1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Huilend geluid bij koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door robert-o, 26 nov 2013.

  1. Goedenmorgen Focus fans,

    Ik heb sinds gisteren een huilend geluid onder de kap vandaan, dit geluid wordt erg versterkt als deze boven de 2500 toeteren komt.

    Gister toen ik weg reed niets aan de hand, minuut later een schurend/schapend geluid van ong. 10 seconden. Ben nog even gestopt maar niets kunnen vinden.

    Daarna is het bij een koude motor een huilend geluid te horen. Als de motor warm is, is er niets meer te horen.

    Ook slaan de wijzers uit, bij het starten met koud weer. Dit is sinds een paar dagen.

    Enig idee wat het kan zijn en waar ik rekening mee moet houden?

    Betreft een Focus 1 fase 1 van 1999.

    alvast bedankt voor alle hulp!

    Gr. Robert
     
  2. Ik denk dat je dynamo zijn beste tijd gehad heeft, Klink als een lagertje wat niet meer lekker mee wil doen
     
  3. Ik had dit vorige week ook, bij mij was het de looprol van de multiriem achter de dynamo.
     
  4. Zat zelf aan de accy te denken toen de wijzers met koud weer uit begonnen te slaan. maar nu ik dit erbij heb gekregen wordt het een ander verhaal.

    Is er een (simpel) iets om te checken wat het precies is?
     
  5. Motorkap open en luisteren?
     
  6. Wat ik heb gedaan:
    Auto omhoog,
    Kapje onder de multiriem eraf (2 boutjes)
    Spanrol ontspannen (dop 17 erop)
    Multiriem eraf
    Met de hand voelen of er een rolletje knarst of kraakt en/of welke het is.


    dynamo test?
    Accu meten (12V als het goed is) met stilstaande motor
    Auto starten
    +- 14V op de accu meten? dan is je dynamo goed.
     
  7. idd pb contact hierover gehad met @Rickvh gaan hier even naar kijken...
     
  8. Ik ben benieuwd, mocht je hulp nodig hebben, laat maar weten
     
  9. Sorry voor het late antwoord, heb de auto inmiddels na laten kijken bij ene kennis, volgens deze persoon is de stuurbekrachtigingspomp lek. Deze lekt op de Multi riem waardoor deze vet en nat wordt en daardoor gaat janken/piepen.
    Dit verklaard ook waarom die dit (meestal) alleen doet als ie lang stil gestaan heeft, de olie lekt dan op een en dezelfde plek.

    Iemand hier al eens ervaring mee gehad?
     
  10. heb wel een keer een de slang van het reservoir lek gehad, (was de multiriem lekker langs aan het snijden) en bij mij hoorde ik hem in het begin ook "piepen"

    het reservoir was ook helemaal leeg dus reed ik niet verder en weet daarom ook niet of het weg was na een langere rit.
     

Deel Deze Pagina