1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geluid bij koud starten en bij ca 110 km/h

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusPocus, 5 jul 2018.

  1. Ik heb nu een tijdje in onze Focus 1.8 van 2010 gereden en er zijn mij twee dingen op gevallen:
    1. Bij een koude start is er een (licht) gillend en aanloop / schuur geluid hoorbaar.
    2. Op de snelweg is bij ca 110 km/h en repeterend resonerend geluid hoorbaar.
    Beide geluiden hebben we bij de proefrit uiteraard niet gehoord maar nu zijn ze er wel.

    Probleem 1 lijkt zich op koude / vochtige ochtenden nadrukkelijke voor te doen dan tijdens deze warme dagen. Zou het de multi-riem kunnen zijn of is er meer aan de hand? De auto is van 2010 en heeft 140k op de teller dus hij is nog niet aan het 'officiele' vervang-interval toe. Mocht vervangen nodig zijn, moet dan ook gelijk de spanrollen, spanners en waterpomp vervangen worden?

    Probleem 2 is iets lastiger en ik heb geen idee wat het kan zijn. Rond de 110 km/h op de snelweg is er een repeterend resonantie geluid te horen. Het ongeveer 1 á 1,5 seconde aanwezig en verdwijnt dan weer voor 1 á 1,5 seconde enz. in een continu repeterend patroon.
    Als ik de airco uit zet lijkt het wel iets beter we worden maar het geluid verdwijnt niet helemaal. Wat zou het kunnen zijn en kan dit misschien verband houden met probleem 1?
     
  2. De garage heeft inderdaad vastgesteld dat de multi-riem, spanrollen en spanner vervangen dienen te worden. Volgens de garage moet er een gemodificeerde spanner geplaatst worden. Klopt het dat dit onderdeel door de jaren heen veranderd is door voortschrijdend inzicht?
     
  3. Inmiddels zijn de onderdelen door de Ford garage vervangen en daarmee zijn beide klachten verholpen.
     
  4. Laatst was er een vraag over het vervangen van de multiriem bij de 1.8 duratec motor ; zie https://www.focusclub.nl/index.php?threads/vervangen-mk2-1-8-multiriem.110119/#post-1821728552
    Kijk eens even naar de foto's ; In dat betreffende topic werd aangegeven dat er kennelijk ook een 2e variant was, misschien gaat het daarbij om de gemodificeerde spanner ...

    Zou je een foto kunnen maken van de situatie bij jou onder de motorkap tpv de spanrol en hier uploaden ?
    Dat is weer leerzaam voor de 1.8 rijders ;)
     

Deel Deze Pagina