1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hybride of benzine?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jan Salden, 1 jan 2023.

  1. Hallo allemaal,

    In het verleden heb ik 2 keer een Focus gereden en na een uitstapje naar de Astra Sports Tourer oriënteer ik me nu op de aanschaf van een Focus Wagon in de ST-uitvoering, bouwjaar 2020 of 2021. Nu twijfel ik tussen de 'gewone' 1.0 benzine met 125 PK en de Hybride-variant met 125 PK. Mocht het budgettair passen dan komt misschien zelfs een 155 PK in beeld.

    Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen met met name de Hybride-versie. Is deze zuiniger dan de reguliere benzine, hoe zijn de rij-eigenschappen? Waar moet ik rekening mee houden bij mijn keuze?

    Dank voor jullie tips / adviezen!
     
  2. Ik neem aan dat je een ST-Line uitvoering bedoeld. De ST uitvoering kent geen 1.0L variant en is ook niet als hybride verkrijgbaar ;)
     
  3. Klopt, ik doel op de ST-line...
     
  4. kom er maar in @Marco Morello ;)
     
  5. Het rijden met de mild-hybrid vergt enige gewenning in hoe het systeem werkt en reageert. Als je er goed mee om kan leren gaan dan is het best een goed werkend systeem. Je moet het zien als een stop-start systeem "on steroids" waarbij de motor een extra zet krijgt bij het accelereren en waarbij als je het gas los laat je sterker op de motor af kan remmen.
     
  6. “Start stop on steroïds” zo zou ik het toch niet persé willen omschrijven. Ja er zit een start stop systeem op de auto en ja de accu’s van het mild hybrid systeem ondersteunt dan de functies tijdens het stilstaan.

    Maar de grootste winst van het systeem zit ‘m in het remmen en daarna de kracht gebruiken bij optrekken/acceleren.

    Wanneer je een beetje handig met het systeem werkt, hoef je op de snelweg weinig te remmen. Tijdens het inhalen gebruik je dan de kracht uit de accu’s. Maar ook met een tussensprint kun je de kracht uit de accu’s gebruiken. Accu’s laten opladen, terugschakelen naar 3 of 4 en dan foot down. Dan is de 155pk nog behoorlijk rap.

    Qua zuinigheid is veel afhankelijk van je rechtervoet. Zeker met optrekken. Als je bij elk stoplicht de snelste wil zijn, dan gaat je verbruik ook navenant omhoog. Maar als je gewoon rustig rijdt, op koppel, je aan de snelhid houdt en niet geregeld aan het “knallen” bent, dan is 1 op 18 wel te halen. Wat ik persoonlijk voor een benzine auto in het formaat van een Focus wel erg netjes vind.
     
    meeder en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. In hoeverre is de 155 PK echt aan te raden boven de 125 PK? Ik rijd nu een 125 PK Astra, dat voldoet voor mij. Extra power is natuurlijk altijd leuk, maar dat of het me nou pakweg 2.000 euro extra waard is...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Met vermogen is het als geld op je bankrekening: Meer is altijd beter, maar na verloop van tijd went het wel...
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Dat is een keuze die je zelf moet maken denk ik. Meer PK is meer vermogen dus alles gaat wat sneller, maar als je zelf een rustige rijder bent is die 125PK meer dan genoeg.
    Probeer een proefrit te maken met beide uitvoeringen dan weet je welke het beste voor jou is. De 125PK wordt veel meer aangeboden dus zal waarschijnlijk ook iets goedkoper zijn in aanschaf. Dat komt omdat die veel meer verkocht is.
     
  10. als je een rustige rijder bent in het algemeen dan is er serieus geld te besparen op de brandstofkosten.
    daarnaast heb je het zelf in de hand hoe vaak je die extra pk's gaat gebruiken of niet.

    lees de reactie van Marco maar in het bericht boven die van jou. #6
     
  11. idd, alles valt of staat met de gebruiker en waar je rijd .... (stad/b-wegen/snelweg)

    Met een "gewone" 1.0 125pk kan je ook best zuinig rijden, naar mijn bescheiden mening zou bij veel b-wegen gebruik
    de 1:17 haalbaar moeten zijn, veel stadsverkeer met veel optrekken, dan ga je al rap naar de 1:13, en daar zou juist
    een hybride zijn dienst moeten bewijzen.
     
  12. Als ik keuze heb 155pk hybride of 125pk benzine. Voor 2000euro.
    Dan kies ik altijd de hybride.

    Ja je kan niet electrisch mee rijden. Want het hybride deel helpt alleen en is te zwak om de auto aan te drijven.
    En ja voor binnen stad maak je er echt gebruik van en merk je dat terug in brandstofverbruik.

    Op snelweg is de vraag of de hybride deel dan nog iets doet. Want prius had het maar tot 60kmh. Daarboven was het alleen benzine zonder electrische hulp.

    Als het tot 130kmh helpt. Dan is het ook voor snelweg aan te raden. 150pk op snelweg is beter dan 125pk. Dan voel je dat je net niet met verkeer mee kan.
     
  13. Dan heb je niet goed opgelet. De 2e generatie Prius kon tot ongeveer 60km/h puur elektrisch rijden. Daar boven moest de benzinemotor draaien om te voorkomen dat MG1 met een te hoog toerental ging draaien.
    De tractiemotor (MG2) helpt nagenoeg altijd mee (uitgezonderd als de auto in de zgn heretical mode draait) om de auto aan te drijven.
    Bij de 3e generatie Prius was de maximum snelheid voor EV modus 80km/h en bij de 4e generatie was het 100-105km/h.

    Het is een fabel dat het hybride systeem niets doet op de snelweg. Als dat zo zou zijn zou ik met een Corolla hybride geen 1:21 rijden over 150000km met 70% snelweg. Boven 120km/h gaat hij overigens wel zuipen maar dat ligt minder aan het hybride systeem ansich dan aan het beperkte systeemvermogen van 122pk, het is ook niet voor niets dat het bij de komende facelift naar 140pk gaat.
     
  14. @meeder
    Heb het ook over prius had. En noet over prius heeft.
    Dat het anders nu is kan kloppen. Als je corolla hebt met 122pk dan heb je de 1.8hybrid. Want de 2.0hybrid heeft 180pk. Met sprint verliest die van een focus mk3 182pk stock. Enige kleine jump naar voren maakt hij als de focus schakelt en hij met zijn cvt dat niet hoeft.

    Peugeot 508 eerste type heeft een 200volt accu waar je max 2km electrisch kon rijden. Boven de 60kmh deed deze ook niks.
    Heel veel lease rijders klaagde dan ook dat verbruik op snelweg gelijk is aan een niet hybride voertuig.

    Bedoel er zijn veel verschillende systemen en manieren hoe het werkt. Dat is bij elke merk enntype weer anders.

    Echter in geval van de focus zit zover ik weet gebruikt het 48volt batterij. Dit is onbruikbaar om electrisch mee te rijden. Het is echt alleen maar voor extra hulp. Het is dan ook mild hybrid
     
  15. De Prius heeft altijd elektro ondersteuning gehad boven 60km/h. De elektro ondersteuning werkt gewoon tot de maximum snelheid (begrenst op 180).

    Prius en Corolla hebben exact dezelfde aandrijflijn. De Prius 4 heeft dezelfde aandrijflijn als de Corolla tussen 2018 en 2022 heeft gehad en de update aandrijflijn is gelijk tussen de Prius 5 en de Corolla vanaf 2023 (1.8 140pk en 2.0 196pk). Alleen zal de Prius 5 in Europa alleen als plug-in beschikbaar komen.
    Bij de Prius 3 was de aandrijflijn gelijk aan die van de 1e en 2e generatie Auris Hybrid.
    De Prius 2 had net als de Prius 1 een 1.5 benzinemotor.

    Overigens is een Corolla 2.0 hybrid met 180pk wel sneller dan een Focus mk3 met 182pk (7,9 vs 8.6s naar 100). Mijn ervaring met de Toyota hybrides is dat ze de opgegeven acceleratie tijd nagenoeg altijd halen in de praktijk.
     

Deel Deze Pagina