1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Getik als auto koud is

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rve, 7 dec 2010.

  1. Wat me opgevallen is sinds het zo koud is dat wanneer ik 's ochtends de auto start dat ik op een vast tijdstip elke keer een tikje hoor. Dat lijkt alsof iets ronddraait en steeds op 1 bepaald punt een tikje geeft. Als de auto warm is hoor ik het niet meer.
    Alles doet het verder prima aan de auto. Zou het een stukje ijs zijn dan vastgevroren is en waar dan een ventilator ofzo langs komt ?

    Beetje gekke vraag maar weet het niet anders te omschrijven.
     
  2. Zijn het niet gewoon je hydraulische stoters? :weetikniet:
     
  3. Als jij het zegt .... ? Kan dat kwaad ?
     
  4. dat ligt eraan;) je moet ze natuurlijk niet boos maken:mrgreen:
     
  5. #5 BarryST, 7 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2010
    :loco:


    ALS je idd hydraulische stoters heb, kan dit 0,0 kwaad. De olie uit de stoters loopt, als je de motor afzet, terug naar het carter. Als de motor koud is duurt het ff om de stoters weer geheel te vullen en dat tijdelijke "gebrek" aan olie openbaart zich door tikken;)

    Let wel, ik zeg niet dat het je stoters zijn maar in deze omstandigheden zijn ze beter hoorbaar dan in de zomer;)
     
  6. De 1.6 in de focus 2 heeft geen hydraulische klepstoters (de klepspeling moet bij 160.000 km afgesteld worden). Bij mijn auto hoor ik alleen een tikkend geluid als ik bij erg koud weer de voorruitverwarming en achterruitverwarming aan zet na het starten. Bij mij verdwijnt het getik na ongeveer 2 minuten. Ik denk dat het geluid van de dynamo afkomstig is die veel moet bijladen.
     
  7. Als het je hydraulische stoters zijn hoor je vele tikjes achter elkaar.
    ik denk dat het met de multi riem te maken heeft, dat je deze hoort tikken.

    als je voor de auto staat waar hoor je dan het geluid ?
     
  8. Had dit ook met koude motor, na vervanging van de distributie + multieriem komt het niet meer voor.
     
  9. Mijn auto heeft net 60.000 kilometer gelopen en het kan inderdaad zijn dat hij het alleen doet als ik de voorruit en achterruitverwarming aan zet. Die heb ik tot nu toe standaard direct na het starten aangezet. Is iets wat ik nog even kan testen als ik deze bij starten gewoon even uit laat. Is alleen zo verdomd makkelijk als het zo vriest. Misschien ga ik zo nog even kijken. Heb nog een paar dagen 6mnd bovag garantie dus wil daar nog gebruik van maken als er echt iets aan de hand is.
     
  10. Ik weet niet of een focus II uit 2006 hydrolische stoters heeft. Maar het geluid lijkt van links te komen als ik voor de auto sta.
     
  11. Lijkt me een beetje snel om na 60.000 km te laten vervangen.
     
  12. ik denk dan toch echt dat het de multi riem is !
    want deze zit aan de linkerkant (als je er voor staat)
     
  13. #13 rve, 7 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2010
    Zit die binnenin de motor of aan de buitenkant ?

    En waar zit de dynamo ?
     
  14. Net getest

    Net buiten geweest en auto gestart zonder verwarming aan. Geen getik.
    Toen de achterruitverwarming aan. Geen Getik.
    Daarna voorruitverwarming erbij geschakeld. Getik begon.
    Voorverwarming weer uitgeschakeld. Geen getik.

    Stuk gaan rijden (met glimlach omdat ik de auto zo lekker vind rijden).
    Met warme motor voorruit- en achterruitverwarming aangezet. Geen getik.

    Wat denken jullie erevan ? In mijn orignele post heb ik ook al gezegd dat wanneer de auto warm was het getik verdween.
     
  15. ;)Zoals gert jan zegt, is vrij zeker de multi-riem plus aggregaat. Kan op zich geen kwaad het zal alleen steeds erger worden, tot een schrapend geluid.

    De dynamo wordt zwaar belast, die wordt aangedreven door de multi-riem. Overigens zet ik nooit de achterruitverwarming en voorruit verwarming tegelijk aan, het is niet nodig en het vraagt erg veel van de dynamo.

    Dynamo zit volgens mij bij een 1.6 benzine als je ervoor staat links van het blok aan de buitenkant. Rond ding met binnenin allemaal spoelen, van het merk Bosch of Denso:P.
     
  16. Is het ernstig genoeg om ermee terug te gaan naar de dealer ? Ik denk dat ze de auto dan een nacht moeten laten staan om het te horen.

    Is het een dure reparatie ?
     
  17. Zeker mee terug gaan. Garantie is garantie toch ?!!
     

Deel Deze Pagina