1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Intecooler en inlaattraject

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus_Tddi, 21 sep 2009.

  1. Het volgende. Van mijn Tddi heb ik de intercooler van binnen gereinigd. Het verbaasde mij nog wat voor zwarte smurrie eruit kwam.
    Nu is de carterontluchting aangesloten op de inlaat die naar de turbo gaat. Via een vacuum word de carterontluchting dus afgezogen. Hierdoor zuig je contstand een vettige lucht af. De slangen waren ook allemaal vettig.

    Is dit te veranderen door een filter op de ontluchting aan te sluiten, zodat die vettige lucht niet meer door de turbo kan worden aangezogen? Zo hou je lijkt mij je inlaat veel schoner.
     
  2. Heeft niet veel zin, omdat ook door de turbo zelf olie in de intercooler lekt.
    Zeker bij een al wat oudere turbo, komt er aardig wat olie mee.
     

  3. Er zit een hagelnieuwe turbo op. Overigens de oude was ook niets mis mee en blies ook nauwelijks olie mee.
    Het is enkel een vettige troep wat op de wanden van de buizen zit enzo.
     
  4. Bij komt komt via de carterontluchting geen troep binnen (pas nog nagekeken toen ik het luchtfilterhuis eraf heb gehad), maar de slangen van de intercooler zijn ook vies van binnen.
     
  5. #5 Focus_Tddi, 22 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2009
    Geen troep binnen? Die lucht is anders zo vettig als wat. Waardoor er gemakkelijk troep in de leidingen en ook intercooler blijft hangen.
    Het luchtfilerhuis waar jij het over hebt, daar is de karterontluchting ook niet op aangesloten. Logisch dat je dan geen vuil ziet.
    De karterontluchting zit namelijk in de aanzuigbuis van de turbo, en die zit "voor" de luchtfilterbox. Dus eerst word er buitenlucht aangezogen en later gemengt met de karterontluchting om vervolgens de turbo door te gaan.

    De slangen na de intercooler zijn wat schoner als de slangen voor de intercooler. Die intercooler pakt dus een hoop vuil op en dat bleek ook wel bij het doorspoelen.
    Na het schoonspoelen merkte je heel goed dat de motor sneller op het gas reageert. De koeling is er ook op vooruit gegaan. Je merkte goed, dat na een aantal keren een sprintje trekken het vermogen iets achteruit ging omdat de stukjes rijden blijkbaar niet voldoende was om de luchtinlaattemperatuur goed naar beneden te halen. Nu is dat een stuk minder. De motor blijft nu lekker pittig, ook na een paar korte stukjes sprinten.

    Vooral onderin te toeren is die motor enorm soepeler geworden na het vervangen van de turbo, inlegfilter, en schhoonmaken van de intercooler, afsluiten van de EGR.
     
  6. Ik had dezelfde ervaring met die troep en bij een grote beurt reinigde ik de IC :
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=4976
    Ik heb geen ervaring met het afsluiten van de PCV of een filter plaatsen ofzo .. je zou allicht de carterventilatie in de buitenlucht kunnen laten uitkomen( zoals vroeger :)) maar 'k vrees dan toch voor een constante oliewalm/geur. Dus ik liet het maar zo en reinigde af en toe, eigenlijk nog een leuke klus.
     
  7. Bij mij is op het luchtfilterhuis een slangetje aangesloten, voor het luchtfilter. Dacht dat het daar over ging, maar even te snel gedacht. Gaat dus over het PCV systeem. Heb wel eens gelezen dat dit systeem werd vervangen door een "oil catch can" en een open filtertje.
    In het PCV systeem zit een olieafscheider. Misschien dat je die moet reinigen.
     
  8. ja maar dat is een oplossing voor een gevolg, niet voor een oorzaak. Waarom heb jij meer vet/olie in je inlaattraject? is het meer dan gebruikelijk? zo ja, waar komt t vandaan?
     

  9. Ik weet niet of het meer is dan normaal. Echter door die vettige aanslag, hou je na een aantal duizenden kilometers toch een hoop troep vast in het systeem. Neem de intercooler, dat ding geeft al wat weerstand, maar ik keek er van op hoeveel bende daar nog uit kan komen. Zwarte drab.

    Ik zocht dus meer naar een eventuele oplossing om die Carterontluchting te veranderen zodat die vette lucht de inlaat niet door hoeft.
     
  10. ok duidelijk, maar er altijd een beetje troep in. Dus daarom denk ik dat het heel belangrijk is om vast te (laten) stellen dat jij er meer in hebt dan gebruikelijk. Dan zou ik er ook zeker wat aan willen doen.
     
  11. Ik heb alles al gereinigd, dus dat word nu lastig om te onderzoeken. Bij de volgende onderhoudsbeurt haal ik de slangen weer even los om te kijken hoe vies alles dan is. In elk geval ga ik er vanuit dat in al die jaren de boel nog nooit los geweest is om te reinigen.

    Het komt in elk geval bij de carterontluchting vandaan. Alle slang vóór de carterontluchting is namelijk wel goed schoon en niet vet.
     
  12. ik heb zelf een Xr4i turbo in wording, en die heeft de carterventilatie naar buiten, dus minder oliedampen in de inlaat, maar dat kan evengoed geen kwaad hoor! motortje mag wat ruim in de smering staan ook, en een turbo motor gebruikt nu eenmaal wat meer olie!

    je zou het eventueel uit kunnen laten komen op een breather tankje, zodat je de "olie" opvangt en dit terug laat lopen het carter in, maar dat is ZO weinig bij een normale olie, dat het eigenlijk geen moer zin heeft!

    Timo
     
  13. #13 Focus_Tddi, 24 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2009
    Het is ook niet zo zeer pure olie, maar vooral die vette dampen die uiteindelijk zich gaan afzetten in je slangen en intercooler. Die vettigheid trekt ook weer vuil aan, wat je normaliter zou verbanden aangezien het de motor word ingezogen. Echter in de loop der jaren zie je vuiligheid wat zich dus jaren heeft kunnen ophopen.

    Maar goed. Ik heb alle slangen en de intercooler goed gereinigd dus het kan er weer een aantal kilometers tegen denk ik.
    Ik vroeg het mij daarom af, of die slang niet ergens anders kan uitmonden zodat er geen vette dampen meer de inlaat worden ingezogen.

    Als je al ziet wat een EGR klep kan aanrichten....daar word je ook niet vrolijk van. Al die vettige roetafzetting wat uiteindelijk zo hard als steen word en ervoor zorgt dat langzaam de doorlaat van de inlaat beperkt.
     

Deel Deze Pagina