1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Haperen en blijven hangen bij optrekken!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Benji, 23 sep 2010.

  1. Hallo,

    Wie kan mij helpen met het volgende probleem.
    Ik heb een ford focus 1.6 trend wagon uit 2000.
    Bij het optrekken en doorschakelen hapert de auto en blijft de snelheid hangen na een tijdje pikt ie weer op.
    Wat zou het probleem kunnen zijn?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Gr. Benji
     
  2. loopt tie op 3 cilinders?
    wat gebeurt er als je het gas volledig intrapt?

    (paddel to the metal style in een te hoge versnelling)
    dus bijvoorbeeld 50 rijden in zijn 4 of 5 en dan het gas intrappen
     
  3. Beste Boevertje,

    Bedankt voor je reactie!
    Betreft de 3 cylinders geen idee, ik heb er niet zoveel verstand van.
    Maar voor ik naar een garage ga en onnnodig veel moet betalen wil ik me eerst laten adviseren.

    Als ik vol gas geef dan pakt ie opeens de snelheid weer op.
    Daarvoor blijft ie hangen op 3000 toeren.
     
  4. tot 3000 toeren gaat het goed, dan blijft tie even hangen
    en dan gaat tie door naar 4500 toeren?

    naar mijn idee misschien iets in de boordcomputer
    of misschien is heel erg vies luchtfilter?

    weet mijn auto (1.6 bezine) bleeft onder de 3000 toeren
    heel rustig en daarboven ging die als een beest

    ander lucht filter er in, en probleem lijkt weg?!
    miss dat iemand van de focusclub nog een ander lampje kan schijnen?
     
  5. Thanks gaat het eens bekijken.
     
  6. Ik vermoed dat de bobine slecht begint te worden. Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij haperde hij met optrekken. Als ik het gaspedaal heel rustig intrapte deed hij het wel goed. Ik heb toen zelf de bobine vervangen voor €60,- en het probleem was opgelost. Als het de bobine is moet je er niet te lang mee doorrijden. Er komt dan namelijk onverbrande benzine in de katalysator die daar niet tegen kan en kapot gaat.
     
  7. volgens mij heeft de focus niet meer 1 bobine?
    die heeft er toch op elke bougie een apparte bobine
    (die zit in het ruber op de bougie verwerkt)

    dacht ik hoor:P
     
  8. Als je auto op 3 cilinders loopt merk je het wel hoor....
    Vaak doet hij dat ook als hij stationair draait. Staat je auto goed te schudden.
    Probleem hoeft ook niet per sé de bobine te zijn. Bij mij was het volgens mij de luchtmassameter die deze problemen veroorzaakte (mijn Frans is niet zo goed dat ik dat zo uit de bon kon halen).
    Bobine had ik vervangen evenals de bougiekabels. Dit bood tijdelijk (10km) uitkomst.
     
  9. De Focus 1.6 16v uit 2000 heeft 1 bobine. Deze zit aan de rechterkant aan je motorblok vast. Je zit de 4 bougiekabels eruit steken.
    Nieuwe bobine bij de dealer is ongeveer 127 euro excl. BTW. Nieuwe bougiekabels kost je 17,43 excl. BTW per kabel (4 nodig in verschillende lengtes).
     
  10. dan heb ik mij vergist:nocheer:
     
  11. Geeft niets hoor! Weet het toevallig uit ervaring :nocheer:
     
  12. Met alle respect maar "advies" inwinnen op een forum is gewoon gokken.
    En broodje aap verhalen aanhoren. Als je het echt wilt weten kun je er het beste mee naar de garage gaan. Er kunnen zoveel dingen zijn.

    Er zijn wel een aantal dingen die je zelf zou kunnen controleren, waarbij het bekijken van het luchtfilter het simpelst is. Als deze helemaal zwart is, kan het zeker geen kwaad om die te vervangen. Ook de verkeerde soort olie kan voor "grappen' zorgen. Maar goed ook dit is weer gokken.

    Als de auto op drie cilinders loopt (dus erg stottert) is het niet handig om vol vermogen van het blok te vragen. Hetzelfde geldt door 50 in zijn 5 te rijden en dan plankgas geven. Het is geen diesel. Ondertoeren (en dat doe je dus als je 50 in zijn 5 rijdt en volgas geeft) is niet goed voor je blok en helemaal niet voor je lagers.

    Boordcomputer heeft niet wat te maken met de prestaties van je auto. ;)
     
  13. Lijkt mij inderdaad iets in het ontstekings gedeelte (bobine, bougies of bougiekabels). Voor een goede diagnose zou ik toch zo snel mogelijk naar een garage gaan, doorrijden is niet goed voor de motor.
     
  14. Wat moet ik verstaan onder een "tijdje" ?
     
  15. De mijne doet dat nu ook. Niet heel heftig, maar als ik het gas stevig intrap lijkt de motor zich (vooral bij lage toeren) te verslikken.

    De bobine is al vervangen.

    Dit kwam voor het eerst na de laatste grote beurt. Daarbij zijn vervangen:
    - bougies;
    - filters;
    - distributieriem;
    - olie.
     
  16. Ik heb een ambiette uit 99 ik heb een hapering in de motor zitten als de motor goed warm(lees bedrijfstemp) Hij houd dan even een fractie van een seconde in. ook zakt het toerental niet terug wanneer ik de koppeling intrap. Weet iemand daar een mogelijke oorzaak van ???
     
  17. marco: met een diesel wil je ook niet 50 in zijn 5 rijden en dan vol optrekken......
     
  18. hallo,

    ik heb me net aangemeld op dit forum,
    omdat ik zag dat er ook problemen zijn met de prestatie van de motor.
    En laat ik nou het zelfde probleem hebben, ik heb een focus uit '99 een 1.4 en die van mij heeft bijna de zelfde problemen alleen hij valt ook wel eens uit als ik aan kom rijden bij een stoplicht die op rood staat en snelheid verminder dan valt die plots uit en soms ook niet meer aan te krijgen moet ik vaak de sleutel omdraaien om hem weer aan te krijgen ,
    op de snelweg bij het invoegen duurt het ook een eeuwigheid voor die op snelheid komt,
    het lampje van de boordelektronica springt soms aan dan gaat ie weer uit.

    kan iemand mij misschien vertellen waar dat aan ligt?
     
  19. oja en normaal rij ik ong. 900 km op een volle tank en nu nog maar 400 km
     
  20. Goed spoelen met water! :schater:

    Nee even serieus.... Ik ben het met Marco eens.
    Dit soort vragen stellen op een forum heb je niet zo veel aan; zeker niet als je er geen verstand van hebt.
    Dan kan je beter naar de garage gaan.

    Het is niet dat niemand wil helpen, maar dit soort problemen kunnen zoveel oorzaken hebben dat een 'tele-diagnose' meestal niet mogelijk is.
    Vaak is het zelfs voor een vakgarage moeilijk om het snel te vinden.

    Gebruik de zoekfunctie op het forum; misschien is er iemand anders met vergelijkbare symptomen geweest, waar het inmiddels is opgelost.
     

Deel Deze Pagina