1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Intercooler vervangen Ford Focus ST (met demontage voorbumper)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Danny, 23 okt 2009.

  1. #1 Danny, 23 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2009
    hey
    omdat ik me verveelde en nog 1 uur moet wachten tot ik wer verder kan met mn internetspel
    Monopolycitystreets :D

    Hier een kleine howto over het vervangen van de intercooler van een ford focus st. (ik heb ook ff wat foto's erbij gepakt van mn vorige auto van de demontage van de voorbumper, maar dit is precies hetzelfde als op de ST.)

    Gereedschap nodig:
    één Ratel
    Dopje 10 (voor de bumpersteunen)
    Dopje 8 (voor de intercooler)
    Torx T30 (voor de koplampen en het loshalen van de 2 plastic gedeeltes van de wielkas)
    Torx T20 (voor de mistlampen)
    Kruiskopschroevendraaier


    1. allereerst haal je de koplampen uit je ST door middel van het losdraaien van de bovenste torxbout (T30), en dan kun je ze alsware eruit klikken/trekken.
    [​IMG]

    vervolgens haal je de middelste plaat los:
    [​IMG]
    eerst de plastic schroeven eruit schroeven met je kruiskop
    vervolgens haal je de plastic (moertjes?) los en dan kun je de kap naar voren duwen en vervolgens eruit pakken.

    2. vervolgens zet je de ST op de krik, ik ben begonnen met de bestuuderskant. als je 2 krikken hebt scheelt dat wel want dan krik je hem gewoon aan 2 kanten tegelijk op:
    [​IMG]

    3. Vervolgens plak je de zijschermen af i.v.m het beschadigen van het zijscherm met het eraf halen van de voorbumper:
    [​IMG]


    4. daarna gaan we de mistlampen demonteren.
    schroef gewoon de Torxbout (T20)van de sierlijst eraf.
    het grijze gedeelte hoef je er niet persee af te halen dit is gewoon een foto van wat de bedoeling is: (vervolgens duw je hem eerst naar achter dan komt de voorkant los ,en vervolgens trek je hem naar voren en dan komt die helemaal los.)
    [​IMG]

    hij zit dus met 2 torxboutjes(T20) vast, en 2 plastic ophangpunten van de bumper.
    dus je draait gewoon de 2 boutjes los en dan kun je de lamp er zo uittrekken. vervolgens sluit je hem af.(dit moet je dus doen aan beide kanten)
    [​IMG]

    5. daarna gaan we terug naar de voorkant van de auto om het palletje van het slot los te halen waar je de motorkap mee open doet. (deze zit dus onder de plaat die je verwijderd hebt)
    dit palletje kun je gewoon losklikken, als deze los is gooi dan de motorkap niet dicht want dan heb je een probleem, want dan kan de kap niet meer open.

    6. vervolgens gaan we weer terug naar de wielkas.
    het is nu de bedoeling om de kas zelf te verwijderen.(dat plastic spatscherm) omdat de bumper ophanging daar achter zit, hij zit hier vast met 5 torxbouten (T30).
    (de onderste 3 zijn ook meteen van de bodemplaat)
    [​IMG]

    vervolgens gaan de de bumpersteun losdraaien:
    [​IMG]

    trek de wielkas (dat plastic gedeelte) voor de bumper zodat je de ruimte hebt om te sleutelen.

    vervolgens zie je de bumpersteun van onderen zitten:
    [​IMG]

    deze zit vast met 3 boutjes (dopje 10) draai deze 3 boutjes los aan zowel de passagierskant als aan de aan de bestuurderskant. (de passagierskant zal wat moeilijker gaan omdat dat geval van de airco in de weg hangt.)
    [​IMG]

    nu is de bumper helemaal vrij en hangt hij alleen nog vast aan 3 schuifjes van de bodemplaat. (helaas geen foto van)
    en aan 6 "kliksystemen" aan het voorfront, deze kun je gewoon losklikken door het lipje naar beneden te drukken en de bumper heel iets naar voren te trekken
    [​IMG]

    nu hangt de bumper alleen nog aan de bumpersteunen vast
    [​IMG]

    nu heb je dus 2 man nodig om de bumper eraf te pakken.
    nu moet je dus samen met je 2e man het laatste ophangpunt in het midden van de bumpersteunlosmaken, dit doe je door hem gewoon met je vingers samen te drukken, en vervolgens druk je de hele bumper naar beneden en trek je eerst de linker kant los en dan de rechter. (of andersom, hij zal niet in 1x loskomen)

    vervolgens heb je dan dit resultaat:
    [​IMG]
    de 2 windgeleiders van de orginele intercooler die komen te vervallen omdat een andere intercooler meestal groter is en deze dan niet meer passen..
    (ik heb er hier nog 1 inzitten maar er hangt er zowel 1 links als 1 rechts)

    7. daarna schroef je de voorste bodemplaat eronderuit.
    dit omdat dat makkelijker is met het terug monteren van de bumper anders moet je en de bovenkant en de gaten houden en de onderkant
    en op deze manier hoef je alleen maar de bovenkant in de gaten te houden
    vervolgens als de bumper er weer opzit kun je de plaat er als nog inschuiven
    [​IMG]


    8. vervolgens sluit je de 2 slangen af van de intercooler
    [​IMG]
    de rechter slang is makkelijk af te sluiten, de linker slang wat moeilijker omdat hier een geklemde slangenklem opzit waar je moeilijk bijkan en je kan deze ook niet draaien i.v.m de inhammen van de slang.


    9. vervolgens zit de intercooler alleen nog vast met 2 boutjes links en rechts als je deze boutjes hebt losgedraait pak je de intercooler beet en doe je hem eerst omhoog en vervolgens trek je hem naar je toe, dit omdat hij in nog 2 andere ophang punten hangt.
    en daarna heb je je oude intercooler in de hand :cheer:

    vervolgens hang je je nieuwe intercooler weer op zn plek. dus eerst weer aan de 2 ophang punten, daarna moet je nog even de schroefplaatjes overzetten van je oude intercooler op de nieuwe, daarna draai je de 2 boutjes er weer in en je bent klaar.

    in mijn geval moest ik de toeter ook nog verplaatsen (omdat de intecooler hoger was) maar ik weet niet of dit met elk merk intercooler zo is.

    Gr Danny
     
  2. Goede how to!
    Alleen even opletten dat de bovenste grille en vooral het sluitmechanisme goed worden teruggezet. Het gebeurd nog wel eens dat iemand z'n motorkap niet meer open krijgt na demontage van de grille.
     
  3. ja dat zou idd kl*te zijn, maar zodra je de bovenste plaat eraf hebt kun je het palletje zo naar links of naar rechts drukken en klik je hem zo los en vervolgens met de montage druk je hem weer aan de linker of rechterkant tot die klik zegt en dan is het voor elkaar
     
  4. Mooie howto!!!

    Past deze intercooler ook bijvoorbeeld op een diesel?
     
  5. dat weet ik niet..
    ik heb nog nooit bij een diesel onder de motorkap gekeken..
     
  6. de intercooler van de ST is dezelfde als op de 1.6, 1.8 en 2.0 TDCI.
    Daarom dat op mijne 1.8 tdci een pro-alloy intercooler staat.
    Heb ik kunnen plaatsen zonder de bumper af te halen, enkel bodemplaat er onderuit en dan kun je ook gemakkelijk bij de intercooler.

    [​IMG]

    grtz
     

Deel Deze Pagina