Inhouden/ stotteren bij optrekken +/- 2500 toeren ford focus wagon 1.8 duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Paulus_’80, 2 jan 2023.

  1. #1 Paulus_’80, 2 jan 2023
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
    Hallo allemaal,
    Ik heb dit topic al een x opgegooid maar ik voel toch nog de noodzaak het probleem nog een keer aan het licht te brengen.
    Ik heb een ford focus wagon uit 2009
    1.8duratec motor.
    Sinds een half jaar merk ik dat bij het optrekken de auto inhoud/stottert. Dat gebeurd alleen bij een warme motor. Bij een koude motor merk ik niks. Als ik langs de kant ga staan en de auto uit/ aan zet is het weer even weg en na een minuut of 5 begint het weer. Vaak rond de 2500 toeren. Ook bv als ik 100 rij en terug laat zakken naar 80 en dan weer gas geef stottert de motor ook. Het vermogen in het algemeen lijkt ook minder te zijn. Mijn (geen ford) garage zocht het euvel bij bobine’s, bogies en of bekabeling. Alles nagekeken en vervangen. Nog steeds hetzelfde probleem.
    Volgens mij ben ik op dit ford forum te weten gekomen dat het wel eens de swirl kleppen kunnen zijn of een MAP sensor die defect is. Een map sensor is betaalbaar en relatief snel ingebouwd dus dat laten doen. In de tussen tijd mijn auto nog laten uitlezen bij de ford dealer. Daar kwam helemaal niks uit. Nadat de map sensor was gedaan reed mijn auto heerlijk. Lekker vermogen. Acceleratie ging soepel, en de motor liep een stuk stiller en mooier. Dus ik helemaal happy en blij dat dat het was. Totdat het een tijdje geleden ging vriezen. In de ochtend bij het starten een zoemend geluid onder de motorkap bij het aanslaan van de motor. Was weg na een seconde of 25. De auto reed verder nog prima. Na de 3e keer was dat gezoem ineens een meer mechanische herrie geworden. Duurde ook zo’n 30 seconden. Ik voelde al nattigheid en ja hoor! Auto liep weer slecht. Inhouden, stotteren en slecht lopen. Kunnen jullie er een licht op schijnen? Hopelijk hebben jullie advies?
    Kan het zijn dat de sensor gesneuveld is door externe factoren?
    Me dunkt dat het aanpakken van de swirlkleppen enz. een kostbare ingreep is?


    mvg,
     
  2. Zit t niet in je brandstof systeem? Lekkende of slecht werkende verstuivers?
    Lucht filter nog schoon? Gasklep schoon?

    Swirlflaps weet ik niet, dat zou niet opeens op komen dat zou dan constant moeten zijn. Ze worden vacuüm aangestuurd. Misschien koppeling of vacuüm slangetje lek van dat systeem dan.

    Manifold er afhalen is wel even werk.
     
    Paulus_’80 vindt dit leuk.
  3. Gasklep is gereinigd. Luchtfilter is ook in orde. Al die “ gemakkelijke “ dingen zijn al reeds gedaan maar het probleem blijft. Zodra de motor warm is +/- na 30 minuten beginnen de kuren. Na aan/ uit zetten van de motor is het even weg. Of het in het brandstof systeem zit zou ik niet durven zeggen. Dan zou het probleem continu moeten optreden denk ik.
     
  4. Benzine filter al eens vervangen?
     
    Paulus_’80 vindt dit leuk.
  5. Nog niet. Dat staat dan nu op de planning als optie.
     
  6. Je zou een optie hebben om er iemand met een uitlees stekker/programma naast te kunnen zetten. Met een real time uitlezing. Van verschillende waardes. Brandstof, lucht, druk, temperatuur enzovoort. En dan gaan rijden om vervolgens te kijken wanneer t op treed en wat er dan opeens afwijkt.
    En dan vanuit daar verder kijken.
     
    Paulus_’80 vindt dit leuk.
  7. Dat gaat wel een ingewikkelde configuratie worden dan. Ik zou eens kunnen informeren bij mijn garage of de ford garage. Al moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat de Ford garage niet bekend was met dit probleem en ik oplossingen opperde die allang waren uitgevoerd. Dus dat vertrouwen daar ben ik wel kwijt.
     
  8. Ik zal t ook zeker niet bij de garage proberen. Met een beetje geluk woont er iemand van t forum bij je in de buurt die je eventueel kan helpen.
     
    Paulus_’80 vindt dit leuk.
  9. Paulus_’80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina