huilend geluid uit carter 1.8tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ffdf, 5 aug 2011.

  1. Hey mensen,
    Ik heb onlangs, juist voor het op vakantie gaan, de motorolie en - filter vervangen.
    Direct erna was er een huilend geluid bij draaiende motor hoorbaar.
    Dit was zo vanaf ca. 1400 tot 2800 rpm.
    Auto dus terug op de brug en luisteren.
    Multiriem los, om te horen of het niet aan de spanrol of waterpomp lag, dit type motor drijft nl. alleen brandstofpomp aan met de distributie riem, overige apparatuur met de multiriem.
    Geluid bleef hetzelfde.
    Monteur gebeld, welke voorstelde het olie filter weer te vervangen, i.v.m. mogelijke fout hierin :nocheer:
    Niet dus.
    Bijkomend "probleempje" bleek, na enkele keren proberend er een systeem of volgorde in te zoeken, dat meestal na de eerste keer starten na een tijdje, er niets abnormaals hoorbaar was.
    Dan vervolgens na uit zetten en weer starten, het geluid er weer was.
    Toen voor de zekerheid alsnog de distributieriem en , omdat je dan toch bezig bent, de multiriem er ook maar afgegooid en vervangen.
    Leek goed, maar helaas.

    Maar goed, geluid of geen geluid, vakantie was geboekt, dus rijden.
    We hebben nu de afgelopen vakantie 2500km gereden, met volle bepakking en 3 motoren op de aanhanger erachter.:thumbs:
    Het geluid is er nog steeds, maar hij heeft verder alles gedaan wat ie moest doen, al denk ik wel dat hij er uiteindelijk niet beter van zal worden:nocheer:

    Het frappante is, dat ik dezelfde olie erin heb gekegeld, Kroon 5W-30, API SL/CF, ACEA A3/B4.
    Laatste ( B4) is voor dieselmotoren, waarbij B3 volgens de boeken minimaal vereist is, en B4 is dus nog beter.

    Het zou wel heel raar zijn dat de oliepomp de geest geeft, nét op het moment dat olie gewisseld word, én oliedruk toch goed blijft.

    Ik had op het allerlaatste tijdstip dat de automaterialenzaak nog open was, nog "speciaal voor Ford" Castrol Magnatec 5W30, API SL, ACEA A1/B1, A5/B5 gehaald en de Kroon olie na 500 km weer weg gedonderd, voor een belachelijke prijs van € 92,-voor 6 Liter, en deze erin gedaan. En je raadt het al : probleem niet opgelost:wtf::wtf:


    Nu zal ongetwijfeld wel iemand gaan zeuren over de Kroon olie, maar specificaties zijn specificaties, en hij heeft de voorgaande 125.000 km geen krimp gegeven met deze olie erin, en de olieconsumptie is ook altijd NUL geweest.

    Dus diegene die hier serieus een antwoord op heeft, mag het zeggen.:???::???::???:
     
  2. of je moet voor de zekerheid je carterpan onderweg draaien. misschien dat er iets tussen zit...
     
  3. Hoe bedoel je "er iets tussen zit" ?
    Een vuiltje "ergens" tussen ?
    Zoals waar tussen ??
    Zitten er (kogel) kleppen met veren o.i.d. in de omgeving, die niet meer (volledig) opent of kan sluiten ?

    Ergens een foto of tekening van de pomp met toebehoren misschien?

    B.v.d.
     
  4. #4 ffdf, 22 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2011
    Probleem is lekkage tussen 3 delen ( 2 stalen, met een Alu hoekstukje met o-ringen ter afdichting) van een olie retourleiding onder in het carter.
    Echter om de leidinkjes te vervangen moet eerst de carterpan er onderuit, wat uiteraard geen probleem is.
    Echter het onderblok moet er ook onderuit, omdat een van de nieuwe buisjes op de oliepomp geschoefd is, en deze alleen bereikbaar is, als het onderblok er ook onderuit is. Zou ook geen probleem zijn, ware het niet dat nadat we alle 14 boutjes én de bouten vanuit de versnellingsbak eruit hebben, we alleen beweging krijgen in het onderblok aan de zijde van de poelies ( vóórzijde).
    De zijde van de versnellingsbak zit "gewoon" hartstikke vast.

    Weet iemand of er een of meer paspennen of- bussen in het onderblok zitten, waardoor we de hele zaak niet los kunnen krijgen, zonder de versnellingsbak te moeten demonteren.

    Graag info.
     
  5. Slecht nieuws voor je, de bak moet ervanaf, anders krijg je het onderblok niet los
     
  6. #6 ffdf, 23 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2011
    Zit er dan , net zoals aan de poelie-zijde, ook een soort van flens op die de keerring op zijn plek houd, welke dan wss met een of meerder boutjes in het boven - én het onderblok geschroefd zit ? ?:nocheer:
    Heb je eventueel ook nog ergens een foto of fiche waarop de "constructie" zichtbaar is ?
    ik heb nl. al een hele tijd zitten rond neuzen op het www, maar zie nergens een foto of afbeelding, waarop dit zichtbaar is.:( :weetikniet:
    Als gevolg waarvan we ook niet verder ( kunnen) komen mede ook doordat op de foto's waar een motor op staat, eveneens het dubbelmassa-vliegwiel met starter krans ervoor zit. :td:
     
  7. Ik heb nog ff nagevraagd bij Ford, en IDD moet de bak los.:(

    Ik zet er dan meteen een nieuw dubbel massa vliegwiel op, kost wel wat:badgrin:, maar goed, hij ratelt al af en toe, en nu ligt ie toch open.
    Er staan inmiddels dan ook 275.000 km op de teller, dus het kan een keer.
    De koppeling heb ik bij ca. 250.000 km vervangen, dus dat viel ook wel mee, zeker omdat ie al meer als 100.000km gechipt is naar 136 pk en 370 Nm.( Lekker zoals bijv. afgelopen zomer met de aanhanger met 3 motoren er op en 4 personen erin naar Italië , berg op berg af constant op de 2e of 3e baan met ca. 100 à 110 op de teller, met toch een totaal gewicht van ca. 2600 kg, verbruik ca. 1 : 11,1, turbodruk constant ca. 1,5 Bar. Het kon gemakkelijk harder, maar ja blijft oppassen met de max. snelheid )
    Ook maar meteen beide krukas keerringen vervangen, ik weet niet zeker óf ze lekken, maar voor het geval dat .......BTW de keerring aan de bakzijde kost wel ff € 60

    Nog even de lang verwachte foto's van de uitgesleten/ versleten delen.
    De leiding op de 1e foto gaat in het Alu , haakse blokje ( O-ring afdichtingen) en loopt via een ander buisje verder naar de oliepomp.
    Door het constante trillen is het Alu blokje uitgesleten/uitgeslagen, evenals het stalen buisje welk er in uit komt, en was de afdichting niet meer goed, vandaar het huilend geluid.


    [​IMG]

    Het ALu blokje heeft zo hard "gerammeld" dat het stalen buisje gescheurd is.
    Het vertikale buisje waar de ander zijde van het blokje op zit was ook behoorlijk beschadigd, en moet dus ook vervangen worden. Zelfs als die buis niet beschadigd was, moet hij vervangen worden omdat de maten van de nieuwe buisjes anders zijn dan origineel.

    [​IMG]

    Op de 3e foto het buisje welk de voorgaande buis én het Alu blokje vervangen.

    [​IMG]

    Omdat het nieuwe buisje, evenals de buis die er nu op zit, op de oliepomp zitten in het "onderblok" , moet de hele zooi eraf:angry:
     
  8. Dit geintje heb ik ook gehad (zelfde type motor).
    Het kostte mij m'n oliedruk.

    Het ovaal afgesleten hoekstukje heb ik omgedraaid en nieuwe o-ringen erin. Dit gaat inmiddels alweer 110.000km mee. Als het uiteindelijk weer mis gaat zet ik er een op maat gemaakt stukje tussen (als het kan desnoods een verwarmingsfitting :-)

    Succes met het vervolg.
     
  9. En toen :? :oops: :confused:
     
  10. 136pk en 370nm?

    Da's 21pk erbij, maar daarnaast ook 120nm erbij???? Klopt dat wel?
     
  11. Ja hoor, klopt echt wel.:rock::dance:
    De box is instelbaar, en af- en ingesteld op de testbank ( Tuningcentre Geldermalsen :thumbs: ), de enige echte manier om te weten wat je doet:thumbs:
     
  12. Sjiek hoor! Behoorlijk koppel!

    Mijne wordt over 2 weken gechipt bij ATM, ga dan naar 140 pk en 300 nm.
     
  13. De 140 pk en ca. 350 à 380Nm is ook ongeveer de max. om alles op zeker heel te houden volgens de " geleerden".;)
    Bij mij blijft, wat slijtage betreft, in ieder geval alles binnen proporties.
    De koppeling heb ik (voor het eerst) bij 250.000 km vervangen:rock:
     

Deel Deze Pagina