1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCI 140pk Hoger verbruik op autosnelweg

Discussie in 'Performance' gestart door Darks, 17 dec 2014.

  1. Gegroet,

    M'n Focus 3 van 2013 heeft intussen al de 40.000km bereikt en ik ben er zeer tevreden van. Tot nu toe geeft de boordcomputer een verbruik aan van 5.9 liter / 100 km, wat helemaal niet slecht is.

    Sinds kort heb ik ander werk en doe ik echter 90% autosnelweg, vroeger reed ik meestal 70 en 90 km/u gewestwegen. Nu valt het me eigenlijk wel wat tegen dat ik mijn verbruik aanzienlijk zie stijgen op de autosnelweg, zelfs met cruise control geactiveerd op een snelheid van 130 km/u. Het actuele verbruik stijgt al snel boven de 7 liter.

    Ik herinner mij dat ik met mijn 1.6 TDCI in mijn vorige Fiƫsta aan deze constante snelheid net mijn verbruik zag dalen naar ongeveer 5.5 liter en ik had verwacht dat een 2.0 TDCI zeker nog minder moeite zou hebben om een constante snelheid te behalen op de autosnelweg.

    Verder wil ik even duidelijk maken dat ik dit verbruik nog steeds als vrij normaal beschouw, ik had enkel iets beter verwacht gezien de omstandigheden. Zijn er mensen die me hier een verklaring voor kunnen geven en eventuele tips om het verbruik op de autosnelweg te drukken? Kan een deftige chiptuning hier misschien wat positieve invloed op hebben?

    Alvast erg bedankt :)
     
  2. Kleine tip ;) minder snel rijden.
     
  3. Het verbruik neemt inderdaad snel toe met de snelheid. Heeft allemaal met de luchtweerstand te maken. Het benodigde vermogen neemt met de derde macht toe ten opzichte van de snelheid. Mijn focus met 100pk haalt 185km/uur (volgens Ford). Een Bugatti Veyron heeft maar liefst 1000pk nodig om 400km/uur te halen. Dus 10x zoveel vermogen om 2,2x zo snel te gaan...
    James May legt het hier uit: http://www.topgear.nl/video/s15-e05-c01-01-bugatti-veyron-super-sport (vanaf 2min20 ongeveer).

    Een beetje langzamer rijden kan al best veel uitmaken in verbruik. Op je totale reistijd zal het waarschijnlijk niet zoveel schelen.
     
  4. Mijn Focus begint vanaf 115 km/u ook behoorlijk meer te verbruiken.
     
  5. Een motor met een grotere cylinderinhoud is minder efficient dan een motor met een kleinere cylinderinhoud. Daarom is er de trend naar kleinere volumes met een grote turbo. Daarnaast is een Focus een flink stuk groter dan een Fiesta.
     
  6. In ieder geval gaat Mazda daartegenin met hun Skyactiv motoren. Alleen hun diesel motoren hebben een turbo. Zij doen niet aan downsizing.
     
  7. Tja, ik ervaar hetzelfde. Had 1.6tdci wagon 109pk (+/- 1300kg)en haalde gemiddeld 1 op 19/20. Heb nu de FF3 2.0TDCI wagon 140PK 2012 (1346kg). In gewicht van de auto scheelt het bijna niets, FF3 beter gestroomlijnd dan de vorige. Maar zelfs als ik als een dweil rij dan haal ik nog geen 1 op 18. En zodra ik de snelweg opkachel bij 120 gemiddeld 5.8/100...........
     

Deel Deze Pagina