1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gloeibougies vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Chronik, 25 jan 2014.

  1. Dag allemaal,

    Als leek in autotechniek zou ik graag aan de hand van volgende foto graag wat meer uitleg willen over hoe ik de gloeibougies kan vervangen van mijn focus.

    Op de foto zit ik momenteel bij de verstuivers denk ik? Nu weet ik niet hoe ik verder moet om de bougies eruit te halen.

    Na wat zoeken op het net/forums ben ik geen antwoord tegengekomen dat me echt helpt.

    [​IMG]

    Alvast bedankt voor de informatie.
     
  2. Misschien even voorstellen?
     
  3. Dit zijn inderdaad de injectoren die je nu ziet.
    Ik weet niet vanbuiten waar de gloeibougies zich bevinden,maar spuit ze voldoende in met wd40 en laat goed inwerken alvorens ze te demonteren. Bij het uitdraaien ook letten dat je steeds recht werkt, nooit schuin wringen, die dingen breken af alsof het niets is.
     
  4. Mijn excuses :)

    Ik ben een 27-jarige inwoner van België, Limburg.
    Informaticus van opleiding, dus natuurlijk geïnteresseerd in techniek. Een auto is wel iets anders dan een computer/laptop/...
    Eigenaar van een Focus 1.6 tdci 109pk uit 2006 en deze heb ik tweedehands gekocht.
     
  5. Is het ook mogelijk om deze injectoren te vervangen? Deze zijn er namelijk erg verroest uit en mits dit een tweedehands wagen is zou ik graag toch het één en ander vervangen.

    Volgens mij zitten de gloeibougies onder de kap van de olie, maar vraag me af als ik dit nu allemaal ga moeten demonteren.
     
  6. zijn dure dingen die injectoren, en zolang ze niet zwart zijn van lekkage, dan
    lekker laten zitten;)
     
  7. Heb ze toch maar snel gereinigd, 2 van de 4 waren volledig geroest aan de binnenkant..

    Heb de gloeibougies nog altijd niet gevonden, kunnen deze ook aan de achterkant van de motor zitten?
     
  8. #8 kolere, 25 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2014
    Zitten achter op het blok. Bezint eer ge begint, het is vaak een drama. Zitten vast door roet en breken af. Vaak kan je ze dan alleen nog doorslaan, dan moet je het afgebroken stukje via het verstuivergat eruit zien te halen! Roest aan de buitenkant van de verstuiver is bij mij weten volkomen normaal, hoe reinig je overigens roest?:lol: Verstuivers zijn zeer gevoelig dus ik hoop voor je dat je schoon hebt gewerkt, de pakkingen/keerringen hebt vervangen en de verstuivers niet te strak hebt vastgezet?
     
  9. Twee ervan waren wel degelijk aan de binnenkant geroest (door slechte dichting?). Heb ze gereinigd met een poeder waarmee je roest bijna volledig weg krijgt. Het wordt gebruikt om roestvast metaal te behandelen.

    Het enige waar ik nu mee zit is het ontluchten. Doe ik dit het best via de leidingen van de mazoutfilter?

    Bedankt voor de aanwijzing dat deze zich achter de motor bevinden.
     
  10. Via retourleiding boven de distributieriemdeksel. Hoop dat je verstuiver nu niet gaat lekker als je roest ziet beter dan olie of diesel!
     
  11. Als leek in de autotechniek heb je geen gemakkelijke klus uitgekozen!
     
  12. Daar ben ik nu ook achter gekomen ja.. :shock:
    Hopelijk loopt dit goed af want anders heb ik wat aan mn f...ocus.
     
  13. Ja,die 1600 motoren zijn wel bekend met injectorproblemen. Elke 40000km eens een product in de bak kappen om de injectoren te reinigen helpt veel zever te voorkomen.
    Heb je een probleem met je gloeibougies? Of waarom begin je er zo plots aan?
     
  14. Bij mij niet bekend anders, dat ze los gaan zitten en lekken is een bekend probleem. Problemen met de verstuivers zelf komen niet zo vaak voor.
     
  15. Er zijn best wat problemen/dingen waar je op moet letten bij de 1.6 tdci, maar de injectoren zelf eigenlijk niet, behoudens lekkage van de pakkingen.

    +1!
     
  16. De 1600 dieselmotor is een psa motor en wordt dus meer dan alleen bij ford alleen gebruikt. Goeie motoren,op de door jou genoemde problemen met injectoren na, waar ik ook op doelde.. Of bedoel jij enkel en alleen lekkende pakkingen?

    Maar goed, dit ging over gloeibougies.
     
  17. Dat de 1.6 tdci een PSA blok is, is wel bekend. Maar problemen met de verstuivers heb ik hier en in het echt nog niet gezien.

    Wel lekkende verstuivers en dan met name bij de pakkingen. Ook turbo's die er aan gaan, verstopte roetfilters die problemen leveren, EGR kleppen die als gevolg van verstopte roetfilters naar de bliksem gaan, gescheurde turbobuizen is ook bekend en krukaspoelies die een eigen leven gaan leiden is ook bekend...

    Anyway gloeibougies; is een pokkeklus.
     
  18. Bij mij heeft de dealer het recentelijk gedaan. Volgens mij vallen die kosten dan nog best mee...
     
  19. #19 kolere, 27 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2014
    Als je geluk hebt wel (als je het over de gloeibougies hebt?), maar dan moeten ze wel los gaan. Bij mij zijn er twee afgebroken bij vervanging.

    Qua verstuivers is inderdaad lekken langs de verstuiver een probleem dus niet de verstuiver zelf, inmiddels lekt 1 verstuiver weer (pakkingen hebben het 90.000km volgehouden).:nocheer:. Ik laat dit toch doen, heb wel een dure goede momentsleutel etc, maar het is mijn enige auto, daar moet alles goed aan zijn. Ik zit dan liever niet buiten op straat te prutsen met zeer dure en gevoelige onderdelen (verstuivers).
     
  20. [MENTION=317]kolere[/MENTION] (Tim) is jouw wagen gechipt?
    Wel vreemd dat de pakkingen weer lekken...
     

Deel Deze Pagina