1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geregeld gebruik onderhouds additieven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HUMALOG, 26 okt 2020.

  1. Waarom schuimt de diesel van bijvoorbeeld Tinq als een gek en die van Shell niet?
     
  2. Ethanol (RON 108.6) heeft een hoger octaangetal dan benzine.
    Dus als zowel de E5 als E10 allebij RON 95 zijn, kan de benzine in E10 dan een lager octaangetal (lees: slechtere kwaliteit) hebben? Dus zou RON 91 met 10% ethanol dan Euro 95 kunnen worden? :think:
     
  3. Die octaangetallen worden bereikt door het toevoegen van additieven en dopes
     
  4. dat denk je toch zeker zelf niet hé.
    ooit een vrachtwagen van Shell zien lossen bij een Esso? :loco:
    en bij een raffinaderij wordt de brandstof "gemaakt" en dan pas geladen in een tankwagen voor transport naar de benzinepomp.
     
  5. Precies!
     
  6. Nee, maar ik heb wel tankwagens bij hetzelfde depot de tank zien vullen. Kijk maar eens bij dit depot in Zwolle daar staan oa tankwagens van Tango, BP, Shell en Gulf. In basis dus allemaal dezelfde brandstof.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Dat benzine van dezelfde plek komt, wil niet direct 1op1 zeggen dat hetzelfde is.
    Bij bierbrouwerij komen ook elke dag 10 verschillende bieren van de band.

    Wat op depot gedaan word is dan de vraag. Al weet ik wel dat plaatselijke tankstation over de grens in belgie minder fijn rijdt, Als de benzine hier.
     
  8. In die tankwagens hoeft ten eerste niet dezelfde brandstof te gaan (er staan meerdere tanks op het terrein) en ten tweede heeft ieder merk zowieso eigen additieven.
     
  9. Wat ze nu dus doen is benzine octaan getal 89 maken en daar max 10% ethanol bijdoen zodat je op octaangetal 95 uitkomt.
     
  10. Ethanol heeft niets te maken met het octaangetal
     
  11. Officieel niet, maar hoe geven we dan de 'verglijkbare klopvast van ethanol ten opzichte van benzine'-weer?
    RON mogen we ook niet gebruiken want dat slaat ook weer op octaan (iets wat inderdaad niet in Ethanol zit)

    De klopvastheid van Ethanol is hoger, dus die bijgemengde 10% zorgt ervoor dat de benzine een lagere klopvastheid kan hebben zodat je onder de streep weer op een klopvastheid vergelijkbaar aan pure Euro95 zit.

    bron: http://www.kbchiptuning.nl/brandstof-e10
     
  12. Ethanol heeft een octaangetal van 108.6, dus als je ethanol aan RON95 benzine toevoegt, zal de kopvastheid omhoog gaan.
     

Deel Deze Pagina