1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoogte regeling MK1 fase1

Discussie in 'Interieur' gestart door Arnie, 26 jun 2010.

  1. Gisteren mijn auto voor de 3e x sinds zij in mijn bezit is laten keuren.
    Tot mijn grote verbazing werd de auto afgekeurd omdat de hoogte regeling van de koplampen niet werken.
    Nog nooit iets over gehoord en nu gaan ze moeilijk doen.
    Ik heb hier in 3jaar tijd nog nooit gebruik van gemaakt, dus ook nooit opgevallen.
    Na onderzoek is gebleken dat ik niet eens de motoren achterin de koplampen heb zitten. Ook gaan er 5draden naar de stekker van de koplampen, dus lijkt mij dat er ook geen aansluiting zit voor de motoren.
    Ik kan nu wel de schakelaar eruit halen en dan de regelaar bediening verwijderen.
    Maar hoe demonteer je de lichtschakelaar?
    Of heeft iemand anders nog een ander alternatief voor mij?
     
  2. Het eenvoudigste is om een lichtschakelaar zonder hoogteregeling te plaatsen. Deze zit alleen in een focus met af fabriek xenon. Deze zijn dus niet makkelijk gebruikt te vinden. Anders moet je de lichtschakelaar zelf helemaal uit elkaar halen om de hoogteregeling er uit te halen. Je zal dan met een lelijk gat in de lichtschakelaar blijven zitten.

    De lichtschakelaar er uit halen is vrij eenvoudig. Eerst moet je de panelen die rondom de lichtschakelaar zitten verwijderen (zit met schroeven en geklikt). Daarna kun je de lichtschakelaar er uit schroeven en de stekker losmaken.
     
  3. Voordat je wat gaat verwijderen, vraag eerst even na of je verplicht bent
    om hoogteregeling op jouw leeftijd vd auto te hebben, daar is namenlijk is
    leeftijdsgrens voor, is het geen bezwaar, dan kan je alles verwijderen, maar
    ben je verplicht om het te hebben, dan moet je het weer herstellen.
    Als het goed is heb je in je unit nog ergens een paar dunne draden lopen,
    daar zit een klein stekkertje aan, deze horen in je motortjes, als je die zoekt,
    ze worden in het Te Koop topic vaak aangeboden;)
     
  4. Indien de personenauto is uitgerust met een
    inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig
    aan de beladingstoestand kan worden aangepast

    moet deze inrichting goed werken.

    dat staat in laatste nieuwe apk dat je kunt vinden op rdw site
    http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rdw_erkenningen/apk_erkenning/APKregelgeving_per_1mei2009.htm
    dit houdt in dat zolang de dimlichtafstelling aanwezig is de auto afgekeurd wordt (leeftijd speelt dus geen rol)
    simpelste is inderdaad schakelaar vervangen en zonder problemen door apk komen

    dimlicht moet zijn afgestelt maar bij beladen auto kun je een boete krijgen van de politie ivm verblinde licht
    als er geen knop zit kom je dus gewoon door apk en politie doet er verder (naast mogelijke boete) niks aan
    als de bedrading aanwezig is kun je op sloop makkelijk stelmotoren vinden en monteren
     
  5. Dat klopt, als deze functie in een auto zit, heeft het de verplichting te werken!

    Wij hebben dit probleem ook, omdat we andere koplampen erin hebben, de auto is afgelopen jaar met een steekproef apk gekeurd, we hebben de tekentjes op het rolletje en op de schakelaar zwart gekleurd met watervaste stift!

    De keurmeester van de RDW zei, dat hij de auto er niet op af kon keuren aangezien hij niet wist waarvoor het rolletje diende.

    Dus gewoon lekker zwart kleuren !!

    Hij mag namelijk niet de stift eraf gaan kratsen :)
     
  6. Ik weet haast wel zeker dat het vanaf een bepaalde leeftijd verplicht is
    geworden in de gehele EU, dat geld ook voor een 3e remlicht....alleen jammer
    dat dat dan weer niet op de site van de RDW staat, er staat alleen indien
    aanwezig....
    Best een breed begrip, want wij hadden een Hyundai Excel uit 1996 waar het
    er al op zat, maar pas ergens rond 2000 is het volgens mij verplicht geworden
    voor de fabrikanten om het te monteren;)
     
  7. dat zou best kunnen, 3e remlicht is trouwens verplicht vanaf 1998 als ik me niet vergis, zit ergens in die richting,

    Maar ik denk dat dit de goedkoopste en snelste oplossing is voor Arnie!
     
  8. Hoogte verstelbare verlichting is vanaf 2001 verplicht in alle nieuwe auto's
     
  9. Robert,

    Dat is ook logisch, maar het gaat erom dat als er een oudere auto van voor 2001 op keuring gaat en deze heeft de functie erin zitten voor hoogteverstelling van de koplampen ( dimlicht ) dan is het VERPLICHT! ten alle tijden dat dit ook correct werkt voor de APK, anders mag de keurmeester de auto hierop afkeuren.
     
  10. Wat voor lampen heb je precies?
    Sommige koplampen hebben namelijk een soort plastic houder op de plek zitten waar eventueel een stelmotor past.
    Je kan dan een setje originele stelmotoren plaatsen; die zijn relatief goedkoop op de sloop te vinden. (of anders wel iemand op het forum.

    De lichtschakelaar zonder hoogteregeling is nieuw vrij prijzig, en gebruikt zeer lastig om aan te komen.
     
  11. Ik kan daar over mee praten gelukkig had 1 van de forum leden er nog 1 liggen voor mij :mrgreen: Ik had de knop er de eerste keer uitgesloopt. Maar sinds vorrig jaar is het verplicht dat als er een hoogteverstelling knop inzit moet deze werken ik ging dus ook voor gaas bij de keuring.
     
  12. Geweldig, wat een reacties allemaal. :D
    Ik kan geen losse draden vinden rondom de koplamp. Dus denk niet dat er draden aanwezig zijn. Momenteel zitten er originele koplampen in, maar heb hier ook een setje angel eyes liggen. Alleen hebben beiden geen stelmotoren erin zitten.
    Het is idd zo dat als er een bedieningspaneeltje inzit voor de hoogte verstelling, dat dit hoort te werken. Dit vind ik vrij logisch. Maar lang leve de RDW met de zogenaamde versoepeling van de APK eisen. (NOT)
     
  13. Arnie,

    Kleur dat rolletje gewoon eens zwart + het tekentje wat er naast staat van de hoogte regeling, dan kom je er zeker door heen, zo zijn wij er ook door heen gekomen :) en wij hadden een steekproef!
     
  14. Bobster,
    Ik heb gedaan wat jij zei. Zwart tekenen...
    Maar helaas vond de garage het nog steeds niet goed. Na lang zeuren heeft hij de auto toch goed gekeurd, maar de volgende keer moet het wel allemaal werken. Het zit er niet voor niets op.
    Heeft hij op zich een punt. Dus een jaar lang zoeken of naar een andere schakelaar of andere koplampen en kabels trekken.
     
  15. Arnie,

    Dat is raar want onze auto is steekproef goed gekeurt met de schakelaar zwart gekleurt, nja hij is iig weer een jaar verder! succes!
     
  16. betreffende de regel dat vanaf 2001 hoogteverstelling verplicht is
    is leuk om te weten maar geldt niet voor apk
    apk is iets anders als toelating van de auto's

    zelfde als je xenon hebt van een auto uit 2009
    de fabrikant is verplicht om sproeisysteem te installeren
    maar voor apk is het niet verplicht te hebben

    blijft toch altijd leuk
    politie, rdw en apk hanteren veel dezelfde regels maar de een doet iets anders erbij wat de andere niet doet
    politie en rdw doen niks met 4gas en roet
    dat hoort namelijk bij apk

    @bobster
    of je steekproef controleur heeft geen zin om het af te keuren of niet goed opgelet
    weet wel auto van kennis ontbrak een einddemper
    voor sommige zeggen afkeur
    maar apk technische is hij gewoon zelfde als steekproef goed gekeurd
    uitlaat is namelijk van voor tot achter dicht
    (laatste deel ontbreekt)
    maar ik denk wel dat hij soepel in was
    dit omdat auto van hem zelf was, met gedachte dat het volgend jaar demper onder zat
     
  17. nee soepel was hij niet, want hij heeft het zeker opgemerkt, maar omdat hij niet kon zien waarvoor het rolletje diende ( wat hij wel wist ) kon hij hem er niet op afkeuren ;) dat is btw de strengste RDW controleur die hier zowat in zuid limburg rond kachelt
     

Deel Deze Pagina