iets hoger stationair?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ron78, 15 okt 2011.

  1. Hallo allen,

    Ik heb er al meer over gelezen, het disco-effect op het moment dat de fofo (in mijn geval een 1, een 1.4) stationair loopt. Is het stationair toerental niet op de 1 of andere simpele manier iets te verhogen zodat dit over is? Ik word knettergek van het geknipper van de koplampen, de dashboardverlichting, de radio verlichting en alles wat maar een beetje licht geeft. Als ik een fractie meer gas geef, is het over!

    De massakabels zijn ondertussen al vervangen, geen resultaat. (dit was hét euvel volgens meneer ford. )
    Wie heeft het verlossende antwoord?
     
  2. Goedemiddag,

    ik vermoed, dat je carterventilatie slang bij stationair toerental vacuüm zuigt, daardoor gaat de auto lager stationair lopen. is eenvoudig te controleren, laat je auto stationair draaien met de motorkap open, kijk bij je inlaatspruitstuk, daar onder zit een rubberen slang die ongeveer 1cm dik is, deze is dan vacuüm gezogen.Indien dit zo is, slangetje vervangen en het probleem is opgelost.

    Gr Martijn
     
  3. Merci!

    Ik zal er eens naar kijken!
     
  4. Helaas, dat was niet het euvel.. Kan het zelfs met de blote handen nauwelijks dichtknijpen!

    Moet ik toch verder zoeken... Iemand nog een optie?
     
  5. Is het niet de accu of de dynamo die slecht aan het worden is/zijn?
     
  6. Accu is er begin dit jaar door de ANWB ingezet, zit nog garantie op. Zal de Dynamo eens doormeten Als het goed is moet deze stationair rond de 13 a 14 volt geven?
     
  7. Max. 14,8 volt als ik het mij goed herinner;)
     
  8. bij de oude types dynamo wel, de nieuwe modellen gaan wel tot 15,5 volt, maar dan zit er een overspanningsbeveiliger in het circuit NA de accu
     
  9. #10 Ron78, 25 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2011
    Hmm... na even zoeken heb ik m stationair heel iets opgeschroeft.. Klinkt beter, loopt beter, en geen disco meer! Blijft nu na het ontkoppelen even rond de 1500 toeren hangen, om dan, als ik stilsta, te zakken tot rond de 8 a 900 toeren..Hoort dit? wel is het heerlijk.. niet meer schudden en trillen in de disco-focus!
     
  10. Gelukkig is het gemaakt!;) Maar wat heb je precies gedaan?
     
  11. Normaal draaid de Focus stationair ongeveer 900 toeren, dat klopt dus prima. Wel raar dat hij eerst op 1500 toeren blijft hangen om vervolgens te zakken. Doet hij dat met warme motor ?
     
  12. IK ben eigenlijk ook benieuwd hoe je de toeren omhoog geschroevd hebt, ik dacht dat dit niet aantepassen was
     
  13. Niek, nu draait ie lekker jah. Liep eerder rond de 700 toeren, echt net iets te laag.. Dan wordt er flink geschudt en gebromt kan ik melden :)

    Het vreemde is, dat zo lang de auto rolt, hij stationair tussen de 11 en 1500 toeren blijft hangen. Als ik stilsta, zakt ie binnen 2 seconden naar plusminus 900 toeren.. Heb er al wat meer over gelezen dacht ik, en dacht dat het zo hoorde? Zal er eens op letten of het met koude en/of warme motor is.

    Enne Jens en Soheilmd, op het gasklephuis zit de hendel die de klep bedient (gaskabel). Deze staat in rust tegen een klein boutje aan. hier past precies een klein moertje (m4? m5?) overheen.
    Je kunt deze alleen plaatsen als je je luchtbuis vanaf het gasklephuis en het luchtfilter verwijderd. Je kunt er dan bij als je niet al te grote handen hebt. Sneller ging het bij mij door het hele huis er even af te halen.

    moertje iets opgedraait, buis er weer op, starten (zorgen voor een goed warme motor), lampen aan en zo.. Je doet eigenlijk niets anders als de stand van de gasklep (als deze zo heet) heel iets te veranderen.

    En zo proberen dat ie rond de 900 toeren draait.. Het zal vast makkelijker kunnen, maar voor mij werkt het. MOcht iemand een beter idee hebben, dan hoor ik het graag :)
    Moet er alleen nog even met lock-tite bij, zodat het moertje echt goed blijft zitten.
     
  14. Is met zowel een koude als een warme motor..
     
  15. Ben erachter dat je op deze manier niet alleen stationair veranderd, maar dus ook de "terugloop" van het toerental. Net het beruchte moertje een flinke slag terug gezet. Focus loopt nu rond de 800 toeren, en hij blijft niet meer een paar tellen op 1500 toeren hangen. loopt nu netjes terug. Luistert dus vrij nauwkeurig.. :)
     

Deel Deze Pagina