1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog stationair toerental

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlackPantherFocus, 7 feb 2008.

  1. Vorige week heb ik het gasklephuis eens losgemaakt en gereinigd i.v.m. het soms traag reageren op het gaspedaal.

    Na montage doet het fenomeen zich voor dat, als je de koppeling intrapt, onder het rijden het stationair toerental eerst op 1900 t/min blijft hangen vlak daarna afzakt naar 1300 t/min en daarop blijft ongeacht de snelheid.
    Op het moment dat ik afrem en tot stilstand kom zakt het toerental naar z'n normale stationair toerental maar pas op het moment dat ik echt stil sta.
    Onder het rijden is het toerental gewoon overeenkomstig de snelheid.
    De gaskabel staat niet strak in normale rust-stand van het gaspedaal en de gasklep is gewoon gesloten.
    De min pool van de accu al meerder keren los gehad maar dit had verder geen effect ; ook nog geprobeerd om de ECU opnieuw in te leren maar dat had ook geen effect.

    Mijn vermoeden is dat de gaskleppositie sensor een verkeerd signaal afgeeft, zou kunnen zijn dat er remmenreiniger in is gekomen en dat ie dat niet echt 'lekker' vindt.

    Iemand verder nog ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn ??
     
  2. ja lastig zo te zeggen carterventilatieklepje/slangen nog goed (scheuren geregeld en klepje blijft open staan) als dat allemaal goed is even laten uitlezen bij de dealer
    voordat je delen gaat vervangen wat niet nodig is
     
  3. Hele carterventilatie slangenstelsel en klep (vervangen (€ 8,00)) al los gehad i.v.m. hoog olieverbruik maar dat was allemaal wel goed.
    Vacuumslangen zien er ook goed uit.

    Ben inderdaad van plan om de software maar eens uit te laten lezen om te kijken of hier iets uitrolt.

    Heb nog wel een nieuwe pakking voor achter het gasklephuis bestelt (€ 6,00 ofzo) om eventueel valse luchtaanzuig uit te sluiten
     
  4. Ik heb min of meer hetzelfde als BlackPantherFocus.

    Bij gasloslaten en het intrappen van de koppeling loopt het toerental tijdens het uitrollen van de wagen de ene keer terug naar ong. 800 toeren terwijl dit ook wel eens blijft "hangen " op ong 1100 toeren. nadat de auto tot stilstand is gekomen zakt het toerental alsnog terug naar dr 800 toeren.

    Ik vond dit ook al vreemd. Ben er echter nog niet mee naar de dealer geweest.

    Groeten Caspar
     
  5. Heb ik ook!
    Sinds ik de auto heb de ene keer vaker dan de andere keer.
    Ik heb het carterventilatie klepje al vervangen is wat minder geworden maar het is nog niet weg.
    Ik had begrepen dat zodra je je koppeling intrapt de sensor in de bak het toerental naar beneden gooit.
    Correct me if i`m wrong!
     
  6. Heb je de gaskleppositiesensor eraf gehad? Zo ja, dan is die misschien niet goed terug geplaatst. Het nokje van de sensor moet goed in de nok van de gasklepas vallen (aan de goede kant).
     
  7. Ik heb dit probleem dus ook zelf zo erg dat mijn toerental naar de 4000 toeren schoot en dat hij soms zelf uit zich zelf reed zonder dat ik gas gaf.
    Beetje gevaarlijk wel als je op een bocht of rotonde komt aanrijden.

    Van het weekend gasklephuis gereinigd en nog wat andere zaken gereinigd en hem laten uitlezen wat geen foutmelding opleverde. Nu is het wel wat minder maar nog steeds niet weg.

    Wat kan ik nog meer doen ???
     
  8. Ik heb 'em er inderdaad af gehad maar de sensor is redelijk hufterproof gemaakt ; de draai-range van de sensor is ruim 90 graden en het nokje past er maar op 1 manier op dus eigenlijk onmogelijk om hem er verkeerd op te zetten.
    Ik heb nog wel de pinnetjes, zover mogelijk, een beetje opgeschuurd en het toerental is wel een klein beetje gedaald naar zo'n 1100 toeren.
     
  9. Hebben jullie de ecu al eens gereset na het reinigen van het huis??
    dit is dus wel aan te raden :!: :!:
    Hij moet nu weer inleren dat er een schone huis op zit :idea:
     
  10. En het gaskleppenhuis heb je wel weer goed gemonteerd ? Niet dat hij valse lucht ergens pakt.
     
  11. Ik was er van overtuigd dat m'n gaskleppositiesensor geen goede waardes doorgaf dus ik heb de gok genomen en een nieuwe aangeschaft, maar helaas het probleem was niet verdwenen, sterker nog, hij zat weer vrolijk op 1900 toeren te janken.

    Speedsensor : vast niet, waardes in de auto zijn goed.
    Valse lucht : her en der al wat rond gespoten maar geen verandering in toeren.
    Temperatuursensor : vast niet, waardes in de auto zijn goed.

    Heeft iemand nog dezelfde ervaring + oplossing ?
     
  12. Misschien eens je luchtomloop/stationairklep demonteren en schoonmaken.
     
  13.  
  14. Heb gisteren de hele mikmak nog eens losgehaald en tevens de stationair regelklep schoongemaakt maar er zijn geen veranderingen opgetreden.
    Daarvoor nog even gereden met losgekoppelde VSS ; het toerental gaat dan, welliswaar iets aarzelend, wel naar z'n stationair toerental, maar dat is ook normaal volgens mij.
    De computer ziet waarschijnlijk geen signaal alszijnde 0 km/h dus dat is precies hetzelfde als je tot stilstand komt, verder is de snelheids aanwijzing in de auto normaal dus ik denk dat de VSS wel goed is.
    De IAC (stationair regelklep) is, neem ik aan, modulerend dus het kan zijn dat deze blijft hangen en teveel lucht doorlaat maar waarom hij dan wel werkt als je stilstaat vat ik juist weer niet.

    Klopt inderdaad ; bij koppeling indrukken gaat ie naar 1900 toeren, gooi ik em dan uit z'n versnelling en laat de koppeling weer opkomen dan gaat ie naar 1300 toeren, maar hoe dat zit ben ik nog niet uit
    Wat me wel opviel gisteren toen ik de gasklep nog eens bekeek is dat de klep niet volledig afsluit, d.w.z. er is aan de boven -en onderkant wel een luchtspleet te zien maar of dit nu normaal is of niet, geen idee ?!?
     
  15. Als ik het goed heb moet de gasklep helemaal sluiten. Ik zou de gaskabel eens opnieuw afstellen.
     
  16. Hey iedereen,

    Ik heb ditzelfde probleem en ook geen oplossing hiervoor. Ik ben gisteren naar de dealer geweest om een afspraak te maken om de auto uit te laten lezen. De kerel van de ford dealer gaf aan dat bij hte uitlezen weinig zou weergeven. Hij zei dat dit probleem was op te lossen door het uitvoeren van "reinigingswerkzaamheden" Waarschijnlijk maken ze dan de gasklep schoon denk ik. Ik ga volgende week vrijdag terug en hoop dan een oplossing voor dit te hebben.
     
  17. hoge rpm

    Heb ik ook last van. heb een Focus '99.
    Bij een koude start blijft de toerenteller een tijdje op 1100.
    Het ergste (irritantste) is als ik moet stoppen bij een kruising.
    Alles gaat goed tot het moment dat ik de koppeling intrap, dan gaat
    de toerenteller standaard naar 2000. Zodra de auto stilstaat zakt het toerental tot normale waarde. Als de motor wat warmer is dan start de motor zonder dit probleem.

    Gr Jason
     
  18. Ik heb ook hetzelfde probleem, Zijn er inmiddels al mensen met een oplossing? ( dus die nu helemaal van het probleem afzijn? )
     
  19. Als het goed is mijn focus nu in orde..........software geherprogrameerd en gebruik van injectiereiniger heeft het gedaan.
    Super.....tenminste tot nu toe.
     
  20. Ik ben bij mijn Focus tot een ( hoop ik ) verhelderende conclusie gekomen.

    Mijn toerental blijft alleen hangen in de volgende situatie:
    Wanneer ik voor het eerst op de dag mn auto start werkt alles top. Het toerental zakt niet bijster snel ( maar dat hoort bij de Focus ) maar het blijft never nooit hangen op 1800 toeren wanneer je de koppeling intrapt.

    Nu is het zo dat als ik mn auto stilzet bij de supermarkt o.i.d. en dus de motor uitzet en deze binnen 0min t/m ±90min weer start, dat daar de ellende begint. Na het starten zakt het toerental ( na wat getwijfel ) naar normale waarden. Maar wanneer ik ga rijden en bijv. na 100 meter al mn koppeling weer intrap, blijft het toerental wel hangen op 1800tpm. Dit is daarna niet meer op te lossen door de motor weer opnieuw te starten, maar verwijnt pas weer nadat de auto minimaal 2 uur stilgestaan heeft.

    Dus kort maar krachtig:
    -Bij de eerste keer starten van de auto gaat alles goed en kan ik mn tank leegrijden zonder problemen.
    -Bij de 2e en volgende keren starten ( binnen 2 uur tijd ) blijft het toerental, wanneer je onder het rijden de koppeling intrapt, hangen op 1800 toeren en zakt het pas weer als de auto 2sec stilstaat.


    Dit lijkt mij eerlijk gezegd een probleem wat met een sensor te maken heeft. Wie kan mij hier meer over vertellen en herkent dit probleem exact??

    PS. De het gaat dus niet alleen fout als de motor pas echt warm is want als ik binnen 2 minuten vanuit koud, de motor 2x start, is het probleem ook aanwezig.

    Wie kan mij verder helpen?
     

Deel Deze Pagina