Ietwat zwevend gevoel in voorkant

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by MarcV, Dec 29, 2007.

  1. Ik ben hier nieuw op het forum, dus hoop dat ik niet direct met een paar hele domme vragen aankom. Zoals gemeld in het voorstel forum ben ik aan het kijken geweest bij een Focus 5d navigator 1.8 tdci uit 2004.

    Uiteraard even een proefrit gemaakt en het viel me op dat de auto wat zweverig aanvoelt aan de voorkant. Ik had zeg maar niet erg het idee dat het stuur verbonden was met de weg. Nu kan dit deels komen doordat ik een heel ander type auto gewend ben, maar ik heb het is me niet zo opgevallen in een wat oudere focus 5d waar ik een keer in proef heb gereden. Toen was ik blij verrast met het weggedrag. Nu dus iets minder.

    Het was vooral merkbaar met de harde zijwind. De wind had flinke invloed op de auto, maar niet zozeer op het stuur. Tevens onderstuurde de auto vrij stevig, maar dat kan ook goed te maken hebben met de ondertussen vrij ver versleten gislaved banden.

    Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of waar ik op moet letten ?

    Verder nog een paar vraagjes, gewoon om me een idee te geven.

    De wagen heeft 210k gelopen, is uit 9-2004, leren bekleding etc. De vraagprijs is E 8k. Is dit een goede prijs ? Leek me best in orde.

    Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij deze auto ? Ik zal eventueel overstappen van een benzine blok naar deze diesel en ben toch wat huiverig voor al het extra mechaniek wat met de turbo en intercooler samenhangt (olie door turbo, oliekoeler etc etc.).

    Alvast bedankt !.
     
  2. Hoi Marc, volgens mij heeft de bandenkeuze veel invloed op de rechtuitstabiliteit. De originele Goodyear Eagle NCT 5 vond ik ook niet zo ' op rails', met Michelins gaat het al beter. Dat en de bandenspanning en slijtage heeft allemaal invloed, het wil daarom niet zeggen dat er iets fundamenteels mis is met de Focus. Ik vind de TDCi's betrouwbaar,het zijn gietijzeren blokken en van lekke koppakkingen hoor je zelden. Vliegwiel en startermotor geven soms problemen, dus bij het starten op geluiden letten. De nokkenassensor durft ook de geest geven, geen dure reparatie maar je staat er wel mee aan de kant van de weg..En roeten bij acceleratie is ook geen ramp, veelal ligt dit aan een haperende EGR klep en dit is simpel op te lossen met een plaatje te plaatsen ( threads genoeg op het forum).Zeker letten op de onderhoudshistorie, vooral voor de turbo is op tijd olie vervangen met de juiste viscositeit belangrijk. Veel succes ermee !! -greetzz-
     
  3. Bedankt voor je antwoord. Wat voor startgeluiden doel je op ? Afgebroken tanden ?

    Het onderhoudsboekje is helaas zeker niet volledig ingevuld.

    De stabiliteit denk ik inderdaad dat een deel te wijten is aan een te hoge bandenspanning. De garageman had er flink wat bijgeduwt en het zat nu op iets van 2.5 bar. Lijkt mij heel veel voor een 195/60/15 (als ik het goed herinner). Ik zou eerder 2.0 verwachten. Maar ik ben ook van mening dat dit niet het enige is, het verschil met mijn herinnering en verwachting is te groot om alleen op de banden af te schuiven....

    Er popte nog een ander vraagje op. Wat is het interval voor de distributieriem ? De motorruimte zit kats vol, dus ik verwacht dat dit nogal een klus is. Huidige riem ligt er 60k op.

    Bedankt !
     
  4. link startgeluiden
    > het topic over de 'startgeluiden'. 2.5 bar vind ik niet zoveel ( zeker niet vooraan), ik denk dat er hierover ook al topics bestaan. link banden Het onderhoudsinterval voor de distributieriem is 150.000, link riem dus het is bij de jouwe op tijd vervangen en je hebt nog 90k te gaan...en in een notedop : diesel-en luchtfilter om de 60k, olie/filter en pollenfilter om de 20k. ( dus op 180k zou hij een grote beurt moeten gehad hebben) Bekend merk tanken en mss. af en toe een additief in de tank
    link zenox
    zoiets, ik zeg maar wat, en karren maar ! Mss. nog eens vragen of de gloeibougies de originele zijn, na 200k kan het beste eraf zijn. En nog iets : om de 2 jaar geef ik de Focus een airco-service. Zowel koelmiddel als smeermiddel worden iets bijgevuld en zo blijft je airco in zomerse omstandigheden goed presteren. Is dat bij de jouwe al gebeurd ?
    -greetzz-
     
  5. Kan ook nog de fuseekogels zijn, dan komt er te veel speling op, hierdoor
    is hij trager met insturen/corrigeren.
    Besef wel dat alles 210.000km gedraaid heeft, dus de kans op vervangen
    van onderdelen is groot, soms kan je beter een jaar ouder met minder km
    nemen :!:
     
  6. De riem moet of om de 10 jaar of om de 160.000 kilometers vervangen worden. Dus is die van jou bij 150.000 vervangen en kun je dus een ton rijden voor je weer moet. Kost een honderd of 4...
     
  7. Aha, dat valt me eigenlijk nog mee, rond de E 400. Als ik zie hoe compact alles gebouwd zit daar !.

    De auto welke ik op het oog had is het niet geworden. De verkoper wist zeker dat het alleen aan de banden ligt, maar daar ben ik zelf geheel niet van overtuigd. Dat ze de oorzaak zijn van een redelijk stevig onderstuur is zeer plausibel, maar het zweverige kan ik daar niet echt op terugleiden.

    Bovendien heb ik matige geluiden gehoord over het bedrijf (een vriend van me heeft er een Alfa 156 gekocht).

    Dus de auto-zoektocht gaat verder !.
     
  8. jammer, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ach de zoektocht is echt leuk, dus lekker verder speuren!
     
  9. Mijn Focus was in de voortrein ook erg zweverig en zoekerig geworden. Bleek toch wel degelijk aan de banden te liggen (waren ook op en aan de binnenkant schuin afgesleten). Nu met de winterbanden erop ligt ie weer strak op de weg.
     
  10. Als banden scheef afslijten dan moet je wel uitlijnen. Door die foutieve uitlijning staan je wielen scheef en dus slijtjen je banden onregelmatig. Dit geeft ook een onevenreige belasting op alle draaiende/bewegende delen van je aandrijving en stuurinrichting...
     
  11. Heb inderdaad de auto laten uitlijnen. Even vergeten te vermelden.
     

Share This Page