fuseekogel vervangen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Javos, 15 aug 2012.

  1. Mijn focus tdci 1.8 / 2002 / 140.000km is vandaag niet door de APK gekomen, de melding is:
    2x stofhoes fuseekogel dicht niet meer af.
    De garage (geen forddealer) zegt dat aan beide zijden de fuseekogel vervangen moet worden en dat dit 400 euro gaat kosten. Is dit een reele prijs?
     
  2. Dat ligt er aan: dealerprijs, vakgarage-prijs of beun prijs......

    Een losse fuseekogel kost nog geen 30 euro per stuk, je bent er echter uren mee bezig om ze te monteren.
    Een complete draagarm bij (bijvoorbeeld) mister-auto heb je vanaf zo'n 65 euro, die monteer je in tussen de 30 en 45 minuten per kant.

    400 euro is naar mijn mening veel geld voor een dergelijke reparatie.
    Bij een vakgarage moet dat goedkoper kunnen.....
     
  3. #3 Javos, 15 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2012
    Bedankt! Ik vermoedde dit al. Het is trouwens een kfgarage - en hij zei dat fuseekogels 70 euro per stuk waren + montagekosten en balanceren/uitlijnen.
     
  4. Pasgeleden exact dezelfde reparatie moeten laten uitvoeren bij mijn auto.
    Monteur is er zo'n 3 uur mee bezig geweest.
    Is overigens geen Ford-garage maar ook geen zgn 'beun'.
    3 x uurtarief €55,- + materiaal kwam op ruim €230,- incl. nieuwe APK.
    Ik zeg: zoek een ander adresje.
    Suc6 daarmee!
     
  5. Wow, dat is wel een groot verschil! Ik ga nu inderdaad proberen om nog op tijd iets anders te vinden. Bedankt!
     
  6. Ik heb er zelf net 1 vervangen en het is idd een leuk karweitje
    Zonder luchtgereedschap is het zwaar

    Als je hier niet zoveel ervaring mee hebt kan je beter het laten doen.

    Bij mijn garage persen ze de klinknagels eruit en dan gaat het best snel.

    Mvgr xander
     
  7. Had vandaag een vrije dag, dus heb er wat werk van gemaakt. Eerst even uitleg gevraagd over die prijs van 400 euro. Dat bleek vervanging van 2 draagarmen (2x 171 euro) + 70 uitlijnen. Toen rondgebeld. Bij de eerste 3 bleek de prijs niet veel af te wijken, ook als alleen de kogels vervangen zouden worden (meer montagewerk). Dat was teleurstellend en ik legde me er al een beetje bij neer ... vooruit nog eentje bellen (for peace of mind). 'Fuseekogel kapot bijeen focus? daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb bij mijn vorige baas 22 jaar bijna alleen met fordautos gewerkt' zei de monteur die ik aan de telefoon kreeg; 'als 't alleen de stofhoezen zijn kan ik ze dichtkitten, maar dat moet ik dan even zien, wel voor half 4 want dan ben ik weg'. 5 minuten rijden, auto gelijk op de brug, een paar minuutjes met de kit aan de slag, 20 minuten drogen, praatje gemaakt. Wat ben ik je schuldig? - nee, is wel goed zo.
    Een uurtje later terug naar de oorspronkelijke apk-garage, de keurmeester had 't niet druk, gelijk op de brug - ook een minuutje of 5 bezig, flink kijken. 'mooi stukje handwerk' zegt ie, een beetje onderkoeld.
    Klaar! .... apk weer een jaartje verlengd, 400 euri bespaart - nou ja 380 want ik moest wel 19 euro betalen voor de herkeuring omdat ik 'm niet daar had laten repareren (...).
    Ik heb nu ook een goed adresje waar ik m'n auto voortaan laat keuren en naar toe kan brengen voor reparaties (hij had uitgerekend dat als de kogels vervangen zouden moeten worden hij dat voor ongeveer 250 euro kon doen).
    Bedankt voor het meedenken jongens!
     
  8. Volgens mij is een herkeuring binnen een bepaalde termijn gratis.
     
  9. mooi opgelost Wim :thumbs:


    @Frank: wss als je het bij dezelfde garage laat repareren denk ik.
     
  10. #10 Javos, 17 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2012
    Dat is net wat er is afgeproken; ik ga nu in ieder geval niet over 2 tientjes zeuren - die mogen ze van me hebben (leergeld).
     
  11. #11 Zenith, 17 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2012
    Zij weten toch niet of een andere garage het heeft gerepareerd. Je kunt het ook zelf gerepareerd hebben.

    Je hoort wel vaker dat er geld word gevraagd voor een herkeuring, maar volgens mij niet de bedoeling. Dan betaal je dus 2x een APK.
     
  12. ja dat zou ook kunnen Frank, maar denk dat ze het doorberekenen om "gemiste inkomsten" want hun willen natuurlijk de reparatie uitvoeren.
     
  13. Maar het schokkende is natuurlijk dat een garage met droge ogen aangeeft dat er 2 draagarmen vervangen moeten worden voor 400 euro terwijl het probleem opgelost kan worden met kit! Ook al zou dit een tijdelijke oplossing zijn - de monteur die het dichtkitte zag geen reden waarom dit het niet zou houden - dan is het nog beroerd dat dit niet gewoon niet wordt verteld; of ze weten het niet en dat zou net zo erg zijn. Een BOVAG-garage die ik aan de telefoon had gehad (maar te ver uit de buurt zat) had de mogelijkheid van dichtkitten ook al genoemd.
    Erg opletten met garages blijkt maar weer, en goed rondvragen.
    Het mooie van het verhaal is dat er dus ook echt goeie lui tussen zitten!
     
  14. ik denk ook dat het te maken heeft met passie voor het vak en oog voor de klant, de 1 wil alles goed gerepareerd hebben en kijkt niet naar de kosten die de klant moet voldoen en de ander kijkt daar wel naar en komt met (tijdelijke) goedkopere oplossingen.
     
  15. nou, ik zou niet echt lekker in me auto zitten als me fuseekogels worden gekit, het is altijd beter ze compleet te vervangen.... en met 140000 km is het beste er ook wel vanaf....
     
  16. De fuseekogels worden echt niet gekit hoor! met die kogels is niets mis, het gaat om de s t o f h o e s j e s die er omheen zitten, die waren blijkbaar een keer beschadigd bij een reparatie.
     
  17. dan nog, als het stofhoesje scheurt, kan er zand en vuil bijkomen....
     
  18. Of je met stofhoezen wil rijden die gekit zijn is een keuze die je zelf maakt. Zelf zou ik dit nooit doen maar ik kan me voorstellen dat anderen hier vanwege de prijs wel voor kiezen.

    Dat een garagebedrijf jou extra laat betalen voor de herkeuring vind ik niet meer als terecht. Er zijn misschien geen extra kosten om de auto af te melden maar het garagebedrijf heeft er toch extra werk aan als dat de auto meteen wordt goedgekeurd. Gezien elk autobedrijf zelf de prijs mag bepalen die ze rekenen voor een APK keuring vind ik het logisch dat het "meerwerk" van een herkeuring gewoon wordt doorberekend aan de klant.
     
  19. #19 Javos, 18 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2012
    Als BOVAG-garages en monteurs die meer dan 20 jaar in het vak zitten stofhoezen kitten - en een APK-keurmeester de auto vervolgens goedkeurt, dan zie ik niet zoveel reden om benauwd te zijn. Ja, je kunt bij 140.000 km natuurlijk ook een nieuwe auto kopen - als we dat allemaal deden zou het wel een stuk beter gaan met de economie :)
     

Deel Deze Pagina