1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gesloten schouders / grotere profielblokken tegen cuppen?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Anon, 30 apr 2024.

  1. Mijn huidige Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 banden waren al na 20.000km dermate erg gecupt dat ik ze het liefst al liet vervangen, ondanks meer dan voldoende profiel.
    Nu, 10.000km verder wil ik ze écht laten vervangen. Het internet vertelt mij dat banden met gesloten schouders / grotere profielblokken beter bestand zijn tegen cuppen.

    Ik heb de situatie voorgelegd aan mijn garage en hij adviseert mij Bridgestone Weather Control A005.

    Deze band scoort echter een 1/5 in de ANWB bandentest en heeft, volgens mij, juist geen gesloten schouders en/of grotere profielblokken. Of begrijp ik het concept van gesloten schouders en grotere profielblokken juist niet?

    Wat is jullie mening en wat adviseren jullie?
    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. De grote vraag lijkt mij waarom ze cuppen. Te hoge of lage spanning? Camber niet goed? Of gewoon product eigenschappen?
     
    Steven vindt dit leuk.
  3. Paar vragen:
    Al naar de uitlijning van de auto, als van de wielen, laten kijken?
    En wat is de staat van je schokbrekers?
    Vallen de banden nog te trimmen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. @Anon
    In het verleden vredestein all weather gereden en geen last van cuppen gehad.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. De vraag is het voor of achter. Ene merk heeft er meer last van als de andere.
    Cuppen veroorzaakt alleen geluid of fluitend geluid.
    Hoogteslag zorgt voor meer issues ivm de wagen stuiterde of je voelt het trillen.

    Hoogteslag komt vooral door defecte demper. Dat kun je zien door de wagen keer goed in te veren door op de trekhaak te staan en keer goed in te veren met volle gewicht. Of kofferbak open.
    Wagen moet omhoog gaan en direct stoppen op juiste hoogte. Gaat dit nog op en neer, demper achter niet goed.
    Voor is dat moeilijker te bepalenivm gewicht hoger ligt. Maar principe kan het ook.

    Cuppen is producteigenschap van band bij sommige gevallen. Dat heb je met ene wel en andere niet. Dit komt door rubber eigenschap van de band maar ook hoe sterk de wangen zijn. Michelin heeft de meest flexibele wangen, goed voor comfort. En continental een van de stugste. Goed voor bocht werk.
    Bedoel mee te zeggen ene band is totaal anders als andere band. Ongeacht zelfde maat, zelfde banden label

    Vooral welke type rubber ze gebruikt hebben heeft invloed.
    Winterband in de zomer zal snel Cuppen en daarna hoogteslag en al hebben.
    Cuppen gebeurt meer door scheuren van de band op de weg.
    Dit kan door uitlijning al gereduceerd worden.
    Caster en camber kan alleen gecontroleerd worden maar niet afgesteld worden.

    Ivm Cuppen aan de zijkant gebeurt kan hey zijn dat bandenspanning niet optimaal is.
    Hoge spanning betekend minder contact van de buitenkant op de weg. Dus wrijft anders dan bij te lage spanning ivm je het meest gebruikt.

    Geval van focus 2.5/2.6bar rondom als je 17inch of groter hebt.
    Bij 13 inch of smalle banden kan 2.2 al snel genoeg zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor de reacties allemaal.

    Ik laat naar de uitlijning kijken zodra ik de nieuwe banden laat monteren. Schokbrekers zijn al gecheckt, daar is niets mis mee.
    Het gaat om de achterbanden. De voorbanden zijn echter sowieso al bijna aan vervanging toe, dus trimmen van de achterbanden heeft niet zoveel zin. Dan laat ik liever in één keer alle 4 de banden vervangen.

    Ik ben voornamelijk benieuwd of het klopt dat de geadviseerde banden, de Bridgestone Weather Control A005, inderdaad helemaal geen gesloten schouders of grotere profielblokken hebben of dat ik niet goed begrijp wat dat precies betekent.
     
  7. https://www.tyrereviews.com/

    Deze site zou ik persoonlijk aanraden voor de reviews. Ik zie dat de resultaten, behalve op sneeuw goed zijn, maar het is wel een oudere band die al veel is ingehaald inmiddels door concurenten.

    Verder wat de meeste al aangeven, cuppen is meestal niet zozeer het probleem van een band, maar van de bandenspanning en/of andere problemen met de auto.
    Ook zie ik dat je al eens een topic hebt aangemaakt over het rijgeluid bij je banden, echter als ik de testen bekijk dan zie ik er juist vaak bij staan dat de band aan stille kant is.

    Welke bandenspanning hanteer je en controleer je die ook regelmatig? De bandenspanningscontrole zal enkel een melding geven bij een grote afwijking of als 1 band erg afwijkt.
    Al kun je in je MK4 natuurlijk wel de huidige spanning bekijken. Met het wisselende weer in Nederland is aanpassen best wel eens nodig, zeker als er soms met fors meer of minder belading wordt gereden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor de tip, wat een fijne site is dat!
    Ik hou de bandenspanning regelmatig in de gaten in het display van de auto. Ik zorg dat deze altijd rond 2.5 blijft. De banden waren overigens al gecupt toen ik de auto kreeg, dus het kan goed zijn dat de vorige eigenaar juist niet goed op de bandenspanning heeft gelet. En natuurlijk laat ik de wielen uitlijnen bij de eertvolgende bandenwissel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Mk4 1 0ecoboost heeft achter een starre as. Of ja geen 5 punt veersysteem zoals de 1.5ecoboost of alle vorige focus vanaf 99.
    Dit betekent je kan achter niks afstellen alleen controleren.
    Alleen voor kan je sporing afstellen.

    Dit geval kan het ook zijn dat er gereden wordt met te weinig gewicht. Dit ivm dempers gemaakt zijn voor beladen toestand en dus zijn dempers te stug.
    Anders kan je ook voor kiezen om hem zelf keer in te veren. Weet je zeker voor jezelf hoe de dempers achter zijn.

    Kan tuurlijk ook zijn dat banden eerst voorop zat en daarna achterop zijn gemonteerd.

    Tevens banden trimmen zou ik nooit doen. Dit is puur mm van de band eraf halen.
    Reprofile of the banden mag niet. Alleen bij sommige gevallen waar logo erop staat.
    Ivm zomerband vaak 6a8mm profiel hebben en bij 2.5 advies zijn voor vervangen dan haal je niet snel mm eraf. Onder 4 is dus al snel vervangen banden
     
    OmeJoyo en Edgar Focus vinden dit leuk.

  10. Oh betekent dat in mijn geval dat het uitlijnen weinig zin heeft om cuppen te voorkomen in de toekomst?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. precies
    focus mk4 1.0ecoboost heeft starre torsie as.
    [​IMG]
    focus mk4 1.5ecoboost multi suspension
    [​IMG]
    Bij de bovenste hetgeen wat je zal hebben. Kan je niks afstellen.

    hoe het bij diesel zit durf ik zo niet te zeggen.

    slechte vering/demper, bandenspanning, type/merk band en uiitlijning zijn de voornaamste redenen.
    Je zegt zelf dat dempers goed bevonden waren, uitlijning kan niet. bandenspanning en banden hou je dan over.
    Met nieuwe set banden en oppompen op 2.5-2.6 bar zal het juiste effect moeten hebben en voorkomen dat het gaat cuppen.

    praktijk moet vertellen dat dit voldoende is.

    Ter info van me mk3 had ik bij 70.000km de dempers vervangen en dat merkte ik achter goed. veel stabieler na nemen drempel.
    voor vervangen ivm veer kapot was. maar andere demper gaf geen verschil in rijden.
    vanuit gaande dat wagen niet terug gedraaid kan je dus bij die km-standen slechte dempers hebben.
    echter op de banden onder de wagen geen last gehad van cuppen.
    al is dat wel een multi veersysteem, dat kan mee te maken hebben dat het niet minder snel voorkomt
     
    OmeJoyo, Anon, Steven en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Ik had dit probleem bij mijn MK2 al. Toen had ik continental banden 235 35 19. Deze hadden een zeer harde rubber soort. Er werd mij toen verteld dat dit in combinatie op mijn Focus een combinatie is die cuppen oplevert. Dit was ook een bekend probleem bij de MK2. Ik ben toen over gegaan naar Bridgestone banden die zachter rubber hebben en het probleem toen niet meer gehad. Het is dus zeker wel afhankelijk van de eigenschappen van de band ook.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Grote probleem is ook er zijn 1001 soorten rubber same stellingen. Die ze door elkaar gebruiken op de band. De zijblokken kunnen van ander rubber gemaakt zijn dan de binnenkant van band.
    Band dat er orgineel onder zit wil eigenlijk zeggen de beste band. Want dealer gaat geen band monteren als ze zien dat bij groot deel dit tot issues lijd
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina