1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hikken bij weg rijden en vage diesel meter.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Iram, 24 jan 2012.

  1. Hallo al,

    Ik heb nu een week een anderen auto. Het is een Focus 2.0 TDCI 136PK met 136.000 op de teller.
    Helaas wel 2 kleine maar irritante problemen.

    De koppeling is heel gevoelig. ik moet echt heel, heel rustig de koppeling op laten komen anders slaat ze af of gaat hikke. Een beetje gas bij geven tot 1000 werkt niet maar als ik 1500 of meer doe wel. Alleen dan schiet ik in een keer weg en hoewel dat soms wel leuk is wil ik toch eigenlijk rustig en normaal weg rijden.
    Kan dit een symptom zijn van een vuile EGR zijn?

    Het tweede probleem is dat ik maar 400 KM kan rijden op een volle tank.
    Ik heb al een keer stil gestaan omdat de motor afslaat zonder dat het lampje aanging :| Bij het tanken kon er maar 38 liter in terwijl er een tank van 53 liter inzit. Ik had dus nog 15 liter over moeten hebben?
    Vervolgens heb ik een kwart tank op gereden en weer getankt en ipv 13 liter ging er maar 9 liter in. Bij een halve tank krijg ik er maar 18 liter in en dat zou 26 moeten zijn.
    Bij het zoeken op internet was er iemand die melde dat dit komt door lucht in de brandstoftank. Is dat mogelijk en hoe los ik dit op?
     
  2. Lucht in de brandstoftank is normaal. Een vacuum niet. Als er een vacuum in de tank zit kan hij op een gegeven moment geen brandstof meer pakken. Misschien dat daar een deel van je probleem zit. Zuigt de tank ook lucht aan als je de dop losdraait? Zo ja, dop vervangen (25 euro) of een gaatje erin boren.
     
  3. brandstoffilter al gecontroleerd of vervangen?
     
  4. De Brandstof filter is vervangen voor de koop dus die is nieuw.
    Als ik de tankdop los draai hoor ik niks.
     
  5. Je zou de verstuivers eens opnieuw kunnen (laten) programmeren.
    Als dat geen resultaat oplevert, kan het nog zijn dat er 1 of meerdere verstuivers geen goed sproeibeeld meer hebben.
    Jouw klacht komt namelijk grotendeels overeen met mijn focus; daarvan weet ik zeker dat er 1 verstuiver halfgaar is.
    Ook is een hoog brandstofverbruik een goede indicatie dat er mogelijk iets mis is met de verstuivers.
     
  6. Mijn collega, ook Ford-monteur, met veel verstand van zaken, heeft ook een 2.0 TDCI. Hij heeft deze gekocht wetende dat dit probleem erin zat, en hij heeft geprobeerd dit probleem op te lossen, echter zonder succes, hij gooit hem dus elke keer bij een kwart vol.
    Hij heeft het volgende al vervangen:

    Tank, Vulpijp, Filter+Huis, Hogedrukpomp, Vlotter, leidingen van filterhuis naar pomp, retourleidingen.
    Tevens hebben we of veel punten de aanzuigdruk gemeten, alles afgeperst.
    Het lijkt erop dat de pomp bij ongeveer kwart tank ineens lucht aanzuigt (systeem zit na stilvallen bomvol met lucht, dus je zou kunnen stellen dat het geen electronische beveiliging is tegen het leegrijden.)

    Ik zeg niet dat dit probleem niet te verhelpen is, maar wil je wel erg veel succes ermee wensen, ik ben bang dat je dat nodig hebt..
    Mocht je het vinden, dan graag hier even posten ;)
     
  7. :shock: Oke niet wat ik verwachte. Ik laat de monteur wel even met ford bellen maar zo te horen moet ik er mee leven.

    @dutchguy Ze rijdt wel zuinig want als ik na reken kom ik op een verbruik uit van 1:16 en dat is met bijna alleen snelweg met 160 km op de teller. Als ik straks rustiger ga rijden zal dat misschien wel nog iets beter worden.

    Alleen de koppeling probleemje nog na laten kijken morgen. Moet toch normaal weg kunnen rijden.
     
  8. Misschien is de koppeling aan het eind van z'n latijn?
    Sowieso systeem ff spoelen/ontluchten kan nooit kwaad..
     

Deel Deze Pagina