Hoe lang gaat longlife oliefilter mee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Cisco001, 29 aug 2011.

  1. Beste allen,

    ik heb een Ford Focus II, 1.8 TDCI en maak gebruik van longlife oliefilters. Deze of vergelijkbare filters worden ook in het longlife programma gebruikt van de VAG-groep .

    Heeft iemand een idee hoeveel km met deze filters mag worden gereden? Ik vervang ze om de 40 à 45.000 km. Olie wordt vervangen om de 15.000 km (volsynthetisch 5W40).

    Hartelijk dank voor respons
     
  2. Ik heb geen flauw idee. ik vervang bij elke wissel ook het filter. Kost toch geen drol. Ik betaal 5 of 6 euro voor een filter. Dan is het altijd goed.
     
  3. Normale interval voor de 1.8 tdci is 20.000 km. Dan word ook de olie en het filter vervangen.
     
  4. Vervang je filter gewoon mee joh, kost je de kop niet.
     
  5. is meer werk, om steeds filter te vervangen bij oliewissel :)
     
  6. Telkens meevervangen die filter, is zoveel extra werk niet en is gezonder voor motor ook :)
     
  7. mijn iedee. en bij een focus kom je er volgens mij goed bij. Ik heb een 1.6 benzine en het is een makkie om te doen. je komt ze wel beroerder tegen. Weet ik niet hoe het bij een diesel zit.
     
  8. als je dat bij de 1.6tdci niet doet om de 20.000km dan kost je het voor je bij de 2ton bent een turbo
    oliefitler slipt namelijk dicht rond de 15.000-20.000km moet bij deze de filter vv worden

    alleen benzine zouden longlife kunnen hebben
    bij diesel zit heel snel al roet in de olie die de filter weer verstopt
    benzinemotor die 30.000km heeft gelopen heeft bruine olie en nog geen zwarte olie, bij diesel is het al bij 20.000km zwart
     
  9. @trucker0werner
    is dat niet wat te dramatisch voorgesteld? Vastlopen van de turbo omdat je oliefilter vervangt om de 40.000 km en olie om de 15.000 km? Die longlife filters hebben een opslag-/filtercapaciteit die 2 tot 3x hoger ligt dan bij een gewone filter. Bij de VAG-groep wordt in het longlife programma de oliefilter en de olie pas vervangen na 40 à 50.000 km. Het is dan wel speciale longlife olie (0w30 als ik me niet vergis). Bij renault worden bij bepaalde motoren (bv. 1.9 DCi) intervals van 30.000 km toegepast waarbij zowel de olie als oliefilter worden vervangen.

    Bovendien mag de kleur van de olie volgens mij niet (uitsluitend) als graadmeter worden gebruikt voor de kwaliteit van de olie. Een dieselblok dat 150.000 km heeft gelopen, daarvan ziet de olie al na een paar duizend km zwart. Je moet al een "spoeling" doen om die zwarte kleur weg te krijgen...
    Daarenboven zit in het oliecarter van een 1.8 TDCI 5,6 liter olie (incl. oliefilter). Ik denk niet dat de turbo van deze motoren zo snel vastlopen, toch niet zo snel als bij een 1.6 blok.
     
  10. zelfs als je spoeling doet en nieuwe olie erin dan is de olie na 1km al zwart bij een diesel
    dit is van een peugeot 407 1.6hdi
    bleek achteraf dat klant 70.000km geen probleem had en toen bij ons kwam achterkwam dat turbo kapot is, door 1cm dikke oliedrap onderin de carter kreeg oliepomp geen olie en kon het ook niet door een net zo dikke dicht geslipte oliefilter pompen, conclusie turbo had geen olietoevoer meer

    longlife oliefilter is leuk maar voor 8 euro dat het kost om de 20.000km is niks in vergelijking dat er gauw 60 tot 100euro aan olie in gaat
    longlife voor oliefilter en olie is niet interessant, longlife koelvloeistof is leuker omdat dit alleen vv hoefd te worden als het systeem leeg moet om welke rede dan ook

    verder zal alleen benzine longlifefilter echt nut hebben
    dit omdat deze minder vervuilde olie krijgt

    verder auto's met grotere carter hebben over het algemeen ook hoger interval
    de 1.6hdi is ook met vergroot carter verkrijg baar maar deze zit in de zware bestelwagen die dus altijd zwaar werk heeft
    in plaats van 4.25 5w30 gaat er dan 5.25 5w30in
    over het algemeen was vroeger 3.25 voor een 1.6 normaal
    dat is nu ook al 4.25 geworden
    door meer olie wordt de ijzerdeeltjes over meer olie verspreidt dus minder schade

    mooiste wat ik op werk zag was een ford motor in een peugeot boxer
    dit was volgens mij een 2.8L
    helaas bij 40.000km nieuw motorblok ivm diesel boven de 10.000rpm zat
    bleek achteraf een zuiger een scheur van links tot recht in te zitten
    en dit komt wel meer voor kregen we als antwoord toen we het in diende voor garantie bij peugeot zelf

    maar ff back to topic
    als je olie ververst doe dan altijd ook oliefilter
    kennis rijdt vw golf en heeft 2 keer in 1 jaar olie ververst gehad omdat volgens de dealer bleek dat olie niet goed was, hij hoefde het niet te betalen, omdat het tijd terug was gedaan en hij geen accoord ervoor heeft gegeven
     
  11. VAG tuners raden longlife olie aan met een interval van 15K-20K aan kilometers.
    Longlife omdat deze beter is dan de standaard...
    Zal wel niets voor niets zijn... en bij VAG vervang je sowieso vaak de olie, want sommige van die blokken lusten wel wat :P
     
  12. Wat 'n discussie...... :sigh:

    Je zuigt de olie zeker ook af via de pijlstok; omdat dat sneller gaat?
    Of laat je het netjes onderuit het carter lopen?
    In dat laatste geval.... hoeveel extra moeite is het dan om het filter even los te draaien terwijl je wacht totdat hij gestopt is met uitdruppen? :shrug:

    Sorry hoor, maar ik snap de combinatie niet: om de 15.000km olie wisselen (terwijl er standaard 20.000km voor staat) en dan lopen mieren met een long-life filtertje.

    Het is net zoiets als ceramische remblokken gebruiken op standaard remschijven van de Brezan, omdat je het teveel werk vindt om de blokken van de klauwen af te trekken.
     
  13. Blijkbaar bij sommige dealers is het te veel werk.... Bij aanschaf van mijn 1.6TDCI - 90pk zou hij een volledige beurt krijgen, maar bij controle bleek het filter niet te zijn vervangen.
    Nou moet ik toegeven dat het vervangen van het oliefilter bij mijn uitvoering niet zo makkelijk te verwisselen is als bij een benzine.....
     


  14. Makkelijk of niet, hoort bij de beurt; je betaald er grof geld voor! Dus ik zeg, Vervangen die hap!!
     
  15. klopt helemaal.
    Maar ik heb wel zoiets, hadden ze dat bij PSA nou niet iets makkelijker kunnen maken...?
     
  16. Ik kan niet in de portemonnaie van een ander kijken dat geef ik toe, maar een auto bezitten kost geld dat weet je als je er aan begint.

    Een auto gaat nog meer geldkosten als je het onderhoud verwaarloost of mee gaat doen aan TellSell slogans. TellSell slogans omdat ik de terminologie "Longlife oliefilter" net zo ongeloofwaardig vind klinken als All weather tires of Power Booster Bougie het is het allemaal gebakken lucht (mijn mening).

    Lekker het oliefilter laten vervangen bij een olie verversing zou ik zeggen ;)
     

Deel Deze Pagina