Jammer dat ik geen prijs verschil kon zien. Maar als het verschil echt groot is. 100 of 200euro meer Dan zou ik zeker de imitatie velg nemen. Waar denk je dat die velg van ford vandaan komt, voor hetzelfde geld zijn die ook in china geproduceerd. weet je ook niet. Een vriend van mij eens een audi a4 uit 1999 en die heeft paar jaar geleden 19inch audi s4 velgen gekocht, imitatie van de S4 van 2008 ofzo. Paste perfect en rijd echt geweldig. Ik zou niet snel voor 2e hands kiezen, tenzei ze echt nieuw uitzien, zonder krasjes enzo. Om extra te betalen bij de ford dealer lijkt me overbodig. Maar een eigen banden merk kiezen is wel belangrijk. Ik vind, banden moeten topkwaliteit zijn.
Is er hier iemand die ervaring heeft m.b.t. de maat van de velgen die ik gevonden heb? Dat gaat dus om 235-45/18 die ik heel mooi vind. De afwijking op de teller vind ik dus geen probleem maar loopt die set niet ergens aan bij volledig in-/uitsturen of bij volle bepakking en bij volledig inveren? Het zijn deze velgen:
Zijn dat niet de nieuwe wielen? Dan zouden ze gewoon moeten passen. En anders zijn ze 5% breedte / hoogte groter denk ik. Dan zou het 3.64% tellerafwijking geven, 70km/u is dan werkelijk 72,55 km/u.
Nee, volgens mij niet de nieuwe ST. Ik dacht dat dit de S-Edition velgen van de S-Max zijn. Edit: inderdaad S-Edition, ze staan in de brochure van de S-Max
Deze velgen zijn 100x mooier onder jouw C-max dan ST fase 1 velgen! Let er wel op dat de gaten van de bouten bij S-max velgen groter zijn. Nou weet ik niet meer of dit een bezwaar is, maar daar kan Wlico (JW) wel antwoord op geven.
Bij lichtmetalen velgen zijn de boutgaten in de velg gelijk. Hoewel de S-max M14 tapeinden heeft en de C-max MK2 m12 tapeinden, heeft het conische deel van de wielmoer voor lichtmetalen velgen wel dezelfde maat. Je kan dus probleemloos lichtmetalen velgen van een S-max op een C-max MK2 plaatsen. Het probleem met de boutgaten is alleen van toepassing op de stalen velgen.
@ McGyver: bedankt voor de tip van de gaten. Geldt dat ook voor de Mondeo t.o.v. C-MAX? Want onze winterset past zonder problemen op de nieuwe C-MAX en die set komt van onze vorige MK4 Mondeo.
De Mondeo MK4 heeft net als je huidige C-max M12 tapeinden. Bij mijn weten zijn de S-max en Galaxy (vanaf 2006) de enige Ford modellen die bij een steek van 5 x 108 tapeinden gebruiken van M14.
@JW: maar gaat het passen in mijn wielkasten? Loopt het nergens aan als ik volledig in/uitstuur en bij volle belading? Of heb ik stuurbegrenzers nodig?
Als Ford stuuruitslag begrenzers voorschrijft bij het gebruik van 18 inch velgen zou ik dit zeker doen. Als je dit niet doet loop je de kans dat in uiterste gevallen de banden aanlopen in de wielkasten. Daarnaast vind ik het verschil in diameter vrij groot. De kans is redelijk groot dat het nergens aanloopt maar dat is vooraf moeilijk te zeggen.
Ik heb ook stuuruitslagbegrenzers laten monteren toen ik van 17" naar 18" ging. De begrenzers worden door Ford voorgeschreven bij montage van 18" velgen Beide setjes velgen zijn trouwens origineel Ford
Wat is een stuuruitslagbegrenzer? Als je andere velgen plaats voor de Focus ST, dien je dan van die begrenzing te plaatsen? Ik ken dat niet. Is dat iets dat standaard in een ORIGINELE ST velg zit?? Wat is de taak van die begrenzing? Hoe kan ik weten of dat in mijn RS replica VELG velg zit?
Stuuruitslagbegrenzers zijn plaatjes die ergens (weet niet de precieze plaats) in de stuurinrichting worden gemonteerd. Ze beperken het aantal omwentelingen van het stuur vanuit de middenstand naar naar de maximale uitslag links en rechts. Hierdoor komt je wiel minder ver naar binnen gedraaid waardoor het risico van aanlopen in de wielkast onmogelijk word. Het nadeel van de begrensers is dat de auto een "iets" grotere draaicirkel krijgt : schater:
Ik ben zelf ook van de originele velgen. Ik heb nu een set originele 17" Ford velgen met winterbanden eronder en mijn 16" zomerbanden met originele Ford velgen zijn in bestelling bij de garage Plaatje van een voorbeeld: