1.6i 16V 100pk hoe snel moter warm.

Discussie in 'Performance' gestart door Jvdpol, 5 dec 2014.

  1. Hoe snel is jullie moter warm van een fase 2.1 uit 2006?
    bij mij duurt dit zo'n ongeveer 2 tot 4 kilometer.

    mijn ouders rijden een focus fase 2.2 uit 2008
    en deze is bij 1 kilometer warm.

    kan iemand dit mij verklaren hoe dit komt of kan komen ?
     
  2. Wellicht worden er betere geleiders gebruikt. Ik ben met mijn bolide uit 99 10 km verder voor het zaakje beetje warm is
     
  3. Dat ligt eraan wat je als referentie gebruikt. Ga je uit van de temp. van je koelvloeistof dan is de motor vaak binnen 1 a 2 kilometer op bedrijfstemperatuur. Het is echter de vraag of dat verstandig is.

    Zelf gebruik ik de temperatuur van de olie als indicatie vanaf welk moment het rechtervoetje zwaarder mag worden ;) In dat geval heb ik toch snel een kilometer of 10 nodig wil de naald goed uit zijn nulstand komen, dus ja zeg het maar wat is wijsheid.

    Waarom er een verschil zit tussen de betreffende MK2's weet ik niet, wat ik wel weet is dat de huidige Ecoboost motoren volgens de koelvloeistof thermostaat ongelofelijk snel warm zijn.
     
  4. [MENTION=2561]Iodokus[/MENTION] ik ga van de thermometer in het dashboard uit
     
  5. Ik ging eerder altijd uit van mijn koelvloeistof temperatuur om te bepalen of de motor "warm" of op bedrijfstemperatuur was..ter indicatie dat het gas er op mocht. In mijn ST kijk ik naar de olie en dat duurt toch een behoorlijke tijd voor die niet meer stijgt, bij temperaturen rond het vriespunt toch zo'n 15-20 km denk ik! Pas dan sta ik het mezelf toe om indien nodig of gewenst :) boven de 2500 toeren te gaan. Door vergaande downsizing zullen motoren steeds vlotter op bedrijfstemp zijn denk ik? Ik herinner me mijn Capri V6 tijdens streng winterweer, tegen de tijd dat ik op de bestemming was begon de verwarming een beetje te werken (kan ook aan wat anders gelegen hebben :)
     
  6. Zowel bij de Focus 2 fase 1 als bij de Focus 2 fase 2 is de temperatuur die door de tellerunit wordt weergegeven geen werkelijke waarde maar een door de PCM berekende waarde aan de hand van een aantal sensoren.

    Het klopt dat bij de fase 2 de temperatuurmeter veel sneller oploopt na een koude start als bij de fase 1. Dit fenomeen is echter puur softwarematig en wordt veroorzaakt door de andere (fase 2) tellerunit welke totaal andere software heeft. Dit is een product eigenschap van de fase 2 teller.


    Nadat ik een fase 2 teller in mijn vorige Focus 2 fase 1 had geplaatst liep de temperatuurmeter ook veel sneller op als voorheen met de fase 1 teller. Na 1,5 KM stond de meter al op 90 graden terwijl de motor dan in werkelijkheid nog lang niet warm is.
     
  7. Als het dan volledig software gestuurd is hadden ze beter de berekende olietemperatuur kunnen weergeven en wanneer de koelvloeistof te warm wordt die waarde weergeven. Eigenlijk is het merkwaardig dat er niet een meter aanwezig is die aangeeft dat de motor zelf op temperatuur is, zeker met lagere buitentemperaturen is het maar gissen.

    Bij mijn diesel duurt het overigens zo'n 10 minuten.
     
  8. Ik wil jullie alle bedanken met deze informatie !!!
     
  9. Olie temperatuur is voor de motorische belasting een beter uitgangs punt. Das ook de rede waarom ik een olie sensor op mijn suzuki gsxr heb ingebouwd. Geloof dat motor olie op 60 graden al zijn goede werking heeft. Je bent gauw dan al 10min onderweg. Nu is het bij een auto wel anders en de buiten temperatuur heeft hier dan ook weer invloed op.
     
  10. Dus blijft de vraag, als alle temp ''berekend'' wordt, en je dus eigenlijk geen goede indicatie hebt, wat zou dan evt een goede plaatst zijn om bv met een aftermarket temp sensor te juiste temp te meten?
     
  11. Waarom zou je't willen weten? Ik heb altijd zoiets van, zolang het niet begint te stomen of te roken zal het vast goed zijn :)
     
  12. Voor een sportieve rijder. Bv met een st is het handig zodat je weet waneer het gas erop kan.
     
  13. #13 Marco Morello, 5 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2014
    Tja je kan ook overdrijven. Als je in de auto stapt met de gedachte dat je ff wil sporten (goh daar heb je niet perse een ST voor nodig...) dan rij je toch een paar kilometer en gooi dan het gas erop. De auto gaat echt niet direct naar de bliksem van een paar keer sporten. Als ik dan lees dat iemand met een benzine wagen niet boven de 2500rpm uitkomt als ie al een paar kilometer heeft gereden, dan vind ik dat je overdrijft. Daar komt bij dat bij laag in de toeren rijden er ook niet heel veel smering is. Zeker bij te laag in toeren rijden krijgen de krukaslagers op hun mieter. Voor bijv. een ST (turbo motor) is het minstens zo belangrijk dat je na het knallen niet direct de auto uitzet.

    Maar goed over het algemeen kun je stellen dat na een kilometer of 10 de boel wel op bedrijfstemperatuur is en je kan doorhalen.
    De koelvloeistof meter is een slecht uitgangspunt om te bepalen of een motor op bedrijfstemperatuur is.
    Een turbo motor heeft wel iets meer beleid nodig als ie koud is dan een atmo motor.
    Maar common sense blijft het belangrijkst. Voelt het niet goed, niet doen. ;).
     
  14. Die tijd ben ik voorbij gegroeit :schater:
     
  15. Komt door de grill shutter. Na wegrijden is binnen 1 kilometer de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur (bij mij tenminste)
     
  16. #16 JW, 6 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2014
    Bij de Focus 3 is dit inderdaad zo (overigens ook niet bij alle motortypes). Bij een koude motor wordt de grill gesloten om zo ervoor te zorgen dat de motor sneller opwarmt. Ook bij de Focus 3 is de op de temperatuurmeter weergegeven temperaturr een door de PCM berekende waarde. Deze kan ook wat afwijken van de werkelijke temperatuur (al is het niet zoveel als bij de Focus 2 fase 2).


    De Focus 2 heeft geen Active Grill Shutter. Hierbij is dat dus niet van toepassing. Het verschil in het oplopen van de temperatuurmeter tussen de Focus 2 fase 1 en Focus 2 fase 2 wordt puur veroorzaakt door de tellerunit.

    Als je de werkelijke motortemperaturen van een Focus 2 fase 1 gaat vergelijken met een fase 2 met hetzelfde type motor zal deze nagenoeg hetzelfde zijn.
     
  17. Nou ik niet hoor :mrgreen:
     
  18. :thumbs:
     
  19. Een sportieve rijder boedoel ik niet sporten met andere auto's mee maar eerder die circuit dagen rijd.;)
     

Deel Deze Pagina