1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help, motor in de brand (bijna)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meteor, 21 apr 2020.

  1. #1 meteor, 21 apr 2020
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
    Vandaag eens naar mijn werk gereden sinds een aantal weken.
    Vlak voor mijn werkadres begon het gigantisch te stinken in de auto.
    Aangekomen riep mijn collega dat de auto aan het roken was.
    Gekeken onder de motorkap, uiteraard zo snel niets te zien.
    Steeds meer rook, naar binnen gerend en uit voorzorg maar de schuimblusser in het motorcompartiment leeggespoten. Daarna was het over.
    De garage bij ons in de straat gebeld en daar vanmiddag gekeken naar de brandschade.
    Auto op de brug: niets te zien :shock:. Wel een lichte brandgeur merkbaar. Motor liep als een zonnetje.
    Samen even de dashcambeelden teruggespeeld en daar is de rook goed te zien.
    Durf niet meer verder, auto staat nog in de garage. Iemand een idee wat dit nu kan zijn?
    Het is een 1.6 TDCI uit 2012 met 210k op de teller
     
  2. Grote rookontwikkeling maar geen brandschade? Ik zou haast denken in de richting van olie op een hete uitlaat of iets dergelijks.
     
  3. Ja, inderdaad, maar het rook niet naar olie. Het rook naar brand...
    We vermoeden sluiting in de dynamo maar de laadspanning is gewoon 15 volt.
    Vandaar de vraag. Misschien heeft iemand ooit zo'n storing gehad.
     
  4. 15 volt is erg hoog
     
  5. Het is een start stop systeem met FRE accu en dus hogere laadspanning
     
  6. dan zal het wel in orde zijn, maar ja met al die verschillende soorten accu's weet je tegenwoordig niet meer wat nog goed is, wat was het vroeger toch een stuk eenvoudiger ;)
     
  7. 15volt kan. zolang het maar niet meer als dat wordt.
    na starten kan je 15volt hebben, 14.8volt is niet heel verkeerd.

    1.6tdci (8klepper, psa blok dv6cted4) hebben in het begin last gehad van lekkende retourslangen van de verstuiver.
    tevens zit een brander in de roetfilter die diesel inspuit om zo de roetfilter te regeneren.
    mogelijk dat daar een lek zit.

    helaas dat je het zo snel uit hebt gemaakt.
    weet je wel welke kant van het blok de rook vandaan kwam. maakt het makkelijker met zoeken/denken.

    en wat is veel qua rook.
    als hij bij de garage staat, motor starten blokje rijden en direct overal naar kijken
     
  8. Als er grote rookontwikkeling is door het elektrische systeem, in dit geval vermoed je de dynamo dus, dan vind je daar gegarandeerd sporen van terug.
    Persoonlijk vind ik 15 volt ook erg hoog maar als dat de juiste waarde is dan zal het wel kloppen.
    Zoals eerder al aangegeven, denk dat er weinig anders op zit dat het probleem te reproduceren om zo de oorzaak te achterhalen. Zorg dat je voldoende blusmateriaal bij je hebt en gaan rijden.
     
  9. Niet toevallig de kat van de buurt opgestookt ?

    Uitlaatsysteem ook bekeken of er niet ergens een stuk plastic of zo aanhangt wat verbrand is ?
     
    Marco Morello vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina