1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

geluid kapot dubbelmassavliegwiel ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ffdf, 28 feb 2010.

  1. Welk geluid of trilling is merkbaar als het dubbel massavliegwiel kapot/ versleten is ??
    Ik heb, zoals onderstaand te zien , een 1.8 tdci .
     
  2. Hoi Hans,
    Ik heb ook een vreemd geluid in de motor zitten, vooral met het optrekken maakt de motor een rammelend geluid, het kan oo in de koppeling zitten denk ik, ben benieuwd naar de reacties.
    Ik heb een focus station 1.8 tdci uit 2001 115 pk
     
  3. #4 papahkilo, 28 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2010
    Zoals ik in de openingspost van het door dzl aangehaalde topic al heb aangegeven hoorde ik een rammelend en ratelend geluid. Daarnaast zeer nadrukkelijk trillingen in het koppelingspedaal; deze zijn enigszins te vergelijken met een werkend ABS in het rempedaal.

    Een levensduur van omstreeks 200.000 kilometer schijnt gebruikelijk te zijn voor een dubbelmassavliegwiel.

    De Valeo 4P kit die ter vervanging is gemonteerd bevalt mij uitstekend.
     
  4. #5 kolere, 28 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2010
    Hoe begon dit of was het er opeens? Ik hoor namelijk bij koude motor (wegrijden) ook een ratel of rammelend geluid. Dacht meer aan de multiriem of spanner. Maar als het bij jou ook eerst alleen bij koude motor was, ga ik er maar is werk van maken.
     
  5. Bij mij is het eigenlijk bij het uitzetten, net voordat de motor helemaal stil staat, hoor ik een soort van roffel van 1 of 2 sec. :weird:
     
  6. Een kapot dubbelmassavliegwiel hoor je ratelen. Koude of warme motor maakt niet uit. Mijn neefjes (boerenzoons) dachten een tractor te horen toen mijn focus met een kapot vliegwiel stationair stond te draaien.
     
  7. Je hoort bij kapot dubbel massa vliegwiel. Een klapperend geluid bij stationair draaien
     
  8. Een manier om te testen, als je stationair een klapperend geluid hebt.

    Zet hem in zn 1, en laat de koppeling voorzichting opkomen met de auto op de handrem, laat de koppeling slippen, zonder de auto uit te laten slaan.
    Als het geluid nu verdwijnt, is het vrijwel zeker je DMF.
    Ik heb geen ervaring met de 4P kit, hoor er wel goede verhalen over, echter ben ik voor mezelf benieuwd hoe deze kit het doet met een getunde TDCI.
    dus 340NM ipv 250..
     
  9. Het klapperend geluid heb ik in ieder geval stationair ( nog) niet, alleen bij de allerlaatste omwentelingen van de motor bij afzetten.:mrgreen:
     
  10. Denk juist dat het perfect zou zijn voor een getunede focus, want die Valeo 4P kit is een retrofit vast vliegwiel.
    In principe zou je daar niet veel mis mee moeten gaan. Enige is wel; dat je minder comfort hebt. Want een DMF is normaalgesproken erg goed in het wegfilteren van trilling en geluid. Ook is het schakelen misschien wat 'ruwer' dan met een origineel DMF, vanwege extra trillingen enzo.
     
  11. Dat is normaal bij de TDCI, en duidt niet op een defect DMF, ook na vervanging van het DMF is dit niet weg, is ook een TSB van van Ford, geluid is niet te verhelpen, en kan dus ook geen kwaad (heb het zelf ook)

    Weet ik, maar vraag me af hoeveel NM die koppeling kan verwerken..
     
  12. Dat zeggen ze er dan weer niet bij he ;)
     
  13. nee flauw is dat hé
    Waag er wel eens een keer een mailtje naar Valeo aan denk ik.
     
  14. ik blaas ff wat stof af van dit topic:badgrin:

    dit probleem heb ik dus ook, koppeling begint op zijn eind te komen dus die word binnenkort vervangen, omdat de boel toch open ligt, gaat het vliegwiel en drukgroep ook mee.

    maar nu dit probleem: kan dat niet liggen aan de klep die de inlaat afsluit bij het uitzetten van de motor??
     
  15. Bij mij was dat ook het geval. Als je de koppeling intrapte was het geluid weg. Bleek idd het DMV te zijn.
     
  16. bij mij hoor je het dus af en toe met afslaande/startende motor....
     
  17. ga maar van je vliegwiel uit
     
  18. dat dacht ik dus al, ik ga er zsm achteraan dus;)

    dus Mike gaat op rantsoen :mrgreen:
     
  19. Wat is het risico als je met zo iets door rijd?
     

Deel Deze Pagina