Hoog olieverbruik (1L+ op 1000km)focus 1 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Acheron538, 22 mei 2011.

  1. Maar er wordt onderscheidt gemaakt in Zetec en Duratec. Ergens zal er dus een verschil zitten. En het lijkt mij stug dat het alleen maar een naamswijziging is.
     
  2. gewoon 10W40 in doen. En als je gaat reinigen zijn er hier zat mensen in geinteresseerd, hou ons dus op de hoogte!
     
  3. Weer een update:

    Ben terug naar de garage gegaan, en deze hebben het bij de focussen die ze in onderhoud hebben nog niet meegemaakt. Hij zou contact opnemen met een dealer, aangezien ze een garage van alle merken zijn. Mocht het redelijk eenvoudig op te lossen zijn, zouden ze dit ook kostenloos gaan doen (ondanks dat ik geen garantie heb, maar heb hem voor de verkoop nog wat vragen gesteld over de motor). Zou het niet één enkel ding zijn waar het aan kon liggen, dan zou ik een andere auto krijgen!

    Al met al kom ik er gelukkig nog goed vanaf, vooral ik nu gelezen heb wat het allemaal kan zijn en wat er voor gedaan moet worden.

    Tevens verbruikt hij nu al 1L op de 700Km, en heb ik al redelijk excessief gereinigd. Dit mag dus allemaal niet baten. Ook heb ik een nieuw draadje gepost op het forum, over de CV.

    Bedankt allemaal!
     
  4. Nog redelijk geluk gehad dat ze je willen helpen, heb het zelf ook een keer meegemaakt dat ik een auto kocht en bleek dat deze 1 liter per 100km olie verbruikte.
    Garage weigerde elke manier van medewerking, uiteindelijk rechtzaak geworden waar ik de kompleet gemaakte kosten terug kreeg :cheer: met 200€ winst :P
     
  5. Soheilmd@ Is er toen een nieuwe motor ingekomen dan?
     
  6. Ja heb toen met een kameraad de motor zelf vervangen
    Ps: was geen ford hoor ;)
     
  7. Laat je ons wel even weten hoe het afgelopen is ...
     
  8. #28 Don van der Deijl, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2014
    Ik heb er ook eentje . Gelukkig niet mijn hoofd focus maar mijn HOBBY focus. Van de hobby focus was een klep verbrand. Kop er af , nieuwe klep, gelijk nieuwe distributie en gaan dat ding.
    160 k op de teller.
    Rijden dat ding niet normaal , stuk vlotter dan mijn hoofd focus. Zat nog te denken om de motor te wisselen TOT ik de olie ging controleren. Yup niets meer op de peilstok na een 2 tal weken rijden. Moest 2 liter bij.
    Heb nu wat ATF bij de olie gedaan en hoop dat de zaak wat los komt.
    Mijn eigen focus even oud maar met een dikke 100k meer verrbruikt bijna geen olie, alleen bij extreem belasten een beetje.
    motoren uit hetzelfde jaar.
    Wel schiet mij maar lek. Ik ga er gewoon 15 W 40 bij doen een vol synthetische is gewoon te duur bij een dergelijk gebruik.
    Vind het heel extreem dat er echt geen pluim te zien is, blok is droog, klepseals zijn vervangen dus moeten de schraapveren wel oorzaak zijn.
    Wilde van mijn eigen focus de klepseals gaan vervangen en de boel gaan reinigen van binnen maar ik laat hem nu dus lekker dicht.
     
  9. Don gooi er geen 15W40 in.... Het is geen diesel he.

    Lars heeft een tijd terug de Fiesta van zijn zusje (MK6 met 1.6 16v zelfde als de Focus I) geflushed met Forte Motorflush en bij de nwe olie top end treatment gebruikt. Dit ivm. het olieverbruik, sindsdien is het olieverbruik nagenoeg niks.

    Wij hebben het vermoeden dat het verbruik ontstaat door verkleving van de zuigerveren. Door het reinigen gaat de rommel eruit.

    Misschien eerst dat proberen voordat je er tractor olie inkiepert?
     
  10. #30 Don van der Deijl, 2 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2014
    Ik ga dadelijk remvloeistof op de zuigers in laten trekken voor een paar uur.
    Dat heb ik bij mijn eigen focus ook gedaan icm met motor reiniger en het verbruik is gewoon heel laag.
    Ik was niet van plan ALLEEN 15 W 40 er in te doen :) maar slechts om bij te vullen.
    Heb sterk het vermoeden dat de klep ook defect is geraakt door verbrande olie resten aldaar . Hetgeen ik alleen zo apart vind is dat beide motoren uit hetzelfde jaar komen exact hetzelfde type en de een dus wel en de ander niet en dat er echt niets te zien is , geen pluim geen vlek niets. Probleem met FORTE is dat het alleen via de garage is te krijgen en ik geen garage kan vinden welke het heeft.
     
  11. Olie verbruik niet via de kleppen, mooi gekleurde bougies. Ik begrijp echt niet dat zoveel olie niet zichtbaar zou moeten zijn op de bougies of uit de uitlaat.
    Dadelijk een stuk rijden om de remvloeistof en de atf uit het systeem te krijgen wat een behoorlijke pluim zal geven.
    Ben zeer benieuwd naar het verbruik daarna .
     
  12. Forte kun je gewoon bij de dealer halen
     
  13. Ik was vandaag bij Ford Dordrecht en vroeg of hun het olieverbruik bekend was.
    De beste man noemde hooguit 2 gevallen van ALLE focussen.
    Ben maar niet over FORTE begonnen .
    Ik kijk het van de week even aan, olie is weer git en git zwart met een kwart liter ATF er in
     
  14. Olie verbruik lijkt minder nu met toevoeging van ATF. Heb hem flink op zijn staart getrapt . Misschien dat het ook meespeelt dat de auto lang had stilgestaan . Ben er wel klaar mee , hij staat te koop voor weinig . Op naar het geheel in orde maken van de hoofd focus ( koppeling , as hoezen, fusee kogels enz enz)
     
  15. ford dordrecht kan je beter rechts laten liggen en doorrijden naar wensveen Alblasserdam, als je niks nieuws heb gekocht bij ardea dordt ben je helemaal niet boeiend voor ze ;)
     

Deel Deze Pagina