1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Help! Probleem in aandrijving

Discussie in 'Performance' gestart door Mk2 st280, 28 apr 2018.

  1. wie o wie kan mij helpen het probleem te vinden?

    Heeft iemand dit ooit eerder gezien en kan die mij vertellen wat er aan de hand is?

    Ik heb mijn st nu iets meer dan een jaar.
    Verschillende aanpassingen gedaan om er wat meer vermogen uit te halen en draait op ongeveer 300pk

    Ik reed met de focus weg bij een stoplicht met redelijk wat gas erop. Ik schakelde naar de tweede versnelling waarbij de auto hevig begon te schudden.
    Sinds dat moment begint de auto elke keer te schudden en trillen zodra er enige kracht op de wielen komt met optrekken.

    Ik heb hem thuis met de wielen van de grond laten draaien en dan zie je en hoor je dat er duidelijk wat mis is.
    Ik heb de aandrijf assen gecontroleerd of ze krom zijn of wat dan ook maar was zo niks aan te zien dus ik dacht al snel aan de versnellingsbak.

    Ik heb nu de versnellingsbak gedemonteerd en open gemaakt maar ook hier is zo op het blote oog niks raars aan te zien!?

    Heeft iemand enig idee?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Koppeling/drukgroep aan gort?!

    Verstuurd vanaf mijn Redmi 4 met Tapatalk
     
  3. Vliegwiel wellicht?
     
  4. Dat trillen en schudden bij enige kracht komt me bekent voor. Zonder kracht (gas lossen) was er niks aan de hand. Bij mij was het toen de lange aandrijfas met speling.
     
    Mk2 st280 vindt dit leuk.
  5. Klapperen tijdens onbelast wielen laten draaien is niet zo vreemd, door speleing op tandwielen gaat die dat zeker doen. Kun je niet zo veel mee

    Je zou eens kunnen kijken of balanceergewichten nog op de assen zitten, of ze krom zijn zul je ook met het blotoe oog niet zien, anders zijn ze wel heel krom.
     
  6. heb je wel je esp uit gezet. want als je traction control nog werkt of iets werkt. dan zal hij zien dat je voorwielen draaien en je achterwielen niet.
    gevolg dat de esp de voorwielen af wilt remmen.
    dit verklaart ook het motor geluid/toerental die heel erg wisselt.

    zou zeggen maak een filmpje als je aan het rijden bent.
    want wat er in het filmpje gebeurt is niet fijn voor je vliegwiel, is dit nog steeds de orginele 2-massa vliegwiel
    of heb je hier een andere koppeling op zitten
     
  7. esp stond in het filmpje uit. met rijden maakt het ook geen verschil of deze aan of uit staat. zodra ik optrek begint hij te schokken en het gaat steeds sneller hoe sneller ik rijdt.
    er zit een rs koppeling en drukgroep op maar nog wel het orginele st vliegwiel. wel is het vliegwiel gecontroleerd op de speling die hij mag hebben en dat is prima.
    zou het dan toch kunnen zijn dat het vliegwiel kapot is?
    na het vervangen van de koppeling heb ik hier ongeveer 2000km mee gereden en toen kwam dit probleem.
     


  8. Dit is het enige rijdende filmpje dat ik heb. Lastig te zien maar de auto schud flink bij optrekken.
    Je voelt het motorblok flink tekeer gaan
     
  9. helaas geen geluid bij het slecht optrekken, beeld zie je wel iets aan maar qua geluid verteld dan ook veel.

    ja dit probleem kan door defecte vliegwiel komen
    kijk ik heb je voor de st 225pk een ander vliegwiel als op de rs 300pk
    die kan ook gewoon op de st
    https://nl.part-box.com/ford-focus-...ith-a-release-bearing-1684815-1599267-1575135
    denk dat je vliegwiel het vermogen niet meer aankan

    enige andere rede is defecte motorsteunen of dergelijke.
    toen je laatst je bak eraf had, hoe voelde het vliegwiel dan aan. wat was de axiale en radiale spelling. hoeveel vrije verdraaing had je tot je voelde dat je tegen de veer zit.


    enige andere kan zijn dat motorisch iets niet in orde is. omdat toerental een dip krijgt bij draaien op je eerste filmpje.
    de klap die je steeds hoort kan komen omdat alles vrij draait en je beetje spelling op je tandwielen deze klappen geeft.
    als ik op ford.7zap.com kijk dan lijken de bakken wel gewoon hetzelfde, dus de bak zou 300pk gewoon aan moeten kunnen. hoeveel nm levert hij nu. want dat kan de rede tot problemen zijn. niet de pk's. pk is namelijk vermogen op bepaald toerental, nm kan zeg maar als soort van klap vrij komen.
    electromotor heeft daarom een hoge trekkracht nm, maar wat dat betreft lage vermogen.
     
  10. Bij het vervangen van de koppeling kon het vliegwiel tussen de veren 2 tanden vrij draaien. En had axiaal wel een paar mm speling.
    Nu nogmaals gecontroleerd, hij kan nu ongeveer 4 tanden draaien tussen de veren. Ook lijkt het een beetje alsof de veren wat slapper geworden zijn maar dat zou ook aan mij kunnen liggen.
    Axiale speling lijkt ook erger geworden te zijn. Als ik hem heen en weer beweeg tikt hij de achterkant van het vliegwiel aan en zit er ook wat radiale speling op.

    Tijdens het rijden of stationair was verder geen duidelijk vreemd geluid te horen. Niet het gerammel wat in vele vliegwiel faalfilmpjes te zien is op youtube.

    Ik heb een nieuw luk rs vliegwiel besteld en ga nog even opzoek naar sterkere motorsteunen.
    De steun boven de bak is op de hoeken van het rubber wat gaan inscheuren dus misschien een combinatie van dat en het vliegwiel.

    Ik hoop dat het daarmee opgelost is maar ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat dit het probleem gaat oplossen.
    Ik twijfel ook nog wat aan de aandrijfassen maar dat zie ik dan wel weer als het nog niet volledig opgelost is.

    In ieder geval hartelijk dank voor de informatie en ik laat het weten als het wel of niet opgelost is met het vliegwiel. :D
     
  11. zal duimen voor je

    ik weet wat ze bij peugeot hanteren helaas niet bij ford. denk dat de vertaling van engels/duits naar nederlands beter is als van frans naar nederlands, je lacht je kapot wat soms mag zijn.
    90graden vrije verdraaing hahaha. geen meting voor axiale spelling maar alleen radiaal spelling (1mm)
    heb vliegwielen vervangen puur alleen omdat beide platen tegen elkaar kwamen (axiale spelling), en kon met die het druklager niet inleren (geautomatiseerde handbak)

    als ik jouw verhaal zo hoor dan klinkt het niet erg gigantisch verkeerd. maar denk wel dat er een verschil merkt.
    je primaire vliegwiel kan netjes in toeren klimmen, alleen als deze tegen je secundaire vliegwiel aan hamert dan heb je vibratie met optrekken.
    je moet het als een soort klopboormachine manier denken

    ik weet dat op youtube zat filmpjes staan waar je echt duidelijk een probleem van ziet. waar veren door de vliegwiel heen komen. zelfs meegemaakt dat beide platen los van elkaar waren, alleen lager zorgde voor dat het niet viel maar wel dat je oneindig van elkaar kon draaien.

    laten we het beste van hopen dat de rs vliegwiel het juiste effect geeft, hoe dan ook die is ontworpen voor dit aantal vermogen
     

Deel Deze Pagina