1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

info 1.6 tdci gerelateerd aan turbo schade

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door kolere, 6 feb 2010.

  1. #1 kolere, 6 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2011
    Hier heb ik een document gezet met informatie over schade en mogelijke oorzaken van een kapotte turbo. Ik vraag me alleen af. Vervangt een dealer deze zeefjes om de zoveel tijd (zeg 100.000 km), ze zullen de zwakte van dit blok toch wel kennen?

    Edit:
    Zeefje zit achter de katalysator/roetfilter, om hierbij te komen kost een halve dag werk. Wanneer er een roetfilter aanwezig is, is het verstandig om het zeefje te vervangen door een zeefje dat gemodificeerd is, als de roetfilter moet worden vervangen (120.000km)

    http://www.xs4all.nl/~hanthuis/ford/Turbo+schade+1.6+common+rail+diesel.pdf
     
  2. kijk da's goeie info
     
  3. Dat is zeker een vraag die ik zal gaan stellen bij de komende onderhoudsbeurt bij mijn dealer. Voorkomen is beter dan repareren.
     
  4. Denk dat je bij dit type motor je ook goed moet houden aan de vervangingstermijn van de olie. Of beter nog, wat vaker dan voorgeschreven.
     
  5. Om de 10.000km is geen overbodige luxe, wordt hier door mijn garagist aanbevolen.

    Hij had bijeenkomst bijgewoond over 1.6TDCi motoren, en regelmatig olie verversen is geen slechte zaak.

    Ook eerst motor warm rijden voor je je echt je turbo laat werken (koude olie smeert niet zo goed, algemeen) en nadien toch zeker een kleine minuut je motor laten nadraaien (koudere olie in carter je turbo afkoelen, zodat er zich geen olie kan afzetten (aankoeken) binnenin turbo)
     
  6. Hoe moet ik dat zien? De turbo komt in bij ongeveer 1500 toeren. Je voorkomt bijna niet om hier overheen te gaan als je normaal optrekt.

    Nog 1 ding zou erbij willen opmerken: regelmatig het oliepeil controleren.
     
  7. @dommel: dragunov zal bedoelen dat je rustig moet optrekken als auto nog koud is. Hoe dan ook werkt de turbo altijd mee.
     
  8. Heb de info doorgenomen maar is het voor de mensen met een 1.6tdci niet handig als ze het zeefje uit de banjobout preventief (laten) verwijderen? Dit om eventuele schade aan de turbo te voorkomen.
    Meer olie wisselen dan in het boekje aangegeven staat, kan nooit kwaad. Bezuinig echter niet op de kwaliteit van de olie;)
     
  9. Heb jij dat niet de 90 pk? Daar komt de turbo eerder inzetten.

    Ik schakel rond de 2000 toeren bij koude motor, doe je dit eerder dan krijg je een brommende motor dat kan ook niet goed zijn. Wel geef ik weinig gas, dan voel ik ook een hikje bij 1800 toeren omdat de turbo dan vol in wil komen. De turbo in de 109pk is variabel dus meer gas bij 1700 toeren betekent ook een turbo die harder gaat draaien ook al heeft die niet zijn maximum toeren.

    Bij de beurt vraag ik of ze ook naar de genoemde zeefjes kunnen kijken, vragen kan nooit kwaad.
     
  10. #10 dommel, 14 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2010
    Klopt ik heb de 90pk versie. Bij een koude motor probeer ik niet boven de 2000 toeren te komen. Het is wel even goed kijken om in te voegen op de snelweg en dan achter een vrachtwagen aansluiten tot de motor op temperatuur is.

    Met het schakelen is het inderdaad kwestie van er goed op letten of de overgangen goed gaan. Te lage toeren is slecht voor de krukas geloof ik.

    Jammer dat ze geen modificatie hebben zodat de turbo betere smering krijgt.
     
  11. #11 Jossie, 7 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2010
    heb ik het volgende probleem??? als je dit een probleem noemt.....een fluitende turbo...tenminste mijn garage zei dat ....zijn antwoord was je kunt hem beter wel horen dan niet ...dit hoor je als je buiten de wagen staat en de wagen stationair loopt. dacht eerst dat het van de airco kwam maar die uitgeschakeld..

    ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen ...groetjes

    gaat om een 1.6 TDCI - 05 vergeten bij te melden

    (kan het ook met de winter te maken kunnen hebben ...riemen minder soepel etc etc)
     
  12. als die dat stationair al doet lijkt me dat niet goed, ik hoor de mijne niet als ie stationair draait. Is wel een 1.8
     

  13. Is dat niet je dynamo? Bij mij maakt de dynamo namelijk zo'n geluid bij stationair draaien.
     
  14. Ik heb ook een fluitende turbo in mijn focus 1.6 TDCI 109PK.
    Ik ben bij een motorenrevisie bedrijf geweest en die zei dat dit het begin was van een defecte turbo en moeste vervangen worden. Er zit olie in de inlaat buizen dat was ook een teken.

    Daarna bij twee verschillende ford dealers geweest.
    Die zeiden dat een turbo moet fluiten en dat ik me geen zorgen hoef te maken.

    Een plaatselijke onafhankelijke garage vond het ook niet schokkend en olie zit altijd in de inlaat omdat een turbo altijd wat olie lekt en ook de carterontluchting laat wat olie vrij.

    Misschien is er op dit forum nog een expert op dit dit gebied die er iets over kan zeggen.

    Hij trekt verder goed en het vebruik is ongeveer 1 op 18 met veel korte ritjes in de vrieskou.
     
  15. Korte ritjes geeft meer vervuiling in de olie en kan leiden tot verstopte olie toevoer naar de turbo.

    Ik kan niet beoordelen hoe hard de fluit toon is tijden het rijden, dat er een beetje olie bij de inlaat zit is volgens mij volkomen normaal. Maar je kan toch gewoon de speling van de turbo bekijken? Het bekende probleem bij de 1.6 is juist de toevoer aan olie die te weinig is wat resulteert in een te hard slijtende turbo.

    Heb het ook aan de monteur vandaag nog gevraagd. Hij zei binnen de 20.000 km olie verversen is genoeg mits je niet veel korte ritjes rijdt, de andere monteur die ernaast stond zei of koop een 1.8 tdci tweede hands:schater:.
     
  16. Wanneer is eigenlijk de motor ''op temperatuur''? Ik weet dat je niet moet vertrouwen op de temperatuurmeter naast de brandstofmeter omdat deze alleen het koelvloeistoftemperatuur aangeeft. En ik rij ook geen :st: of :rs: met echte olietemperatuurmeter. Iemand?
     
  17. Olie iets onder het peil ....fluit werdt minder maar nog niet helemaal weg .....dus het oliepeil wel nauwlettend in de gaten houden ......verder kan het geen kwaad
     
  18. Te lage toeren is voor alles slecht ook al is de motor koud of warm!
    Merk dat gelijk dan begint ie te brommen en vin het geen goed gehoor. Goed naar je auto luisteren is erg belangrijk!
    En olieinterval rond de 15000 tot 20000km met goede olie geen probleem.
    Gebruik zelf de Elf Solaris LSX 5W30 en daar ververs ik voor de 22500km mee en niet de voorgeschreven 30000km.
    Fabrieks intervallen op alles belachelijk...........zet alles maar stuk korter.
     
  19. wij vervangen op het werk zelfs met deze blokken om de 15.000km
     
  20. wil niet een oude topic weer opstarten maar wel iets duidelijks maken voor de rest van de lezers

    als de turbo fluit dan is er zelfs een infoflash (servicebulletin) dat de turbo gecontroleerd moet worden op spelling en beschadiging, bij peugeot (zelfde motor)
    hier kan onder garantie de turbo kosteloos vervangen worden
    na de garantie periode voor een bepaalde tijd krijg je nog steeds een groot deel vergoed

    laatst had ik een 407 met kapotte turbo, geen olie in oliekanalen
    maar wel goed kapot, spelling op as ongeveer 10mm (veelste veel)
    het was zo erg dat uiteindelijk er geen olie uitkwam toen de plug eraf draaide
    dit kwam door de drap in de carterpan, die ik later eruit heb geschept
    dit probleem was gekomen omdat waarschijnlijk volgens teller in auto en boekje.
    de olie is ververst 74.000km geleden
    geen wonder dat het zo erg was

    de filter wordt tegenwoordig bij peugeot standaard eruit gelaten
    echter andere keer zeggen ze dat ze dit liever niet hebben

    turboschade kan alleen komen door slechte smering of de schoepen raken beschadigd door onderdelen, moer eraf van de schoep bijvoorbeeld.
    slechte smering heb je bij koude motor, warme motor na rit snelweg en dan afzetten
    extreem slechte smering als dan nog eens lang is doorgereden is dan 30.000km
    zelfs interval van 20.000km is nog aan de laten kant
     

Deel Deze Pagina