MEER VERMOGEN EN MEER RIJPLEZIER!

Focusclub.nl is een partnerschap met EQ Performance aangegaan!

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

gasklep reinigen

Discussie in 'Handleidingen Overig' gestart door colin667, 8 feb 2008.

  1. #1 colin667, 8 feb 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
    halo allemaal,

    lang geleden dat ik hier ben geweest (druk druk druk)

    maar ik heb hier al een paar keer gelezen over het reinigen van de gasklep maar snapte het niet echt dus heb ik de stoute schoenen aan getrokken en het gewoon gedaan! en nog gelukt ook :D

    hier heb ik een uitleg met foto's :D
    (voor een ford focus 1.6 16v 1999 3 deurs MK1)

    benodigdheden:

    remmen reiniger: valvoline €2.70

    wd40 : +/- €6.00

    tijrip

    oude tanden borstel

    een paar doeken

    en een pot vet (ik heb lager vet gebruikt!)

    [​IMG]

    als eerst maken we de accu los!!!!!!!!!!! (belangrijk)
    dan halen we de luchtaanvoer los (die loopt naar je luchtfilter)
    (als je de luchtfilter geheel wilt verwijderen moet je de stekker van het luchtfilter ook los maken)

    [​IMG]

    zo ziet het eruit als die los is

    [​IMG]

    dan haal je de stekker los van de gasklep

    [​IMG]

    dan draai je de 4 torks los zitten in een 4 kant! rond het huis

    [​IMG]

    dan haal je hem er voorzichtig af

    [​IMG]

    dan maak je de gaskabel los

    [​IMG]
    het gedeelte draaien zoals op de foto

    [​IMG]
    dan naar je toe trekken (voorzichtig) zoals op de foto

    dan maak je de borging van de gaskabel los

    [​IMG]

    [​IMG]

    dan trek je voorzichtig de gaskabel los van het rubber

    als je alles volgens beschrijving heb gedaan moet hij hellemaal los van de motor/gaskabel zijn!!

    [​IMG]

    (tip: als je de gasklep gaat schoon maken leg dan een doek over de inlaat heen voor eventueel vuil!!)

    om het je eigen makelijk te maken kan je met een tijrip de gasklep open zetten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    BELANRIJK!!! de pakking verwijderen (anders word die opgevreten door de remmen reiniger)

    [​IMG]

    [​IMG]


    dan kunnen we hem schoon maken!!
    ik heb gekozen om hem schoon te maken met een tanden borstel.

    als eerst het huis goed inspuiten met remmen reiniger even laten intrekken en dan het vuil verwijderen met de tanden borstel.

    herhaal dit een aantal keer!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot dat de aangekoekte randen verwijderd zijn!

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb hem toen hellemaal afgespoten met de comprossor zodat de remmen reiniger goed verdampt was!

    toen heb ik een klijn beetje vet op de klep gesmeerd zodat hij niet meer kon klemmen tegen de wanden

    en dan kan je de gasklep weer terug plaatsen
    ik neem aan dat daar geen uitleg voor nodig is

    als je alles trug heb geplaatst en de auto weer voor de eerste x start schiet het toerantal ver boven de 2000 toeren schrik niet ga een stukje rijden dan stelt hij zich eigen weer af!!

    (ps: sorry voor de slechte foto's zijn van mijn telefoon, en voor mijn barre teken kunsten)

    nou ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

    succes voor de gene die het ook gaan doen.

    MVG,

    Colin de hoogh

    (!!!!DIT ALLES IS OP EIGEN RISICO!!!!)
     
  2. :clap: :clap: Dit is wel een heeeeele duidelijke how-to! :thumbs: Echt super netjes, mijn complimenten. Alleen misschien dat een modje 'm kan verplaatsten naar onderdeel Focus I?

    Zijn er nog merkbare verschillen, of voor- nadelen als je dit doet? Die van mij is nl van hetzelfde bouwjaar, dus misschien ook wel eens goed om te doen. Of doe je dit nav een probleem? :oops:

    In ieder geval een zeer duidelijke how-to! :thumbup:
     

  3. hey bazzz

    ik heb hem schoon gemaakt omdat de motor vaak moeilijk op pakte en stationair moelijk dee. veel mensen zeggen dat het geen kwaad kan maar sommige weer wel. er schijnt een soort coating in te zitten die je beschadigd met remmen reiniger. tot nu toe nog nergens last van. mijn focus loopt nu wat soepeler (naar mijn mening) stationair loopt hij weer perfect

    mvg Colin667
     
  4. Zoals dat heet " appeltje / eitje " , makkelijker kan het volgens mij niet meer worden.
    Ik vraag me af wat er bij mij eigenlijk is fout gegaan ; zie topic 'hoog stationair toerental' dat ding blijft bij mij hoog janken in z'n toeren.

    Iemand enig idee hoe die TPS (gasklep positie sensor) ervan binnen uit ziet ?
    Zal wel een soort regelbare weerstand zijn, misschien moet er maar eens een goeie dot contact-cleaner in ofzo.
     
  5. Weinig aan te zien als je die eraf haalt. Je ziet alleen het nokje dat wordt verdraaid door de gasklep. De rest is ingegoten.
     
  6. zoals hansie al zij is het gewoon een soort nokje van buiten ziet hij er zo uit!!

    [​IMG]

    ik heb hem er ook af gehad maar was nog gewoon schoon, ik heb er nog wel een doekje lang gehaald, en een beetje vet opgesmeerd toen weer dicht gedraait, en alles er weer op gezzet en rijd 'nog' perfect
     
  7. Nette "How To". Mods idd ff verplaatsen naar de juiste locatie.

    Is dat vet niet nadelig? Geeft dat geen reactie met het een of ander?
     
  8. HEY BUURMAN!! :wink:

    of het vet niet nadelig is??

    als je er maar een beetje op smeert volgens mij niet.. ik heb er in iedergeval nog geen last van gehad...


    ik heb er ook maar een klein beetje opgesmeerd heb mij vindger door de pot gehaald toen met een doek het meeste eraf gehaald zodat er maar een klein beetje over blijt (maar een film laagje) en toe over de klep gevreven en dat was bij mij genoeg (de klep ging zo soepel na die ingreep :D )

    het is bij mij nu al weer 5 dagen geleden en heb tot nu toe iedere dag gereden en rijd nog perfect (geen klevend pedaal meer!!)

    colin
     
  9. Hele mooi how-to denk dat ik dit binnenkort maar eens ga doen. Ik vroeg me alleen een ding af. Is die pakking zonder risico op lekker te verwijderen en te herplaatsen? Of doe je er beter aan een nieuwe te pakken?
     
  10. Als je voorzichtig bent met de pakking en deze er nog goed uitziet, kun je die best een paar keer opnieuw gebruiken.
     
  11. Ik heb daarnet even gekeken, maar die klemmen waarmee de slang van de luchaanvoer vast zit zijn bij mij niet voorzien van een schroef! Het lijkt meer op een soort klem... Heeft iemand enig idee hoe ik die los krijg?
     
  12. #13 Fanz, 17 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2009
    Hey Bingo3,

    die klemmen die je ziet is in principe voor 1 malig gebruik,als het je lukt om ze heel uit elkaar te halen (meestal met een platte schroevendraaier loswippen/wrikken) dan kan je ze natuurlijk weer hergebruiken,alleen is het lastig om ze weer inelkaar te zetten....tis maar wat je wil.
    Mijn advies : gewoon doorknippen en "echte" slangenklemmen gebruiken en vastdraaien met een kruiskop schroevendraaier dan wel niet met een dop nummer 7 of 8 .;)

    Suc6!

    Groet:Vince
     
  13. Slangenklemmen draai je over het algemeen aan met dopje nr. 7, maar daar kom je gauw genoeg achter als je er mee bezig bent. 't is een goede en duidelijke how to ik ga er zeker gebruik van maken.
     
  14. #15 Spiked, 17 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2009
    Zou dit topic niet beter tot zijn recht komen in het "Handleidingen" gedeelte?





    EDIT B@Zzz...
    inderdaad, dat is wel verstandig ;-) Ik heb 'm naar "overig" gezet omdat ik er vanuit ga dat dit bruikbaar is voor zowel de focus I als de focus II
     
  15. heeft iemand de fotos nog?!
     
  16. Dat vroeg ik me ook al af! Wie heeft de foto's!
    Ga je snel aan de gang Peter??
     
  17. #18 Fanz, 16 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
    die heb ik wel ja....

    Nouwwwww ;).....ik heb via onze grote vriend Google :thumbs: de originele foto's van topicstarter Colin weten te bemachtigen,
    PB mij even voor degene die de foto's willen hebben en dan mail ik ze naar je toe....

    edit : ik heb alle tekst uit Colin's 1ste post en al zijn foto's in goede volgorde gezet en in een Word documentje geplemt zodat het hetzelfde eruit ziet als voorheen,dus wie deze doc wilt hebben en ook de originele foto's....you know what to do.
    (helaas kan ik geen attachment toevoegen bij dit bericht omdat ik geen betalend lid ben...OMG! :oops: shame on me ;))

    Groet!
     
  18. Fanz heeft de foto's gezocht, gevonden en naar mij gemaild :thumbs: en ik heb zojuist de foto's bij imageshack gedropt en de links in de startpost aangepast.

    Alle foto's werken nu dus weer!
     
  19. Helemaal super mannen!
     

Deel Deze Pagina