1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grootste schijfrem passend onder 15"?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Dragunov, 8 okt 2009.

  1. Hi,

    In de winter zal ik terug me 15" alu velgen leggen (reeds winterbanden besteld), wat is de grootste schijfrem dat je kan leggen voor vooraan?

    Zou als me originele schijfremmen versleten zijn, Brembo leggen

    Bedankt!
     
  2. begrijp ik goed dat je dan een andere(grotere)remschijven wil monteren?
    Dit kan niet zomaar hoor, schijf en remklauw is 1 combinatie namelijk
     
  3. Of met remklauw dan ook ;)
     
  4. maar waarom andere schijven en klauwen? zo zonde van je geld en ook geen voordeel.
    Gaat een hele dure grap worden
     
  5. Motormanagement later veranderen, dus wat extra bijtkracht is altijd goed ;)
     
  6. maar met motormanagement veranderen heb je dat niet nodig toch, of denk je dat je auto ruim 200 gaat lopen
     
  7. Gehoord van persoon dat zijn 1.6TDCi zonder aanpassing motormanagement 200km/h loopt
     
  8. Als dat zo is, dan heeft Ford al gezorgd dat het huidige remsysyteem het aan kan.
    Dan kan je beter inversteren in top banden, die zijn ook bepalend voor je remweg.
    je moet dien wat je wil hoor, maar het is een vrij dure aanpassing zonder dat je het merkt(je zal het wel wat merken)
     
  9. Ok, maar ik wou dus weten wat de grootse maat van schijf was dat ik kan leggen onder een 15" ;)
     
  10. als je dan toch aan het investeren bent, neem dan een setje RVS slangen erbij ook, remt ie als een tierelier!

    bij een sierra is 283 de grootste maat die in 15 inch velgen past, bij een focus zou ik het NIET weten jammer genoeg, ik heb aan die van mij nog geen seconde gesleuteld!
     
  11. #11 Iodokus, 8 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2009
    100% zeker ben ik niet maar in het geval van een 15" dacht ik:

    Voor: 278 mm (± 11")

    Achter: 265 mm (± 10")

    Een upgrade begint ergens rond de 12" (± 300 mm) en heeft een wiel van ten minste 16" nodig. Dus een upgrade betekent nieuwe schijven, klauwen en wielen + banden :dollar:


    Voor de :st:'ers onder ons: www.focus-st.nl kopje wielophanging
     
  12. Mission impossible!! Wat wil je ermee bereiken? Ik denk dat je doorschiet in de verhouding vermogen vs remvermogen!;)
     
  13. Waarom Mission impossible? Als jij krachtigere remmen wilt hebben kan dat altijd.
    Al rijd je in een 3 cilinder Focus 1.1, bij wijze van spreke. ;)
    Denk dat je beter kan afvragen of het wel nodig is. Als je nooit op het circuit komt o.i.d. zijn de standaard remmen van de Focus II echt ruim voldoende.

    Als ik het zou doen op mijn auto, zou ik ten alle tijde voor en achter aanpassen om het spulletje in balans te houden. Al weet ik zeker dat die meningen en ervaringen verdeeld zijn.
    De opmerking van Mack vind ik echt een goede. Zorg ook eerst voor een goede (A-merk) band voordat je krachtigere remmen monteerd.
     
  14. Ford monteert standaard al hele aardige remmen welke voldoende remvermogen leveren om de FoFo tot stilstand te brengen ook al heb je een tuning laten doen. :mrgreen:

    De FoFo heeft nu meer vermogen dan af fabriek, snelheden van 200+ zullen nu makkelijker gehaald worden, maar dat wil niet zeggen dat je het remvermogen van een :rs: nodig hebt, mag wel maar hoeft niet.

    De bandjes, zoals Mack al aangeeft, dat lijkt me een punt van aandacht :rolleyes:


    Edit:
    Ah, ik zie dat Chris ook al een dergelijk antwoord gegeven heeft, dat komt ervan als je van je plek wordt weggeroepen terwijl je een reactie aan het geven bent :rofl:
     
  15. Ik weet niet precies wat de kleinste maat velgen zijn voor de focus 2; dat zou best wel eens 15" kunnen zijn.
    Meestal zijn de remklauwen aan de voorkant hierop aangepast. Bij een upgrade van de remmen moet je heel veel dingen bekijken.
    Bij een focus 1 is de minimale velgmaat 14", dus de klauwen zijn dus ook relatief klein. Op de ST170 echter is de minimale maat 16" met een bepaalde ET waarde.

    Het volstaat echt niet door eenvoudig te zeggen dat voor bijvoorbeeld 15" altijd een remklauw van een X-aantal mm past. Je moet rekening houden met de ET waarde van de velgen, maar nog belangrijker: je moet weten hoeveel ruimte er tussen de spaken van je velg en de remklauw zitten.
    Als dit te weinig is, dan zal je ook andere wielen moeten kopen.
    Verder moet je kijken of het nieuwe remzadel wel 1-op-1 op de fusee past, met een beetje pech moet je de fusee ook aanpassen of wisselen.
    Wissel je de fusee, dan zit je meestal weer met je subframe..... :rolleyes:
    Misschien passen de remmen van een ST220 op een standaard focus2, dat zou je moeten bekijken.

    Er zijn speciale 'Bigbrake kits' verkrijgbaar, ook voor de focus. Deze passen doorgaans prima op de fusee, maar er staat dan altijd bij aan welke eisen je velgen moeten voldoen.

    Als je achter trommelremmen hebt, zou je die wel relatief eenvoudig kunnen upgraden naar de standaard schijfremmen.
    Voordeel is dan dat je iets extra rempower hebt, zonder de remkrachtverdelen te compleet verkrachten (jaja, daar moet je ook rekening mee houden)
     
  16. Persoonlijk zou ik eerst eens betere remblokken, RVS-remleidingen en verse remvloeistof proberen. Misschien nieuwe en/of betere banden.

    Dit scheelt allemaal al behoorlijk. En bespaart een hoop geld.

    Geen idee of je trommels achter hebt, maar die kun je natuurlijk om laten zetten naar schijven. Maar dat zou ik alleen doen als je ook echt hard remt (tegen ABS aan). Anders is het nut daarvan niet zo groot.
     
  17. RVS-leidingen mogen niet in België, evenals het vervangen van trommels naar schijfremmen, België is echt slecht in verband met dit soort zaken

    Dus zal ik dan gewoon terug bij Ford gaan misschien voor de schijven en zo, jammer!!!
     
  18. Waarschijnlijk is 280 mm (of 283 mm) het maximum wat je in een 15" velg kwijt kunt.

    Remmen van Ford vind ik nou niet de beste hoor, kan er net mee door. Op een circuit wordt het al opletten want ze gaan redelijk snel faden. Andere merken monteren standaard al grotere klauwen en schijven, zou Ford ook best mogen doen. Viel me ook op bij het fabrieksbezoek in Saarlouis dat de RS achter toch wel erg kleine schijfjes heeft.
     
  19. Er bestaan altijd onderdelen welke beter presteren, maar ik deel je mening over de kwaliteit niet helemaal het gaat hier toch over auto's op de openbare weg en niet op het circuit of heb ik iets gemist :?:, want in dat geval valt er nog wel meer te veranderen.

    Overigens ben ik heel tevreden over de rem eigenschappen van zowel onze :st: als de Fiesta. Vooral een flinke remactie met de :st: doet je versteld staan hoe snel deze stil staat :thumbup:
     
  20. Idd; Ford gebruikt ook gewoon remsystemen van Lucas, Ate of Brembo, net als de andere autofabrikanten. Te groot is ook niet goed.
    Als je problemen hebt op het circuit, dan moet je je auto daarvoor niet gebruiken. Of aanpassen....... :cool:
     

Deel Deze Pagina