1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TI-VCT 125pk Geen vermogen bij koud weer

Discussie in 'Performance' gestart door Rikkert93, 20 nov 2019.

  1. Hoi!

    Ik hoop oprecht dat iemand hier hetzelfde heeft meegemaakt of mij kan vertellen wat het probleem is.
    De Ford Dealer weet het in elk geval niet..

    Ik heb de auto in februari gekocht, nooit problemen mee gehad (op een lege accu na) maar nu het kouder begint te worden merk ik het volgende:

    Als de motor koud is, en de temperatuur buiten is ook niet gemaakt voor je korte broek dan wil het steeds vaker voorkomen dat ik zeer beperkt vermogen heb. Welke versnelling je dan ook kiest, de auto heeft er merkbaar en hoorbaar (zwaardere brom) problemen mee. Nu stelde ik mij zo voor dat Ford een beveiliging had ingebouwd zodat je niet met koude motor vol gas kan trappen. Maar wanneer de motor (koelvloeistoftemperatuur) op bedrijfstemperatuur is, dit is na een paar minuten rijden, veranderd er niks. Ik moet ruim 10 minuten rijden richting de snelweg, vlak voor ik de snelweg opdraai zet ik de auto aan de kant, zet ik hem uit en na 10 seconden weer aan. 8/10x is het probleem dan opgelost. Soms ook niet, met als resultaat dat ik op de snelweg amper kan inhalen of kan accelereren.

    De Ford dealer heeft de olie en oliefilter vervangen en de auto uitgelezen. Hier kwamen geen foutcodes uit naar voren. De volgende ochtend zijn ze gaan rijden met een datalogger, en merkte ze inderdaad dat er minder vermogen was. De data vergeleken met een andere Focus van hetzelfde type, geen schrikbarende andere data.
    Nu hebben hun het over de nokkenas steller, verstopt oliekanaal of foutieve software.

    De vraag is nu, heeft iemand hetzelfde meegemaakt of weet iemand wat hier (waarschijnlijk) aan de hand is?
    Mijn dank is alvast enorm groot!

    Groetjes
     
  2. Update: Op het internet kwam ik het volgende stukje tegen: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-focus-wagon-16-ti-vct-125pk-titanium-2011/
    Hier staat een stukje wat perfect mijn probleem uitlegt, maar ben benieuwd naar jullie mening over de oplossing..

    "Nog opmerkelijker: zodra de buitentemperatuur na zo'n half jaar voor het eerst onder de fris-grens van 4 graden dook, deed zich - niet structureel maar wel met regelmaat - iets vreemds voor. Na de start (zowel koud als warm) liet de motor een iets meer donkerbruine brom horen dan gebruikelijk, terwijl op datzelfde moment de trekkracht vrijwel verdwenen was; nog het meest te vergelijken met de noodloop, echter zonder zichtbare melding. Veelal voldeed een stop gevolgd door een nieuwe start. Soms echter niet; bepaald lastig bij een wintersportrit door haarspeldbochten met vier man en volle bepakking...

    De dealer kon het euvel in eerste instantie niet plaatsen. De auto gaf aan de computer geen foutmeldingen. Toch bleef het probleem na het eerste dealerbezoek mede door de zachte Hollandse winter weer enige tijd weg. Toen de buitentemperatuur een poosje later opnieuw met het motorvermogen aan de haal ging, stelde een volhardend monteur vlot de diagnose: onverklaarbare softwarefout! De dokter schreef direct een harde reset voor. Alle software werd verwijderd en de auto werd in een uurtje of drie volledig opnieuw geïnstalleerd, inclusief de meest recente updates. Het probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Wel gaf de boordcomputer plots geen kilometers per liter meer aan, maar nog slechts liters per 100 km. De wegen van Fords updates zijn ondoorgrondelijk..."
     
  3. Misschien dat @dutchguy iets voor je kan betekenen bij het herinstalleren en updaten van de software.
     
    Rikkert93 vindt dit leuk.
  4. Ik ken @dutchguy zelf niet, maar ik zou het erg waarderen als hij mij zou kunnen helpen [emoji16]
     
  5. Ik ken hem wel en ik weet dat hij zeer kundig is met de software van Ford. Hij woont voor jou op een klein uurtje rijden.
     
  6. Ik ben al een aantal jaar in het bezit van Ford C-max met dezelfde motor een 125Pk TI-VCT. Vorige week in een lange rit merkte ik precies hetzelfde als hier beschreven. Weinig trekkracht een brom vanaf 2500 toeren ongeveer. Uiteindelijk kreeg ik op de A6 wel op 16o KM per uur. Nadat ik mijn eerste stop had gedaan was het weg. En die dag kwam het ook niet meer terug. Het was s'ochtends erg vochtig, dus ik dacht dat het daaraan lag. Begin deze week op weg naar het werk weer de brom opgemerkt, was een korte rit, trekkracht leek iets minder dan normaal, maar allen 80 en 60 km wegen en rustig verkeer. De rest van de week verder normaal. Rij deze auto nu meer dan 4 jaar en nog niet eerder problemen gehad in de winter, ook niet met koud en vochtig weer.

    Ben benieuwd @Rikkert93 wat de oplossing wordt.
     
  7. Ik heb het in het hele toerengebied. Dus van begin tot eind. Uiteindelijk haal ik de max snelheid ook niet, daar heeft de motor de power helaas niet voor
     
  8. Als het weer voorkomt zal ik er eens op letten. Brom begint in ieder geval bij ongeveer 2500 toeren, bij optrekken schakel ik meestal bij 3500 t/m 4000 toeren. Totdat toerental is de brom er zeker. Ik hou je op de hoogte.
     
  9. Mijn vorige Focus had dezelfde motorisering en ik heb destijds ook dezelfde klacht gehad.
    Ik had nog garantie en de auto dus bij de dealer gebracht. Een software update was toen de oplossing en daarna nooit meer last van gehad.
     
  10. Heb je dit bij de dealer gedaan? Wat was je kwijt en waren er ook risico's aan verbonden??
     
  11. Aan elke update zitten risico's verbonden. Staat wel tegenover dat hiermee doorrijden ook risico's aan verbonden kunnen zijn.
    Persoonlijk zou ik updates inderdaad bij de dealer laten doen. Die hebben er echt de juiste apparatuur voor en ook mogelijkheden voor het geval het toch mis zou gaan (wat overigens niet heel vaak gebeurd).
     
  12. Bij deze motoren komt het wel eens voor dat de ontsteking niet optimaal plaats vindt.
    De oplossing is dan het monteren van lpg-bougies (Vanwege oa de kleinere vonkafstand).
    De klachten zijn dan idd verminderd vermogen en geen foutmeldingen.
    Is ook van toepassing op fiesta’s met dezelfde motor.

    verder is een software update voor de motor niet onverstandig.
     
  13. Oke, maar die grotere vonkafstand is toch niet de oorzaak van het geen vermogen hebben. En na uit en weer aan weer wel vermogen te hebben? Ik heb niet reuze veel verstand ervan hoor. Dus als het wel zo is, leg me alsjeblieft hoe, dan leer ik er ook nog van haha.

    Ik begreep van @McGyver dat jij eventueel wel iets kon betekenen qua software??
     
  14. Vandaag platinum LPG bougies laten plaatsen door La garage, heel benieuwd of het verbetering brengt. i.ll keep you posted!
     
  15. @Rikkert93 ben benieuwd. bij mij zelf al twee weken geen problemen meer op dit vlak. Vandaag bij de garage geweest voor een andere probleem. Mijn schakelaar paneel in de linkerdeur heeft een probleem. Namelijk dat de verlichting ritmisch knippert aan/uit in een ritme van 2 seconden ongeveer. De twee seconden dat de verlichting aan is, werken alle schakelaars goed. Bij het maken van de afspraak gevraagd of het probleem met verminderd vermogen bekend was. Werkplaatschef gaf aan dat het hem niets zei. Zeker nog nooit bij de hand gehad. Ben benieuwd of het nu bij jou goed is.
     
  16. Bij de ford dealer in Emmeloord zeiden ze ook er nog nooit van gehoord te hebben. Dus ze willen het er of niet over hebben, of het is idd een redelijk weinig voorkomend probleem
     
  17. Nou, ik rijd nu 3 dagen met de LPG bougies rond. In eerste instantie dacht ik dat het de oplossing was. Maar nu het vanochtend toch wat frisser was als eerst, merkte ik toch weer dat ik verminderd vermogen had. Na een herstart bij het tankstation langs de A6 had ik merkbaar meer vermogen. Helaas toch maar kijken of het opnieuw programmeren van dr software wel de oplossing gaat zijn.
     
  18. Hoi rikkert
    Ik heb sinds 1,5 jaar een focus wagon 1.6 ti- vct 125 pk 2012. En heeft ook deze problemen. Onder de 5 graden brommend geluid en veel vermogensverlies van 2000 tot 3000 toeren. Zat jaar garantie op maar ford dealer heeft het nog niet opgelost. Waarschijnlijk kwaal van de motor ?
    Ik heb dit topic al eerder aangekaart op dit forum
     
  19. Ik heb de auto nu bijna 5 jaar. Tot voor kort geen enkel probleem, maar afgelopen weken twee keer opgetreden. Bij koud weer. Natuurlijk kan het van alles zijn, van software, maar ook slecht contact in kabels. Als het er eerst niet is en na 8 jaar soms optreedt, moet er toch een oorzaak zijn. Tot nu toe is het bij mij 2 keer voor gekomen, maar als het een blijvend probleem zou het opgelost moeten worden. @Frankve wat is er tot nu toe bij jou geprobeerd door de dealer?
     
  20. 5 x binnen de garantie teruggeweest bij dealer. Gaf nooit foutmelding. Alleen bougies vervangen en bougiekabels. 3 maanden geleden een grote beurt laten geven. Gasklephuis gecontroleerd maar was ook schoon. Maar nu nog zelfde probleem als het 5 graden of kouder is. Garantie al half jaar verlopen maar voor dit euvel kan ik nog terug naar de dealer. Ik heb vaak op 1.6 ti vct problems gegoogled. Zelfde problemen in nederland, engeland, duitsland enzz maar geen oplossing kunnen vinden
     

Deel Deze Pagina