Hoe EGR sluiten?

Discussion in 'Performance' started by sjah, Sep 14, 2007.

  1. Ik heb een FoFo wagon 1.8TDDI uit 2002 (maar oud model MK1). Nu hoor ik allemaal goede verhalen over het sluiten van de EGR.

    Is dit een (eenvoudig) karweitje dat ik zelf kan doen of zal ik het tegelijk moeten laten doen met een chiptuning?
     
  2. Als je'm laat chippen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn, dan sluiten ze hem softwarematig af... ;)
    Ik heb't FordTune vanop FTCB laten doen (handmatig, nog niet gechipped) en ik dacht eerst dat'k't zelf kon, maar leek me uiteindelijk toch een prulwerk als je nooit aan wagens sleutelt... :)
     
  3. dit is zat zelf te doen, mits je geduld hebt :wink:
    tip 1: zorg dat de motor koud is
    tip 2: de klep zit in het midden helemaal tussen het blok en het tussenschot
    en er zit een soort flexibele ijzere slang aan.
     
  4. :roll: Ja, en wat moet ik dan precies doen :?:
     
  5. Ben je van plan je tddi te gaan chippen?
    Ik heb zelf contact gehad met een tuner (AUTO TUNE HEINZ uit belgie). Dit is mijn inziens toch een van de betere tuners voor tddi motoren. Zij hebben iig enige ervaring met dit type, iets wat ik bij andere tuners nog niet ben tegen gekomen. (ook zelf slechte ervaring gehad met het tunen van mijn tddi, al lag dat niet echt aan de tuner maar aan een storing in de bedrading zei hij :roll: ).
    Maargoed Heinz raadde het tunen iig aan met het sluiten van de EGR klep en een open lucht filter. De perfecte combinatie volgens hem ivm dichtslippen van de EGR.
    Het dichtslippen daarvan blijft bij mij nog steeds een vaag verschijnsel, aangezien een fabrikant toch geen motor gaat fabriceren waarbij de EGR klep om het jaar gereinigd moet worden.
     
  6. :shock: Ja, helemaal perfect... ik begin nu wel te twijfelen of ik dit zelf moet uitvoeren. De techische engelse termen vind ik ook lastig. Ik denk dat het softwarematig sluiten van de EGR bij de chiptuner het handigste is.
     
  7. heb je daar miss iets aan?[/quote]
    :shock: Ja, helemaal perfect... ik begin nu wel te twijfelen of ik dit zelf moet uitvoeren. De techische engelse termen vind ik ook lastig. Ik denk dat het softwarematig sluiten van de EGR bij de chiptuner het handigste is.[/quote]

    softwarematig uitschakelen van de EGR klep?
    Ik vraag me af of dat kan met een TDDI.
     
  8. Ondertussen hebben officiƫle dealers een stappenprogramma gekregen van additieven die ze moeten toevoegen om de egr terug te reinigen indien er zich zware roetvorming/rookontwikkeling voordoet...
    Mocht dit niet baten, dan sluiten ze zelf als eerste die klep af voor ze op zoek gaan naar andere oorzaken van die zware rookontwikkeling...
     
  9. Ik had op het vorige (oude) forum precies beschreven wat je nodig hebt
    en hoe je het doen moest, maarja :roll: die is niet meer, mischien dat
    iemand dat nog terug kan halen.
    Het is echt zat zelf te doen, je hebt een deksel van bv een jampot nodig,
    boontjes mag ook :wink: , deze knip je op maat, plaats je er tussen met
    een beetje kit, en klaar
     
  10. beetje goed zoeken :P EGR TD-Di dicht maken
     
  11. :ooolala: yep, dat is hem :D
     
  12. Ik heb vandaag mijn EGR afgedicht. Is een 2004 TDCi met Delphi PCM dus compleet dicht gaat niet. Toch eerst geprobeerd om een dicht plaatje te plaatsen. EGR klappert dan als een gek als je de auto hebt gestart. Toen een gaatje van 3 mm geboord, nog steeds wat geklepper. Tenslotte gaatje uitgeboord tot 6 mm zoals aangegeven op andere forums. Kleppert af en toe, eerst komende week maar eens mee rijden en zien hoe het gaat.
     
  13. Hansie,

    Ik ben er mee bezig geweest. Kreeg de twee bouten van de metalen buis tussen de EGR en de uitlaat, niet van de uitlaat af. Had jij daar ook moeite mee?

    Heb je dat blikje er tussen gezet aan de uitlaatkant of aan de egr kant?

    er is overigens een Workaround op een USA forum, waarmee je de computer kunt bedonderen. Ik heb echter een andere set up onder mijn kap zitten.

    Graag hulp....
     
  14. Na sluiten komt de auto dan nog de apk door?
     
  15. zonder probleem.

    Juist minder uitstoot dan met een slecht functionerende klep.
     
  16. Correctie, meer uitstoot ;)
    Alleszins van 'schadelijke' stoffen omdat ze niet worden hergebruikt bij de verbranding...
    Maar omdat ze niet extra verbrand worden is er minder roet vorming waardoor minder zwarte rook en zodoende minder zichtbare uitstoot :)
     
  17. Tot op heden geen afkeur te horen gekregen, dit terwijl ze wisten dat ik
    hem dicht heb................mischien toch een voordeel als je broertje
    de apk doet :roll: (maar als het wel afkeur is, zou hij het ook eerlijk
    zeggen, wil absoluut geen voordeel tijdens de apk, fout is fout)
     
  18. Waarom zou het afkeur zijn? Een diesel heeft (nog) alleen met de roetmeting te maken, en die is op die manier een stuk lager.
     
  19. Ik heb het plaatje aan de EGR kant gemonteerd. Daar gaan de boutjes makkelijk los (ringsleutel 10). HEb het plaatje gemaakt met sleufgaatjes, dan hoef je de boutjes er niet helemaal uit te draaien.
    Die woraround op het USA forum heb ik ook gelezen, maar mijn TDCi is net even anders als ik goed heb gezien.

    Roeten is nu duidelijk minder dus APK zal geen probleem zijn. En mocht het een probleem zijn, dan is het plaatje er in 2 minuten uit (tenzij de motor eerst moet afkoelen :wink:
     

Share This Page