Geen kachel en ruitenwissers / sproeiers

Discussion in 'Electronica' started by Jasper85, Mar 9, 2010.

  1. #1 Jasper85, Mar 9, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 9, 2010
    Beste,

    Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Vanmorgen vertrok ik met de auto naar m'n werk (Focus 1.8 TDDI uit '99). Direct viel op dat mijn ruitenwissers het niet deden. Eigenlijk doet niks het wat wordt bediend met de rechter hendel aan het stuur (sproeiers voor en achter, wissers achter). Daarna bleek de (1,2,3,4-)stelknop van de kachel ook niet te reageren. Ik heb een aantal zekeringen gecontroleerd en kan niets raars vinden.

    Wel heb ik de volgende rare dingen gehad de afgelopen gehad:

    -Afgelopen maanden: af en toe een klik van de CV. Het klinkt alsof de portieren worden ontgrendeld. Meestal een minuut of 5 na het wegrijden.
    -Afgelopen week: ruitenwissers voor en achter gaan 1 of 2x heen en weer vlak na het starten.

    Gek genoeg werkt de CV gewoon prima. Airco werkt prima. Achterruitverwarming ook.

    Ik heb al wat rondgekeken op het forum. Moet ik aan de TIMERmodule denken? CV Module?
     
  2. Vandaag naar de bouwmarkt gereden. Na een heuveltje begonnen voor en achter wissers te 'wissen'. Alles is voorlopig weer normaal.

    Heb de zekeringkast uitgebouwd en de CTM (Central Timer Module) verwijderd. Is niks geks aan te zien, maar dat zegt weinig.

    Iemand een idee of dit een relais kan zijn wat blijft kleven? En welk relais zou dit dan moeten zijn? Andere ideeen? Massa-probleem? Ik weet alleen niet welk massapunt ik zou moeten controleren...

    Jullie reacties zijn meer dan welkom.
     
  3. haal anders eerst eens je hendel eraf, is vrij simpel binnen 5 min. te doen
    de hendel is een kliksysteem, mischien dat er wat vuil op de kontakten zit,
    even reinigen en inspuiten met kontaktspary, baad het niet, dan schaad het niet;)
     
  4. Hendel heb ik inmiddels los gehad. Niet veel geks te zien. Daarna nog diverse relais losgehaald en een tik gegeven. Natuurlijk ook de accu los gehad. Heb er vanavond 2x 15 minuten mee gereden zonder problemen.

    Ook hoor ik mn CV niet meer ontgrendelen op vreemde momenten.

    Morgen 2x 100km te rijden dus ik ben benieuwd... Keep you posted!
     
  5. Vandaag op de heenweg naar mn werk hoorde ik toch weer 1x de CV ontgrendelen. Later op de dag begonnen (ca. 2 minuten na het starten) de ruitenwissers voor en achter spontaan te wissen.

    Ik heb tussen de middag 4 massapunten (rechts van de accu) losgemaakt, opgeschuurd en weer vastgemaakt. Bij 2 massapunten was dat errrugg nodig.

    Helaas... Op de terugweg naar huis ging na 1 á 2 minuten weer de wissers spontaan aan. Die 1 á 2 minuten en dan spontaan wissen lijkt vaker terug te komen (ook bij stationair / stilstaan).

    Wie heeft er nog ideeen / suggesties?

    Jullie reacties zijn erg welkom!
     
  6. Ik zou even op zoek gaan naar een bedieningshendel op de sloop, dat zou de wissers kunnen verklaren.
    Hoe is het met de kachel?
     
  7. Jah die hendel blijft twijfelachtig. En wat je vroeg over de kachel: het gekke is dat die 2 dingen altijd samen gebeuren. Dus de rechterhendel doet niks en tegelijk werkt de kachelknop niet. En áls dan de wissers ineens spontaan beginnen doen de hendel en de kachelknop het ook ineens weer.

    Anyway, ik zat dus te zoeken naar 'iets' wat beide symptomen kan verklaren.

    Iemand een idee wat ik kwijt ben voor zon hendeltje op de sloop?
     
  8. Hendel verwijderd en losgehaald. Niks raars te zien als loopt ie niet echt soepel meer. Voor de zekerheid een andere gehaald bij de sloop. Ook niks. Op dit moment staan de wissers rechtop op het raam en de kachel doet niks.

    Mijn gedachte gaat nu naar wat anders toe: Het interieurfilter is vorige week vervangen. Ik heb al eerder gelezen dat de parafan echt een crime is. Het zou zo maar kunnen dat er water naar binnen is gelekt wat ergens sluiting geeft bij de kachel. Dit in deze buurt zit trouwens ook de CV module....
     
  9. Vanavond de parafan even los gehad. Geen vocht. Verder vanalles aan het dashboard losgehad. Stekkers gecheckt, bedrading op het oog geinspecteerd. Helemaal niks. Totdat ik een erg apart iets tegen kwam:

    Als ik weer storing heb met de wissers en als de kachel op 0 staat zie ik dat de klep op de kachel opent om te recirculeren. Zo gauw ik de wisserhendel bedien begint de klep op de kachel weer te draaien om buitenlucht naar binnen te halen?!?!

    Misschien toch de Central Timer Module? Ik word hier echt gek van!

    Mama help!
     
  10. Vandaag een Central Timer Module van de sloop gehaald (98AG14K150AE). Deze wordt ingebouwd op de achterkant van de zekeringkast (onder stuurkolom). Kosten: 40,00 EURO. Vooralsnog geen storing gehad. Als het nu opgelost is laat ik nog even bericht achter.
     
  11. Blijft lastig zoiets, ik hoop dat je hiermee er nu vanaf bent;)
     
  12. #12 Jasper85, Mar 12, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 12, 2010
    Probleem blijft bestaan. Zijn er hier echt niet meer mensen met goede ideeen?

    *WANHOPIG*
     
  13. beschadigingen in de isolatie van de bedrading??
     
  14. Kan me niet voorstellen dat het aan de hendel ligt, maar die mag je van mij gratis overnemen (als ik hem nog kan vinden). Het is er wel 1 zonder interval.
     
  15. #15 Jasper85, Mar 14, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 14, 2010
    @ Kolere, super bedankt maar die heb ik al vervangen. Was inderdaad niet het probleem. Je had me 35 euri kunnen besparen, maarja 'gedane zaken'...

    @ Michael0212, zou goed kunnen, maar hoeveel kilometer kabel moet ik dan afspeuren...

    Ik ga hoe dan ook morgen even de bekabeling van de achterklep checken. Hier is al wel eerder wat mee mis geweest.
     
  16. Zijn er jullie misschien andere redenen bekend waardoor de kachel gaat recirculeren? Want direct bij het aanzetten gaat dus de kachelklep naar circuleren en hij blaast niet of vrijwel niet (stand '0' waarschijnlijk, al staat de knop op bijv. 3).
     
  17. Vandaag gemerkt dat als de storing zich voordoet ook de remlichten en achteruitrijlicht niet werk...
     
  18. Vandaag de lichtschakelaar vervangen. Dat hele geval inclusief de tellerunitdimmer en de hoogteverstelling van de lampen. Aan de lichtschakelaar is gesleuteld omdat de auto eind vorig jaar werd afgekeurd voor een kapotte koplampstelmotor. De hoogteverstellingsknop is toen onklaar gemaakt om door de APK te komen. Daarna is de knop weer geplaatst. De hoogteverstelling werkte weer prima, maar misschien dat dit toch de storing heeft veroorzaakt.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  19. Het lijkt erop dat het euvel is verholpen. Meten = weten... Daar had ik eerder mee kunnen beginnen. Over zekering 43 stond geen spanning terwijl toch de wissers op AAN stonden en het contact ook op AAN.

    In de extra zekeringkast ben ik toen (nogmaals) op de relais gaan kloppen. Toen ik relais R1 aantikte begonnen direct de wissers te wissen.

    Daarna dus relais R1 vervangen voor het astronomische bedrag van 4,50 euro. Ik zal het laten weten als het probleem inderdaad opgelost is en dit topic op slot kan.

    Semi off topic: Als iemand nog een een stuurhendel of Central Timer Module nodig heeft... Ik heb ze dus bij deze over.
     
  20. Het probleem heeft zich inderdaad niet meer voorgedaan. Relais R1 was dus het probleem van al het gezeur. Topic mag op slot van mij...
     

Share This Page