1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ik rammel uit mijn auto vanaf 50km per

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door beer, 29 mrt 2009.

  1. #1 beer, 29 mrt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2009
    auto rammelt nu vanaf 100km per uur

    Nadat ik vrijdag mijn banden om de pas gekochte velgen (van Marcelgt) heb laten leggen en uitgebalanceerd heb is het zo dat bij een snelheid van 50km of harder de hele auto rammelt en het stuur niet meer vast te houden is.Bij 120km of harder wordt het minder. Het zijn dezelfde banden die ik op mijn oude sportvelgen de duvals had liggen en toen trilde er niets. Waar kan dit aan liggen?
    Niet goed uitgebalanceerd?
    het zijn trouwens 8j et 35 velgen 17 inch en bandenmaat 215/40/17.
    ze liggen op een ford focus 1 fase 1 wagon.
    de banden zijn ook niet schuin versleten.

    wie weet iets?

    gr Bjorn
     
  2. Lijkt me dat de boel niet goed bebalanceerd is.
     
  3. Dag Beer,

    Zijn er goede centreerringen gemonteerd en of zit er een slag in de velg(en).
    Ik weet niet of balanceren hier iets mee te maken heeft omdat je aangeeft dat het bij 120 en hoger minder wordt. Bij niet goed gebalanceerde wielen wordt het volgens mij juist erger bij hogere snelheden door de middelpuntvliedende krachten.
     
  4. Wel jammer dat het niet meteen OK is.
    Ik kende die velgen met dezelfde bandenmaat erop onder een Focus sedan uit 1999 van mijn collega, ik ben er zelfs meer dan eens in meegereden, maar van trillingen was geen sprake. Als het goed is worden de velgen op de moeren gecentreerd, heb je de moeren gebruikt die er bij zaten, of die 2 delige LM moeren van je vorige velgen?

    De velgen zijn voor de verkoop op slag gecontroleerd, die waren OK. Bij het balanceren had de bandenhandelaar een slag of een onbalans ook moeten merken.

    Je hebt tussen de verkoop van je oude 17 inch en deze met winterbanden gereden, zou het kunnen dat tijdens de winter een afwijking (of schade) aan een onderdeel van de wielophanging is kunnen ontstaan of groter kunnen worden die je met de winterbanden niet hebt gemerkt?

    Door de kleinere ET wordt de auto wel iets gevoeliger voor afwijkingen, ook aan de uitlijning. Kijk nog eens of de wielen correct gemonteerd zijn, ik zal hier op het werk ook nog eens navragen bij mensen die er meer mee te maken hebben dan ik.
     
  5. Wanneer je vermoed dat een van de voorwielen slecht is, zou je de wielen van voor en achter kunnen wisselen, wanneer het probleem dan nog optreedt zal het waarschijnlijk aan je wielophanging liggen. Een onderdeel dat bij de Focus nogal gevoelig voor slijtage is, is de dwarsdrager (wieldraagarm). Controleer of de rubbers niet uitgeslagen zijn, en onderzoek de fuseekogel op speling. ik weet niet hoe veel je auto op de teller heeft, maar 80000-90000 km is niet ongebruikelijk voor het vernieuwen van de dwarsdragers.

    Wanneer het onbalans in de wielen zou zijn, krijg je eerst de zogenaamde trilling van de eerste orde bij 60 a 70 km/h, daarboven wordt hij rustiger, bij de tweede orde (120 a 140 km/h) krijg je opnieuw een toename van de trilling.

    Ik zou eerst naar een correcte zit van de velgen op de naven kijken, zonder centreerringen, volgens specificatie van de fabrikant en met de meegeleverde moeren met 85 Nm aangedraaid en controleer de montage van de banden op de velgen.
    Succes en hou me op de hoogte.
     
  6. Hallo Marcel,

    met de velgen is niks mis, ze hebben ze zoals verwacht niet fatsoenlijk uitgebalanceerd bij het bandencentrum(profile tyrecenter)
    Vanmorgen terug geweest en de auto achter gelaten, net opgehaald en perfect niks meer te merken van trillingen.
    Zou door een stagair zijn uitgebalanceerd gaven ze als reden op.

    gr Bjorn
     
  7. Na vanavond nog eens op de duitse autobaan gereden te hebben en de snelheid langzaam opvoeren merk je vanaf 110km per uur toch nog steeds trillingen eerst was het vanaf 50km per uur nu begint het bij 110km per uur
    er zitten de juiste moeren gemonteerd ,met de momentsleutel vastgezet met de waarde die op het tuv certificaat staat
    nog steeds niet goed uitgelijnd?

    gr Bjorn
     
  8. Van een verkeerde uitlijning gaat hij normaal niet trillen, al is het wel raadzaam regelmatig te laten uitlijnen, voor het behoud van je banden. het zou toch nog een beetje onbalans kunnen zijn, eventueel in de remschijven, of toch slijtage aan de dwarsdrager (kogel). Trilt hij erger wanneer je bij die snelheid remt?
    Welke luchtdruk heb je in de banden?

    Post ook eens een foto, ben wel benieuwd.
     
  9. Sorry niet uitgelijnt maar uitgebalanceerd bedoel ik .
    de remschijven zijn nieuw bandenspanning weet ik niet zijn gevuld door tyrecenter ik denk op 2.5
    van trillingen bij het afremmen is totaal geen sprake.
    als er slijtage aan de dwarsdrager zou zijn moet hij ook getrild hebben bij de oude velgen mijn duvals daar lagen namelijk dezelfde banden op, maar daar reed hij perfect mee.

    gr Bjorn
     
  10. Hoi Beer,

    2,5 bar is wat weinig. Mijn banden hebben ze op 2,8bar gezet (ook 215/40/R17).

    P.s. jouw oude Duvals doen het prima...

    Succes,

    :) TNT :)
     
  11. Hey Rick,

    ja ik heb met de duvals ook nooit problemen gehad en metdezelde banden als nu.

    Ja zelfs bij een profile tyrecenter kun je dus niet meer van de kwaliteit op aan, eigenlijk wel jammer.

    gr Bjorn
     
  12. Je kunt ook beter naar een echte bandenspecialist gaan. Profile is volgens mij net zoiets als Kwik Fit etc.
     
  13. Marcel,

    ik heb je pb gestuurd.

    gr Bjorn
     

Deel Deze Pagina