1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen koppeling na lange tijd hoge snelheid.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PurpleFocus, 4 aug 2007.

  1. Hallo iedereen, ik ben Gerjan, nieuw op dit forum. Ik rij een paarse Ford Focus uit 2000, het is een 1.8 TDDI Trend.

    Ik had een vraag betreffende mijn focus.

    Eergisteren zijn we vanuit Tsjechie terug gekomen door Duitsland heen.
    Op de Duitse autobahn hebben we constant tussen de 160 en 180 km/h gereden. Op een gegeven moment moesten we vanwege wegwerkzaamheden 80 km/h rijden. Dus ik wil heb in de 4e versnelling zetten en merk dat de koppeling minder weerstand heeft. En ik kon de pook niet in de 4 krijgen. Dmv spelen met gas kon ik wel schakelen tussen 4 en 5.

    Nadat we even waren gestopt om te tanken was het probleem weg.

    Toen we weer onderweg waren met de zelfde snelheid kregen we weer wegwerkzaamheden. Ik wilde dus weer terug schakelen en tot mijn schrik had ik helemaal geen koppeling meer. Totaal geen druk/weerstand.

    Bij het eerst volgende tankstation gestopt tijd gewacht en toen deed hij het weer.

    Onder tussen heb ik een kennis gebeld die een auto garage heeft en die vroeg of het beter werd als ik een paar keer pompte met de koppeling. Dit had inderdaad nut. Dus de verdere 300 km heb ik eerst moeten pompen alvorens te koppelen.

    De volgende dag toen we thuis waren hebben we nog kleine stukjes gereden zonder problemen.

    Wie heeft dit eerder meegemaakt en kan met vertellen wat dit is en hoe dit op te lossen is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Het is een hydraulisch bediende koppeling.

    Waarschijnlijk zit bij jou de vloeistof er al te lang in, dat is gewoon remvloeistof.

    Die moet je om de 2 jaar verversen omdat er anders teveel vocht in de vloeistof komt te zitten.

    Waarschijnlijk heb je onder invloedt van de hitte onder de motorkap dampbellen in de vloeistof gehad veroorzaakt door het vocht in de vloeistof die verdampt.

    Even de vloeistof van het koppelingscircuit laten vervangen of in ieder geval even het vochtgehalte ervan laten meten.
     
  3. ja ga helemaal met robbieT mee dus gauw verversen en probleem zal zeer waarschijnlijk tot het verleden behoren
     
  4. Bedankt voor de reactie. Ik zal het vochtgehalte laten meten en eventueel vervangen.

    Zit er trouwens een bijvul reservoir onder de kap hiervoor???
     
  5. Zit gewoon onder de kap, heb hem zelf laatst ook bijgevuld :wink:
     

Deel Deze Pagina