Gas geven -> Lampen worden feller?

Discussie in 'Electronica' gestart door choogstede, 18 dec 2007.

  1. Toen ik vanochtend weg reed van de parkeerplaats had ik de blower op 4 staan om de ijzige kou :shock: een beetje uit het interieur te verdringen. Wat ik toen merkte viel me echter wel een beetje op. Op het moment dat ik wat gas geef en de motor op toeren komt, gaat de blower ook ineens harder blazen. Echter, niet alleen de blower krijgt wat meer peut, maar ook de verlichting (lampen voor) werden op dat moment wat feller.

    Ik heb al vaker (tijdens het achteruit inparkeren, als je net wat te weinig gas geeft zeg maar) gemerkt dat de verlichting van de auto soms reageert op het toerental, maar vond het nu toch wel heel erg apart worden dat het gebeurt als ik juist gas bij geef.

    In hoeverre is dit normaal :?: Of zit er wellicht toch iets niet helemaal goed? De auto start verder helemaal prima, dus het lijkt niet echt op de accu.
     
  2. En toch lijkt het erop dat de accu het niet allemaal goed meer trekt. Accu's presteren sowieso minder als ze koud zijn, ook als ze verder nog in goede staat zijn. Sommige mensen verpakken de accu zelfs met isolatiemateriaal, zodat deze niet teveel afkoelt.

    Of had je toevallig ook de achterruitverwarming aanstaan of zelfs ook de voorruit erbij? Dat trekt nml. ook een flink vermogen uit de installatie.
     
  3. Zolang het niet te erg word is het vrij normaal.
    Je accu heeft met dit weer veel te lijden, de accuspanning zal hierdoor iets lager zijn. Als je vervolgens gas geeft gaat je dynamo harder draaien waardoor de spanning weer normaal word :wink:
     
  4. Dan zal het er wel een beetje mee te maken hebben dat ik inderdaad nogal veel vermogen trok. Achterruitverwarming en voorruitverwarming (wat een zegen met dit weer) en de blower op vol vermogen met de kachel op max.. hmm.. misschien toch beetje te veel van het goede dan. :?
     
  5. Wat een conclusie............ :wink:

    Vooral de voorruitvervarming vraagt erg veel van je accu/dynamo.
    Als je electrische spiegels hebt, staan deze samen met de achterruitverwarming te verwarmen.

    Als je een diesel hebt, dan draaien de gloeispiralen ook overuren, ook hiervan kan ik het effect zien in de verlichting.

    Sinds ik xenon verlichting heb, zie ik het niet meer aan mijn koplampen, maar nog steeds wel aan de blower en het dashboard. En nee, mijn accu is nog tiptop in orde; deze heb ik recentelijk laten testen.
     
  6. Vanochtend alles aan, climat control op hoog vermogen, dus voor- en achterruitverwarming aan, blower op 4, airco aan (al werkt die niet?), lampen aan. Maar merk helemaal niets aan verlichting of andere spanningswegval.
     
  7. Ik merk bij mij idd ook een kleine spanningsval als alles aanstaat. Als ik dan een beetje gas geef wordt het buiten wat lichter en gaat het binnen harder waaien ;-)

    Dus volgens mij niets om je zorgen over te maken!
     
  8. Dat verschijnsel is al zo oud als de weg naar Romen.....
    als je auto stationair draait, dan leverd de dynamo niet zijn max. spanning
    door de toeren te verhogen gaat hij meer spanning leveren.
    Bij de nieuwere auto's zitten er vernieuwde dynamo's in, deze leveren
    bij een lagere toerental hun max. spanning al, vandaar dat de 1 het wel
    merkt en de andere niet............niet van wakker liggen :wink:
     
  9. Zet de Blower maar eens op stand 4 en druk dan op de knop van je elektrische raam naar boven, hoor je de blower zachter gaan en als je de knop weer loslaat weer harder blazen.
     
  10. als ik al rijdende ben, en zet de voorruitverwarming aan zie je de lampen ook even knipperen, t zelfde bij het uitschakelen van de verwarming
     
  11. ik voel zelfs een klein schokje bij het in en uitschakelen van de voorruitverwarming! :D :D :D
     
  12. :think: Ik heb dat alleen (echt Alleen) bij het optrekken. Zodra ik de koppeling oplaat komen zie je mijn lampen donkerder worden. geeft ik daarna gas of mijn hele koppeling is los dan branden ze normaal.
    Ik hoop niet dat dit probemen gaat geven bij xenon lichten?
     
  13. Juist niet... Xenon heeft minder energie nodig 8)
     
  14. Dan zit je mooi met je smoel in de koude buitenlucht... nee, ik laat het raam beter maar gewoon dicht! :roll:
     
  15. Huh??? Als je raam dicht zit en je drukt knop naar boven, blijft hij dicht hoor :lol:

    Alleen dan merk je wel dat hij even stroom trekt :wink:
     
  16. ach wat, het is vandaag mijn laatste dag voor de vakantie, dus ik lees iets te snel.... Je hebt gelijk Hunter!
     

Deel Deze Pagina