1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eric Camstra, 13 mrt 2023.

  1. Hallo Leden!
    Mijn Ford II 1.8 flexifuel verbruikt erg veel benzine makkelijk 14 l op 100 km, en daarbij loopt die als een zonnetje? Ik heb gehad dat het motormanagement lampje brandde, maar die brand niet meer nu de dynamo is vervangen. Iemand een idee? Dit is te gek zo'n hoog verbruik.
    Groet, Eric
     
  2. Redelijk dorstig inderdaad, al is de flexifuel motor niet de meest zuinige die ford gebouwd heeft. Zover ik me herinner
     
  3. Paul, de flexifeul hoort dus 1 op 14 te lopen en niet 1 op 7 (wat die van mij doet)
     
  4. :confused::confused: Weet je dat zeker, lijkt me wel heel erg veel nl. Is dat een gemiddelde over meerdere tankbeurten of is dit toevallig berekend op basis van één leeg gereden tank benzine?

    Ik ben geen bewust zuinige rijder en als die 14/100 voor jou het gemiddelde verbruik is over meerdere tankbeurten dan ga ik je dat niet na doen ook al rijd ik een RS (10.9/100 over 129200 Km). Het hoogste verbruik dat ik tot nu toe heb weten te behalen is 14.7/100 van vol tot leeg. Maar dan moet ik er gelijk bij zeggen dat dit gedurende een rit op de autobahn was, waar de snelheid lange tijd rond de 240 km/u lag met pieken tot 275. (km-teller) en ja dan lust die 2.3L wel een slokje :mrgreen:

    Als het wel een gemiddelde is over meerdere tankbeurten dan zou ik me wel wat zorgen maken, dit lijkt me verre van normaal. Geen lekkage?
     
  5. Hallo Joost,
    dit is wat de boordcomputer aangaf vanmorgen op het dashboard. Het begon vanochtend met 15 l op 100 km,(60 km rit) en op de terugweg (ook 60 km natuurlijk) was die teruggelopen naar 13,9 l op 100 km. Ik heb problemen gehad met het motormanagement lampje maar die brand niet meer.
     
  6. In dat geval zou ik het nog wat tankbeurten aankijken en de boel berekenen op basis van wat je tankt niet wat de bc aangeeft.

    Een goed gemiddeld verbruik krijg je pas na meerdere tankbeurten. Ook de bc heeft over het algemeen enige tijd (lees meerdere ritten) nodig om tot een redelijk gemiddeld verbruik te komen.

    Het verbruik gedurende een rit (actuele verbruik) laat ik voor wat het is, dat schommelt veel te veel. De huidige weersomstandigheden (kou en veel wind) helpen dan ook niet echt mee.
     
  7. Je verbruik op de boordcomputer is notoir onbetrouwbaar, gewoon meten bij de tankbeurt vs het aantal km's op je dagteller.
    Een handgeschakelde 1.8 moet tussen de 1 op 11 (veel korte ritjes) en 1 op 13 kunnen lopen (bij veel snelwegkm's)
    Mijn 1.8 gebruikt gemiddeld 1 op 12.5, maar ik rij voornamelijk lange afstanden.
    Op 98 E5 loopt hij beduidend zuiniger (en vlotter) dan op 95 E10

    1 op 7 is alleen denkbaar bij een automaat die veel korte stadsritjes in de kou maakt
     
  8. Heb je überhaupt een keer je gereden km gedeeld door de getankte liters aan de pomp? Lijkt er mijn inziens op dat ie een lange tijd stationair heeft gestaan ergens. Aangezien je verbruik terugloopt met 1.1 liter per 100km over 120 km.

    1 op 7 rijd ik niet eens met de :st:
     
  9. Nee, eerder vaak niet gebruikt, pas weer vanaf december. Maar zoals ik al zei, het motor management lampje heeft een tijd gebrand en is uit gegaan na een vervanging van de dynamo. Maar het verbruik blijft hoog
     
  10. Heb je m wel gereset dan? En hij staat niet toevallig op km/l nu?
     
  11. 1:14 is wel heel erg positief voor een Focus II 1.8 flexifuel
    maar zoals gezegd, de bc is een richtlijn en niet het werkelijke verbruik, je kan pas wat zeggen over het
    verbruik na een tankbeurt.
    En de buitentemperatuur doet ook een hoop, vorige week had die van mij moeite om in de buurt te komen
    van de 1:25 bij 54km/h op de cc, vandaag met de warme temperaturen zag ik de 1:31 voorbij komen, dus
    best grote verschillen
     
  12. Boordcomputer geeft, zoals boven geschreven, een indicatie.
    W il je weten wat je auto gebruikt dan zal je moeten gaan rekenen. Ik heb een Excel file die dat geheel automatisch doet zodat je alleen maar je tankgegevens hoeft in te vullen.
    Stuur, via een PB jouw e-mail adres en ik stuur je de file.

    ScreenHunter_122 Mar. 13 22.14.jpg
     
  13. Van Ford-auto's is bekend dat ze een hoog brandstofverbruik hebben, maar hij is veilig
     
  14. Hoe is je rijstijl? Hoe is de staat vh onderhoud? Al een CO2 meting laten doen? Automaat of handbak? Hoe is de auto geladen? Welke maat wielen heb je? Lopen de wielen allemaal vrij? Banden op spanning? Zoals je leest allemaal variabelen die van invloed zijn op het verbruik.

    De Focus MK2 1.8/2.0 zijn geen zuinigheidswonders. Bij normaal gebruik (dus niet knallen etc.) zal je verbruik ergens rond 1 op 11 1 op 12 zitten. Ga je knallen, dan is 1 op 8 ook haalbaar.
     
    Eric Camstra vindt dit leuk.
  15. #15 Eric Camstra, 14 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2023
    Hoi Marco,
    Antwoorden op je vragen/ opmerkingen
    Rijstijl - rustig
    Staat van onderhoud - matig
    CO2 meting - alleen bij APK
    Automaat of handbak - handbak
    Belading v/d auto - ongeladen (behalve mijzelf)
    Wielmaat = 16 205-55
    Lopen de wielen vrij - volgens mij wel
    Banden op spanning - ja
    Verder problemen gehad met het motor management gehad (lampje is maar of het weg is is de vraag)
    Eric.
     
  16. Mijn MK2 station met 1.8 Duratec verbruikt rond de 1:11,5 op LPG dus dat vind ik nog vrij zuinig vergeleken met mijn vorige auto, een Volvo 340 uit '86 met hetzelfde verbruik op LPG en die had maar een 1.4 motor
     
  17. Duidelijk. Dat storingslampje js uit te lezen. Als er geen storing meer is, dan is ie weg, wellicht dat de laatste datum er nog in staat.

    Hoe lang heb je de auto in bezit? Ben je net de nwe eigenaar of heb je ‘m al langer? Als je ‘m langer hebt, is de auto ineens meer gaan verbruiken?

    Anderzijds je zegt dat de staat van onderhoud matig is. Misschien beginnen bij een fatsoenlijke onderhoudsbeurt.
    Nwe olie incl. filter, nieuw en schoon luchtfilter, nwe bougies etc.

    CO2 meting laten doen, mocht nou blijken dat je lambdasondes niet in orde zijn (motorstoringslampje…) dan heb je wellicht ook een oorzaak voor het hoge verbruik. Een slecht werkende katalysator kan dat ook veroorzaken.

    Ohja, motor komt wel goed op temperatuur?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Hoi Marco,
    #1 Mbt dat storingslampje, daar hij niet meer brand kan ik daar later wel naar kijken, uitlezen is mbv een buurman wel mogelijk.
    #2 Ik heb de auto 1.5 jaar. gebruik hem sinds jan. weer daarvoor hoofdzakelijk bedrijfsauto
    #3 Een beurt is iets waar ik mee bezig ga, hoewel lastig zonder brug of id (vanwege het filter)
    #4 Er is een opm gemaakt over een of andere klep (bij de kat ?) gemaakt bij de APK (maar het lampje brand niet (meer)
    #5 Motor komt goed op temperatuur, loopt als een zonnetje

    Met andere woorden ik ga hier mee bezig,

    Dank aan alle voor de goede adviezen, ik kan hier wat mee.
    Groet,
    Eric Camstra
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Ik heb bij mijn vorige focus mk2 een soortgelijk probleem gehad met extreem hoog verbruik.

    Het viel mij op dat de temperatuur niet op de normale stand kwam tijdens een lange rit. Uiteindelijk bleek de thermostaat de boosdoener te zijn. Nadat deze was vervangen voor een nieuwe , was daarna mijn verbruik weer wat ie normaal altijd was.

    Dus even checken ofdat jouw focus op temperatuur komt, mocht dat niet zo zijn dan zou het een defecte thermostaat de oorzaak kunnen zijn.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina