1.8 TDCi 100pk Hoog toeren bij doortrekken

Discussion in 'Performance' started by Leppie, Nov 16, 2014.

  1. Hopelijk is er hier iemand die het probleem herkent of wellicht een idee heeft.
    Zodra ik in de vijfde versnelling rijd met ongeveer 100 km en het gaspedaal intrap om in te gaan halen dan lijkt de motor wel ineens te ontkoppelen en schiet hij ineens door tot 4000 toeren, als ik dan het gas loslaat valt hij weer terug en pakt hij weer op.
    Ik heb dit ook al even in lagere versnellingen geprobeerd met hetzelfde resultaat.
    Het is een FoFo 1 mk 2 uit 2004 met een 1.8 TDCI met 330000 op de teller.
     
  2. De symptomen die je hier beschrijft duiden op een doorslippende koppeling.
     
  3. Typisch de kenmerken van een versleten koppeling.
    Als de originele er nog in zit, vind ik dat erg netjes met die km-stand.
     
  4. #4 Leppie, Nov 16, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2014
    De koppeling en alles wat erbij hoort is ongeveer 15000 km (En dat zijn bijna alleen maar snelweg kilometers) geleden vervangen voordat ik hem kocht, toen heb ik er ook al een hoop gedoe mee gehad.
    En in Duitsland hebben ze afgelopen zomer bij onderzoek naar wat later een gebroken schakelkabel was nog de koppeling cilinder vernaggeld welke dus ook pas nog vervangen is.
     
  5. En dat weet je zeker?
     
  6. Wat nog zou kunnen is dat er remvloeistof of olie op de koppelingplaten lekt waardoor deze nu vet zijn en hierdoor doorslippen.

    Ik vrees dat er weinig anders op zit als de versnellingsbak er af halen en daarna kijken wat het probleem is met de koppeling.
     
  7. @ Gertjan, ik vertrouw de garage genoeg om hier vanuit te gaan.
    @ JW, ik denk dat het van de week maar weer eens een tripje naar de garage wordt.
     
  8. Hmm op weg naar huis vanavond nog eens geprobeerd een nu geen problemen, kan dit te maken hebben met het dicht zetten van de EGR? Ik heb nu wel weer een motor lampje branden met een P2263 storing, maar daarvoor ben ik al vaker bij de garage geweest ook voor dat de EGR dicht zat, toen zat het asje van de turbo regelklep vast, dikke kans dat die nu echt stuk is natuurlijk.
     
  9. Toch zal als de motor meer toeren maakt en de auto niet sneller gaat rijden de koppeling slippen. De reden waarom is dus niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat een ritje naar de garage waar ze de koppeling hebben vervangen geen kwaad kan. Klinkt als een garantiegevalletje.
     
  10. #10 kolere, Nov 17, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 17, 2014
    Toerental van de motor is mechanisch verbonden via de versnelling met de wielen. Wanneer het toerental dus oploopt terwijl je weinig versnelt is de enige oorzaak een probleem dat koppeling gerelateerd is. Egr en turbo hebben hier iks mee te maken.
     
  11. Even een update, koppeling is toch er vervangen al was dat 25000 km geleden ook gedaan, vermoedelijk heeft deze heel erg op zijn donder gehad door het breken van een schakel kabel toen we op vakantie waren in Duitsland.
    Verder heb ik nog even een spuitbus turbo reiniger door de inlaat gegooid en de auto rijd beter dan ooit tevoren, pakt nu goed op een heeft weer de kracht en snelheid die ik gewend ben van een dergelijke auto.
     
  12. Dan is het misschien nog wel aardig als je de intercooler een keer schoonmaakt aan de binnenkant.
     
  13. Dat heb ik pas geleden al gedaan, de auto is nu weer helemaal in orde voor zover ik kan merken, hij tijd als en zonnetje, trekt vlot op en telt ook goed door van 100 naar 120
     

Share This Page