1. Beste forumleden,

    Graag wil ik mijn Focus :rs: nog iets krachtiger hebben :rolleyes:
    Ik zit te denken aan een grotere intercooler van Pro Alloy.
    Deze is 2x zo groot dan de standaard intercooler.

    Of laten chippen door Superchips (bluefin).
    Hierdoor zou ik zo'n 35 pk en 100NM erbij krijgen..
    Dit zou betekenen dat mijn koppel van 440 NM naar 540NM gaat.. Wel erg veel!!! :mrgreen: Ik moet dan wel mijn ECU opsturen naar Superchips voordat ik h'm kan "updaten"

    Ik wil graag mijn garantie behouden, maar ik denk dat het in beide gevallen erg moeilijk gaat worden.. Maar ik wil ook dat mijn auto niet gaat zuipen als ik rustig rijdt. Heb gehoord dat met chippen het benzineverbruik afneemt (bij gelijke rijstijl).

    Hebben jullie ervaring met beide opties?
     
  2. Hier zit een instinkertje. Normaliter zijn Bluefin en garantie geen probleem. Omdat er bij de RS iet sin de ECU veranderd moet worden vervalt je garantie dus als ze op onderzoek uitgaan.

    De intercooler is een modificatie die meteen in het zicht valt...dus vervalt garantie ook meteen.

    Het enige wat je kan doen is met je dealer overleggen of ze "toestemming" geven.

    Als je moet kiezen tussen beide dan altijd de Bluefin. De auto rijdt er veel beter door. Daarbij komt dat de intercooler van de RS al is aangepast. Je hebt er pas iets aan bij veel meer vermogen en hoge buitentemperaturen.
     
  3. Dat klopt, ik heb sinds een week Bluefin voor m'n ST (die andere drinkebroer ;) ).
    Als je rustig/normaal rijdt verbruikt ie zo'n 10% minder.
    Bij flink gasgeven neemt ie een slok extra, maar hoeveel precies moet ik nog gaan testen.
    En een grotere intercooler op zich geeft geen/weinig extra vermogen, zorgt er alleen voor dat je bij hogere buitentemperaturen of langdurige belasting (flink gassen) het vermogen af-fabriek behoudt.
    Heb op het duitse forum gelezen dat DS nu ook chiptuning voor de RS2 aanbiedt, hier hoef je de ECU niet op te sturen. Dus gewoon thuis chippen zoals bij de ST.
     
  4. Ik zou Dennis-rs even om advies vragen.. hij raced met zn RS in Autovisie Time Attack.
    En kan makkelijk info verzamelen via zijn tuner.
     
  5. Dream Science is helaas nog niet gereed....
     
  6. #6 Dick, 4 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2009
    Intercooler effect

    Hoi, ik heb goede ervaring met de Radtec intercooler voor mijn ST. Duw bij 4200 rpm is flink meer geworden.

    groet
    Dick
     
  7. Waarom de RS willen tunen?

    Op de voorwielen kom je van 0-100 amper sneller. Het kost een hoop geld voor eigenlijk geen vooruitgang..? Uiteraard zullen de tussensprints wat sneller worden maar je blijft met het probleem voorwielaandrijving.

    Ik heb dus gereden in de Rs en heb zelf een ST met een chip van bluefin maar ik kon amper verschil merken.

    Weet iemand hier de verschillen in tussensprints nadat je die RS hebt getuned?
    Voor / Na

    Gr.
    Danny
     
  8. Zonder dat ik allebei de auto's ooit heb gereden, durf ik wel te beweren dat je het verschil tussn een :st: en een :rs: heel goed moet merken.
    En motorisch tunen doe je meestal niet voor stoplichtsprintjes maar vooral voor een betere loopcultuur van de motor.
     

  9. M'n excuses voor m'n woordenkeuze, maar dit is dikke bullshit, geen enkele ST met enkel een chip is zo leuk en zo snel als een RS. Mijn ervaring met de ST is dat deze pakken minder tractie heeft dan de RS en verschrikkelijk onderstuurt is, en beide zaken zorgen voor een hatelijk weggedrag wanneer het echt snel gaat (wat niet wil zeggen dat je dit niet kan verbeteren ;)).

    Wij bieden een tuning aan naar 345PK (500Nm) en 360PK (520Nm) en op droog wegdek geeft dit een zalig resultaat, op nat wegdek moet je uiteraard doseren.

    Zelfs de vorige RS heeft geen enkel probleem met 300PK, en die is zelfs al een pak sneller dan de ST.

    Greetz,
    Diederik
     
  10. Diederik, dank je wel. Ik verbaas me iedere keer weer over het verschil tussen een ST en de RS, maar vooral hoe enkele daarop reageren.
    Je had ook de reakties moeten zien (niet op dit forum overigens) van de ST met de mountune map t.o.v. de standaard RS.
    Ze moeten eens met beide auto's als vergelijk gaan rijden...een heel andere wereld gaat er open.
     
  11. Of de RS2 t.o.v. een gechipte ST2 al of niet sneller is op een recht stuk (in bochtenwerk is er geen discussie mogelijk) zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn.
    Ik weet alleen dat mijn ST met BF erop een serieus snel apparaat is geworden waar ik heel veel plezier aan beleef (en sommige BMW-chauffeurs blijkbaar ook) en dat is voor mij het belangrijkste. Ik hoop dat ik binnenkort eens een RS2 in mijn vizier krijg op de AB (of andersom ;) ), dan zullen we het pas weten. Moet ie natuurlijk niet gechipt zijn...
     
  12. Ik weet heel goed wat Superchips qua software allemaal voor elkaar kan krijgen. En inderdaad is een ST met een BF update een serieus snel apparaat waar je zeker veel plezier aan kan beleven. Op de eerste meters zal je ook niet veel langzamer zijn. De RS kan op hoge snelheid nog een stuk harder door.
    Het meeste plezier bij de RS zit hem in de handling.
     
  13. Rs - st




    Ik heb mijn ST waarin ik dagelijks rijd en ik heb in de RS mogen rijde/race en dan is uiteraard het weggedrag van de RS beter maar in de tussensprints die je dadelijks doet.. is het verschil veel en veel te klein en zal ook nooit gigantisch worden.

    Uiteindelijk is een RS gewoon het geld niet waard ik heb er over getwijfeld nadat ik in de rs had mogen rijden maar als ik geld uitgeef voor een nieuwe auto dan moet deze ook veel sneller zijn en niet een beetje.
     
  14. Ok ok, ik rij dan zelf een ST maar ik vind bovenstaande tekst wel erg overdreven. Alsof de ST helemaal niet goed rijdt bij hoge snelheden :mrgreen:.
    Ik vind de (standaard) ST heerlijk rijden en je kan bochten behoorlijk hard hoeken. Het zou ook heel vreemd zijn wanneer de RS bijna gelijk zou zijn aan de ST. Helaas heb ik het nooit kunnen vergelijken :(. De vraag is of je voor dit verschil zo'n € 14000,- extra wil neerleggen maar dan moet je dit verschil eerst zelf ervaren hebben voordat je daarover kan oordelen.

    Even vloeken in de kerk :oops::

    De Golf R met 270 PK en 4-wiel aandrijving zal, gezien het prijsverschil, denk ik een serieuze concurrent zijn in de verkoop. Kosten Golf R: € 43.690. Toch een verschil van € 6310,-. Laat de test tussen die 2 maar komen ;)
     
  15. Ben ik helemaal met je eens. Ik vind de RS dan ook absurt hoog geprijsd IN NEDERLAND!! Als je in de overige landen kijkt dan scheelt het heel veel. In nagenoeg alle landen ligt de prijs op BMW 130i/R26.R niveau of zelfs daaronder. Dat is toch 43k of minder.

    Helaas heeft Ford NL het gelijk aan hun zijde...de RS word toch wel verkocht...de eerste serie voor NL is uitverkocht.

    Om het nog spannender te maken...let op die Golf R. Ik denk dat die sneller gaat zijn dan de RS2009.
     

Deel Deze Pagina