1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog Brandstof verbruik 1.0 ecoboost 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 6 dec 2020.

  1. @Leon Focus
    geeft niks. Toen ik 225 wouw intypen dacht ik, he wacht de 8 zit daar boven haha.
    Kun je ook ongeveer zeggen wat het extra aan verbruik was volgens je cruise control meter.
     
    Baseman vindt dit leuk.
  2. ja met 17 inch 215 zomerband, haalde ik bij 80kmu gps 1:25 bc met +- 20 graden celsius
    met 18 inch 235 zomerband zo rond de 1:23 bc
    met 225 ergens tussen de 2 in, maar alles meet ik bij +- 20 graden dan rijd ie t zuinigst.
    heb mn banden wel vrij hard opgepompt zo rond de 2.8
     
  3. Heb het in dit topic nog niet voorbij zien komen... maar de meest voor de hand liggende (en eerste) optie waar ik aan denk is: Heb je de bandenspanning gecontroleerd?
    Als je op een te lage spanning rond rijdt kan dat zo een aantal km's op een liter schelen.
     
  4. Dat zou normaal toch die de auto gedetecteerd moeten worden?
     
  5. Ik heb hier zelf geen ervaring mee (ben pas net focus eigenaar) maar ik neem aan dat er bepaalde marge cq. 'bewegingsvrijheid' wordt gehanteerd door het systeem, zodat wanneer je een andere spanning aanhoudt dan voorgeschreven wordt om wat voor reden dan ook, niet ineens alle toeters en bellen af gaan.
    Dat gezegd hebbende kunnen de banden op een lage spanning staan, wat nog binnen de threshold van het alarmeren is, terwijl dit wel invloed heeft op het brandstofverbruik.
     
  6. @Sander13
    Vanaf focus mk3 zit er lage bandenspanning detectie op.
    mk3 heeft het via abs/esp computer. Dat wil zeggen dat hij naar snelheid van het wiel kan merken of je met lage bandenspanning rijdt.
    als je rechtuit rijdt en ziet dat op 3 wielen 300rpm gaan en 1 wiel 330rpm. Dan weet de computer dat degene die sneller draait lagere spanning heeft.
    De enigste keer dat ik dit heb gehad was de bandenspanning 2.2bar. Ingesteld op 2.5bar, netjes lage bandenspanning melding wanneer hij 0.25bar gezakt was
    Dit systeem moet je dan ook na het op spanning brengen van je banden resetten en in leren door middel van te rijden.
    nadeel als alle 4 banden tegelijk zakken in spanning kan het nog voorkomen dat je met 4x1.5bar rondrijd ivm hij alleen naar verschil tussen elkaar kan kijken

    Na mk3.5 is er TPMS op gekomen. Dit ivm het verplicht wordt door de overheid om deze optie standaard erop te hebben.
    Deze werkt met sensoren in de band die temperatuur en bandenspanning meten. Deze hoeven nooit gereset te worden, ivm ze zelf meten of de spanning dan wel goed is.
    De sensoren leer je 1x in op de auto. Begin was puur melding later kon je ten alle tijden je spanning op welke manier dan ook zien.
    lage bandenspanning is 0.25bar en bij 0.5bar geven ze vaak aan dat je band lek is.

    Denk dat ik zelf altijd al te vaak bandenspanning check. Dit omdat ik nog nooit banden op spanning heb gezet en daarna zag dat de verbruik minder is geworden.
    Je moet denk echt met 1bar rondrijden om hogere brandstofverbruik te krijgen. Dat dan ook op meerdere banden lage spanning
     
  7. toch nog even een aanvulling/vraag Werner,
    dit systeem hebben wij ook op de MK2 maar na resetten hoeft er niks ingeleerd te worden.
    er zal altijd een melding komen wanneer de bandenspanning met 0,5 zakt ongeacht of het in 1 band of in alle 4 tegelijk is.

    ik moet wel degelijk de bandenspanning resetten als ik mijn banden op spanning breng.
    er moet weer een 0 meting plaatsvinden in de sensoren.
    bij mijn weten kun je bij Ford geen extra dingen zien als bandenspanning of temperatuur.
     
  8. Ik denk het niet. Het bandenspanningscontrole systeem is om je te waarschuwen voor een lekke band, dus als 1 band plotseling een lagere spanning heeft. Als alle 4 de banden een te lage spanning hebben maar er onderling geen verschil is zal het systeem volgens mij niks melden. Er is volgens mij geen vaste ondergrens (bv 1.8 bar) waarop het systeem aanslaat.
     
  9. ik denk het dus wel, op het moment van resetten maak je weer een 0 meting waar de band/sensor van uit gaat.
    als die gaat afwijken dan komt er een melding, ongeacht welke band of hoeveel banden dat zijn.
    de grens waar die op detecteerd is volgens mij 0,5 bar, of je banden nu gereset zijn met 1,5 of 2,8 bar, dat maakt niks uit.
    wat Werner ook zegt, restten en dan berekend die de omwentelingen (hij bedoelt dat met inleren volgens mij) wat de waardes zijn om van uit te gaan. (in dit geval zegt Werner 300 tpm per band)
     
  10. Ik denk dat je gelijk hebt. Het boekje zegt "Een waarschuwingslamp gaat branden wanneer de bandenspanning van een of meerdere banden aanzienlijk onder de juiste bandenspanning ligt." Dus inderdaad als er een bepaalde drempelwaarde overschreden wordt. Staat helaas niet bij hoeveel "aanzienlijk" is.
     
  11. volgens mij is het 0,5 althans dat was bij de DDS van Skoda het geval weet ik uit ervaring.
     
  12. Dit is het idee wat ik bedoelde over te brengen. Stel je laat je wagen een aantal dagen / weken stilstaan en er is evenredig lucht uitgelopen, zou ik in theorie kunnen snappen dat je hoger verbruik hebt.

    Of dit bij 0.3 bar lager merkbaar is of bij 1.5 bar lager weet ik niet, heb ik geen ervaring in dus wellicht is het zoals @truckerowerner zegt:
     
  13. @gerardTDCI
    MK2 van mij had het niet en heb het ook niet eerder tegen gekomen, mogelijk op MK2.5
    of bepaalde jaar/trim line.
    Op rally edition zat namelijk niet op, ook geen esp.
    Heb je mk2 met esp dan zou het zomaar eens kunnen, durf dat zelf niet te zeggen.
    Of TPMS toen al optie was durf ik zo niet te zeggen

    Zou zomaar kunnen dat DDS van skoda pas bij 0.5bar melding geeft van lage bandenspanning. Is puur wat fabrikant instelt.
    300rpm (ongeveer 22kmh) is maar een voorbeeld geweest. Gaat om dat het in deellast is.

    DDS-systeem werkt via ESP computer. dit zal idd altijd gereset moeten worden nadat bandenspanning is gewijzigd.
    TPMS systeem worden de sensoren worden ingeleerd/aangemeld op de auto, tijdens aanmelden van de 4 sensoren zet je ook in wat de spanning moet zijn. Hierna bij wijziging van bandenspanning zal sensor direct de juiste spanning meten. Melding van lage bandenspanning verdwijnt dan ook.
    Zelf weet ik dat met forceer/uitlees tool direct op sensor continental bandenspanning en temperatuur aangeeft.
    software van auto ligt eraan hoe hij dit weergeeft. MK4 kan via de app de spanning weergeven zover ik elders heb gelezen.

    @Sander13
    Precies als met DDS alle 4 zakken dan zal het systeem niet zien als de spanning te laag is. Dit systeem kan maar op 1 band te lage bandenspanning geven
    Met TPMS moet je rijden, na bepaalde snelheid komen ze online. Deze geeft exact de bandenspanning aan. Zijn alle 4 onder bepaalde waarde. Krijg je melding op 4 banden te lage spanning heeft.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Net 44,2L getankt en heb er 467km mee gereden. Is dit normaal voor een 1.6 ecoboost?
     
  15. Lijkt mij een tikkie hoog. E10 of E5?
     
  16. Normaal lijkt mij dit niet. Maar het kan natuurlijk ook aan je rechtervoet liggen....:)
     
  17. Euro98, vorige tankbeurt was 9-1-2021. Volgens mij wel geen snelweg gezien. Ik rij vrij normaal niet volgas ofzo wel wat vlotter
     
  18. Voornamelijk korte stukkies? Ja dan kan 't wel kloppen denk. zeker gezien de temperatuur en 't weer van de laatste tijd.
     
  19. Het is wel vrij veel voor een 1.6 Ecoboost maar gezien het feit dat een hoop mensen vanwege alle Covid-19 perikelen veel kleine afstanden rijden en dan meestal ook nog in stedelijk gebied (woonplaats verkeer), verbaast het verbruik me niet.
    Nu weet ik wel dat ik het verbruik van de RS niet kan vergelijken met dat van een 1.6 Ecoboost, maar ik zie precies hetzelfde. Normaal verbruikt de RS ongeveer 1:9,5 - 10.0 de laatste tijd is dat echter 1:7,3 vanwege veel korte stukje in de woonplaats. Vorige week heb ik echter weer wat grotere stukken gereden, veel snelweg kilometers en dan is het verbruik weer 'normaal' 1:9,8.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  20. Toen ik hem kocht gaf de boordcomputer 8,9/100 aan sinds ik hem heb krijg ik hem niet hoger dan 8,3/100
     

Deel Deze Pagina