1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Futura 1.6 gaat maar door

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Blue Futura, 5 jun 2021.

  1. Mocht dat het probleem niet verhelpen, dan zou je ook eens aan je massakabel kunnen denken. Mijn vorige auto (V40) had vergelijkbare klachten en daar was het verholpen met een nieuwe massakabel.
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  2. @Bramzel Thanks voor de tip!
    Ik zal het in de gaten houden. Deze week komt als het goed is de nieuwe slang voor de carterventilatie binnen. Ook wil ik dan de stappenmotor even schoonmaken. Kijken of het dan weg is en anders inderdaad op zoek naar een eventueel probleem met de massakabel
     
  3. Zo, na enkele weken weer tijd voor een kleine update. Ik ben er helaas nog niet helemaal uit voor wat betreft het probleem met de knipperende verlichting. De Focus blijft eenmalig knipperen met de verlichting wanneer ik stil sta bij een verkeerslicht. Ik heb alle topics hierover al doorgespit en veel verschillende oorzaken voorbij zien komen. Toch wil het nog niet helpen bij mij helaas.

    Ik heb inmiddels de carterventilatieslang vervangen onder het inlaatspruitstuk, het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt (was niet heel erg vies, maar een klein beetje), en de stationairregelklep gedemonteerd en schoongemaakt. Tevens heb ik een dynamo van de sloop gehaald voor een paar tientjes om deze uit te kunnen sluiten, dit gaat om een 105A dynamo van een Focus II uit 2008 i.p.v. een 82A zoals die standaard is in een Focus I (dacht ik). Toch blijf ik het euvel houden. Hij doet het alleen met warme motor, s'ochtends vroeg is er niets aan de hand, en wanneer ik iets gas bij geef terwijl ik stil sta ook niet. Het is echt één seconde van flikkeren van de koplampen, de dashboard verlichting en de interieurverlichting (indien die laatste aanstaat) wanneer ik net stil sta. En wanneer ik op dit moment de ruitenwissers op interval aanzet gaat hij met de interval mee knipperen.

    Verder nergens geen last van, tijdens het rijden niet, en ook wanneer ik stil ga staan en de motor nog koud is niet. Alles doet het ook goed qua elektronica. Het is niet zozeer heel schadelijk en hij blijft ook wel keurig stationair daarna, maar het is een kleine stoorzender als ik eerlijk ben.

    Misschien toch ergens valse lucht o.i.d.? Of heeft iemand anders misschien nog advies?
     
  4. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Astra 1.6 cabrio uit 96. Liep ook beroerd bij stationair en uiteindelijk ging motormanagement lampje aan. Motor uit en opnieuw starten, probleem weg. Ook met verbruikers aan schommelingen in verlichting zoals jij benoemt. Ik heb na een maand na aankoop een koppakking moeten vervangen en meteen groot onderhoud gedaan en alles aangepakt. Cilinders, kleppen, pakkingen, riemen, enz.

    Stap 1 was een andere dynamo, die was aan z'n einde en daarmee waren de schommelingen weg. Stap 2 was een grotere zoektocht. Na 3 kwart jaar en heel wat uurtjes onder de motorkap gehangen dacht ik dat het wel iets te maken moest hebben met de koppakking en de werkzaamheden daaromheen. Wat bleek, het stelschroefje van het gasklep huis stond net op een stand dat de stationair regelaar dicht bleef sturen en terwijl de gasklep net iets te ver dicht stond. Beetje spelen met het stelschroefje en voilà, problemen waren verdwenen!! Vorige eigenaar vond m blijkbaar niet lekker lopen en is er aan gaan draaien, was mij niet opgevallen omdat er een dopje over het gaatje waar het schroefje in zit, waardoor ik m niet heb gezien...

    Wie weet kun je er iets mee. Wat betreft je dynamo, zou wel erg toevallig zijn als je weer een rotte terug hebt gekocht van de sloop. Maar lijkt er op dat de spanningsregelaar niet lekker werkt. Lijkt me dat die (net als veel andere merken) gewoon in de dynamo zelf zit verwerkt? Hoe zit het met de massa?

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor je reactie @Crafter. Ik heb inmiddels waarschijnlijk het probleem verholpen. Ik heb in plaats van remmenreiniger een busje carburateurreiniger gekocht en gisteren op een vrije dag nogmaals het gasklephuis en de stationairsteller gedemonteerd en ben eens goed gaan schrobben. Ik heb denk ik wel een uur lang gepoetst en geboend en een halve spuitbus aan carburateurreiniger gebruikt. Daarna nog eens een doek gepakt om het in te laten trekken. Alles weer gemonteerd en tot nu toe doet hij het goed.

    Wanneer ik nu de koppeling (en eventueel rem erbij) intrap blijft hij eerst keurig hangen bij 1000rpm om vervolgens als ik tot stilstand ben gekomen langzaam naar zo'n 850rpm te gaan. Hij lijkt nu wat hoger te draaien, aangezien hij nu net iets boven het laatste streepje voor de 1000rpm draait. Daarvoor draaide die er net onder en schokte de auto een beetje stationair. Ik heb ook geen last meer van knipperende verlichting bij stoppen bij verkeerslichten of iets dergelijks.

    Nu een kwestie van in de gaten houden, ik heb gisteravond nog een keer gemerkt dat hij toch weer iets verder terugvalt, dus als dat nu op den duur weer terugkomt ga ik de stationairsteller vervangen voor een compleet nieuwe. Voor nu doet hij het in ieder geval weer goed.

    Bij deze bedankt aan allen voor alle hulp en suggesties!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina