1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

instructie onderhoud focus 1 bij een onzettende leek!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marjon, 12 aug 2009.

  1. Hallo, ben sinds een goeie week de trotse eigenaar van een focus 1 wagon '99, 1600 16v 138000km.
    Dit omdat 2 grote honden op de achterbank van een polo proppen niet echt elegant meer was... Zeker omdat ik bij elk stoplicht een hond tussen de achte0bank en de voorstoelen moest zien te verwijderen..:censored: ( rem nu eenmaal wat enthousiast...)! Maar goed, in het kader van de veiligheid en dan toch eindelijk maar eens volwassen worden, heb ik een STATION (:loco: ) gekocht.
    Nu is het zo dat ik alleen keek naar een focus omdat dat mi veel auto is en waardevast, ivm evt. inruil.
    Nu het volgende, ik zag dat ik zowaar eenvoudig bij het oliefilter kon, iets waar ik al 8 jaar van droom als ik de rekening van de garage weer onder ogen kreeg :shock:...
    Nou ben ik geneigd om enigzins door te slaan in enthousiasme en dacht dat ik dan net zo goed alle filtertjes, muv brandstoffilter ( wel besteld) zelf kon vervangen. Heeft iemand voor mij de instructie voor het vervangen van de olie + filter, bougie en bekabeling en luchtfilter?
    Ik heb wel enig technisch inzicht, ben niet bang voor vieze handen, ben bereid om wat basis gereedschap aan te schaffen en heb een pesthekel een garages, dus kom aub niet met het antwoord; "daar zijn garages voor..." want dat besef heb ik zelf ook wel...:weird:Heb in mn eentje een huis verbouwd, en daar heb je toch enige logica voor nodig ( en goeie vrienden) maar ben wel echt een virgin wat betreft auto- onderhoud!
    groeten marjon
     
  2. by the way, die groene smiley mag genegeerd worden, past niet bij het topic
     
  3. olie + oliefilter:
    carterplug eruitdraaien en olie eruit laten lopen. Filter losdraaien (als het een beetje tegenzit, heb je er zo'n klem voor nodig, weet alleen de naam ff niet meer...). Nieuwe filter handvast eropzetten, nieuwe carterplug terugplaatsen en olie weer bijvullen. Carterplug was volgens mij torx (maar weet het niet meer zeker).
    luchtfilter:
    oude eruit, nieuwe erin :p
    bougies:
    ook gewoon eruitdraainen de nieuwe handvast er weer terug inzetten. Opening kan vrij smal zijn waardoor niet ieder gereedschap erin past
    benzinefilter:
    staan op het forum diverse beschrijvingen, heb het zelf niet gedaan omdat ik er bij mijn focus niet bij kon ivm allerlei leidingen

    Vergeet je interieurfilter niet, handleiding zat er bij mij in de doos bij, staat ook ergens op het forum. Let wel op dat je de parafaan goed terugmonteerd ivm lekkages.

    succes!
     
  4. Onderhoud is best zelf te doen, mits de juiste middelen.

    Zorg dat je de auto op een brug kan plaatsen; werkt vele malen makkelijker dan op de grond liggen klieren. Kan je dit zorg dan i.i.g. dat je de auto van voren voldoende hoog kan zetten.

    Wat ook aan te raden is om originele onderdelen, vloeistoffen etc. te gebruiken. Dus bij de dealer vandaan, dan weet je zeker dat het kwaliteitsspul is.

    Olie + filter vervangen:
    Benodigd:
    -Olie (5w30) volgens mij iets van 4,25 liter voor de 1.6
    -Oliefilter
    -Carter stop pakking (kunststof ringetje tussen de carterstop en de carter). Anders dan Bazzz zegt heb je geen nieuwe carterstop nodig en is bij de 1.6 ook geen Torx maar maat 13 of 15 ring/steeksleutel.
    - Remmenreiniger; om gemorste olie weg te spoelen

    Hoe te werk gaan:
    - Carterstop eruitdraaien en alle olie opvangen in een bak.
    - Zodra er geen olie meer uitkomt de stop met nieuwe pakking terugdraaien en zorgen dat je hem voldoende vast zet.
    - Oliefilter losraaien, ook hier de bak onder laten staan hier komt namelijk ook nog een plump olie uit. Wanneer je hem niet met de hand kan losdraaien dan heb je een oliefiltertang nodig. Gebruik alleen niet zo`n ding met een ketting; bij het vastdraaien met zo`n tang beschadig je het filter waardoor deze gaat roesten en op den duur zelfs kan lekken.
    - Voor het plaatsen van het nieuwe filter smeer je een kleine beetje olie op de bovenste rand, gewoon met je vinger op het zwarte rubber smeren, dit is om het filter echt goed te laten afsluiten. Filter eropdraaien, mag echt wel vaster dan handvast. Maar niet zo onbenullig dat je hem niet meer los kunt krijgen. ;-)
    - Daarna de gesmeerde olie op je blok e.d. wegspuiten met de remmenreiniger.
    - Dan de auto weer afvullen met de juiste olie.


    Bougies vervangen:
    Benodigd:
    - 4 nieuwe (Motorcraft) bougies
    - Bougiesleutel

    Hoe te werk gaan:
    - Zwarte beschermkap welke bovenop het kleppendeksel zit verwijderen; zit vast met een 6-tal schroeven.
    - Bougiedoppen loskoppelen, wel goed de volgorde onthouden hoe ze zitten.
    - oude bougies eruithalen, zorg dat er geen vuil in de cilinders verdwijnt.
    - Nieuwe bougies plaatsen; deze moeten met het juiste moment worden aangedraaid. Te los of te vastzittende bougies kunnen rare gevolgen hebben. Van slecht lopen tot motorschade.
    - Doppen in de juiste volgorde terugplaatsen
    - Afdekkap weer terugplaatsen.


    Luchtfilter:
    Benodigd:
    - Luchtfilter + schuimblokje (wordt bij een origineel filter meegeleverd)
    - Dopsleutel 8 (uit mijn hoofd) of een platte schroevendraaier

    Hoe te werk:
    - De 4 schroeven van het luchtfilter losdraaien
    - Bovenste kap verwijderen
    - Filter verwijderen ook het schuimblokje
    - Filterbak zonodig schoon maken
    - Filters plaatsen
    - Bak weer dichtschroeven


    Brandstoffilter:
    Benodigd:
    - Veel geduld
    - Vloeistofdichte handschoenen; de benzine kan brandplekken veroorzaken. Spreek uit ervaring.
    - Het brandstoffilter
    - een plastic wig

    Hoe te werk gaan:
    Om te beginnen, dit is echt een kutklus omdat je er niet fijn bij kan kan , helemaal niet bij een Wagon. Veel geduld dus.
    - De auto moet nu echt op een brug, je komt hier echt niet zomaar bij.
    - Het filter zit ter hoogte van de achteras.
    - Schuif de gele klemmetje los en koppel daar de leidingen van los.
    - Dan heb je de plastic wig nodig om de leindingen die onder de auto lopen voorzichtig los te wrikken. Je hoeft niet de hele leiding van voor naar acheteren los te halen, maar wel genoeg om ruimte te creeeren om het brandstoffilter te verwijderen.
    - Het filter losschroeven en proberen te verwijderen. Zit met een beugel vast. Dit is dus het gedeelte waar je dus veel geduld voor moet hebben. Want het past allemaal maar net. ;-)
    - Dan het nieuwe filterugplaatsen, plaats hem wel terug zoals je de oude hebt verwijderd. Er zit namelijk een richting aan.
    - De gele klemmetjes weer terugschuiven (zorgt ervoor dat de leidingen weer luchtdicht afgesloten zijn)
    - Het filter vastzetten
    - En de leidingen weer vastdrukken onder de auto.


    Pollenfilter:
    Wederom geduld; als je de parafaan kapot trekt, geheid dat je naderhand een aquarium in je auto krijgt.

    Hoe te werk:
    - Parafaan aan de bijrijders kant losmaken (voorzichtig)
    - Oude filter verwijderen
    - Nieuwe plaatsen (let op richting welke pijlen aangeven)
    - Parafaan weer terugplaatsen.

    Succes.
     
  5. :oops: dat is een iets uitgebreidere uitleg :oops: maar erg duidelijk :thumbs:
     
  6. #6 marjon, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    bedankt voor jullie reacties!
    Ben vandaag aan het klooien gegaan, met goed resultaat ( de auto doet t nog...:woohoo: )! heb iig luchtfilter en oliefilter(+ olie natuurlijk) gedaan, morgen zijn de bougies aan de beurt, brandstoffilter laat ik maar doen, heb een beetje rond gekeken, maar dat geknoei met benzine zie ik niet zo zitten, en mis een elementair deeltje; geduld.
    Nogmaals: hartstikke bedankt voor jullie duidelijke omschrijving!!

    groeten marjon

    ( ben trouwens wel een innig contact met de straat aangegaan, 2 assteunen erbij geregeld, lukte ook wel, een brug wordt em niet ff snel...)
     
  7. By the way, weet 1 van jullie dit;
    stationair loopt ie niet helemaaal gladjes, eerst zwengelde hij/ zij in toeren, das nu niet meer, maar bij een warme motor loopt ie rond de 700t/pm, en dat zit net niet lekker zeg maar, in het boekje staat dat het klopt, maar het is net alsof ie net niet afslaat, wat ie nog nooit gedaan heeft tot nu toe.
    Als ik hem hoger laat afstellen, is dat nadelig voor het blok, slijtage e.d, en neemt het verbruik erg toe?

    Misschien moet ik alleen wennen aan de auto, maar vind het echt opvallend.

    groeten marjon
     
  8. Er is voor jouw auto, de 1e generatie Focus MKI 1.6 16v, een must have (belangrijke) software update beschikbaar. Wel bij de dealer :rolleyes:, deze update zorgt ervoor dat de auto stationair etc. beter loopt.

    Is deze al uitgevoerd, dan kun je eens kijken of je het gasklephuis kunt (laten) reinigen.
     
  9. Dit doet de onze ook en is een jaar geleden bij de dealer geweest hiervoor maak konden het niet vinden.

    Heb zelf gasklep schoongemaakt en het is nu bij ons al beter enkelt is het nu nog lichtjes waneer de airco aan staat maar dat is normaal.

    Dus als ik jou was zou ik even kijken of je je airco aan hebt staan (let op al staat de airco uit en staat de stand op ontwasseming gaat deze nog af en toe bij helpen zet dus deze hele maal naar links om te testen).

    Groetjes Sylvester
     

Deel Deze Pagina